دستورالعمل گمرک ایران در خصوص نحوه محاسبه و وصول سود بازرگانی و سایر عوارض جهت ترخیص کالاهای وارداتی

دستورالعمل گمرک ایران در خصوص نحوه محاسبه و وصول سود بازرگانی و سایر عوارض جهت ترخیص کالاهای وارداتی

دستورالعمل-گمرک-ایران-در-خصوص-نحوه-محاسبه-و-وصول-سود-بازرگانی-و-سایر-عوارض-جهت-ترخیص-کالاهای-وارداتی

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ24/4/74 شماره دادنامه69 کلاسه پرونده74/15
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی .آقای علی مکرم به وکالت از آقای کورکیس شمعونی تازه کند.
موضوع شکایت و خواسته . ابطال بخشنامه شماره 969/11 -25/8/72 گمرک جمهوری اسلامی ایران.
مقدمه . شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است در تاریخ 5/8/72 قانون اجازه تعیین میزان حقوق گمرکی و سود بازرگانی کالاهای وارداتی توسط دولت تصویب گردیده و بموجب این قانون حقوق گمرکی حذف و مقرر می گردد سود بازرگانی بجای نرخ رسمی ارز بر مبنای نرخ ارز شناور دریافت گردد. گمرک ایران در بخشنامه شماره 969/11 - 25/8/72 بدون توجه به تاریخ ورود کالاهای وارداتی به کشور مقرر می دارد کالاهائی که قبل از لازم الاجرا شدن قانون فوق یعنی 5/8/72 وارد کشور شده ولی اظهار نامه گمرکی آنها تسلیم نشده است حقوق متعلقه دولتی بر مبنای ارز شناور وصول شود. گمرک در این بخشنامه به حقوق مکتسب اشخاص توجه ننموده و بخشنامه ای خلاف قانون صادر نموده است
معاون مدیر کل دفتر حقوقی و قضایی گمرک ایران بحقوق مکتسب اشخاص توجه ننموده و بخشنامه ای خلاف قانون صادر نموده است. معاون مدیر کل دفتر حقوقی و قضایی گمرک ایران در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 53141 1610/519/54 -1/8/73 اعلام داشته اند با توجه به تبصره 3 ذیل ماده واحده قانون اجازه تعیین میزان حقوق گمرکی و سود بازرگانی کالاهای وارداتی … مصوب 27/7/72 و مصوبه شماره 11741 هیات محترم وزیران محاسبه ارزش کالا براساس نرخ ارز شناور از تاریخ 5/8/72 لازم الاجرا است و این از بابت تفاوتی بین کالاهای موجود در گمرک و غیر آن وجود ندارد. زیرا چنانچه امری مورد نظر قانونگذار بود نسبت به آن تصریح می گردید.
هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق بریاست حجه السلام و المسلمین اسماعیل فردوسی پور و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی انجام مشاوره باتفاق آرا بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید .
رای
با توجه به پایان اعتبار قانونی ماده واحده قانون اجازه تعیین حقوق گمرکی و سود بازرگانی کالاهای وارداتی توسط دولت مصوب 8/5/72 و اینکه بخشنامه مورد شکایت بمنظور اجرای صحیح ماده واحده مرقوم صادر شده است علیهذا بنظر اکثریت اعضا مورد شکایت از مصادیق ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری نمی باشد , و قابلیت طرح در هیات عمومی دیوان عدالت اداری را ندارد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
اسماعیل فردوسی پور
-------------------------------------------

سرپرست گمرک ایران بخشنامه شماره 969/11 مورخ 25/8/72 را به شرح زیر ابلاغ نموده است :
بمنظور اجرای صحیح ماده واحده مصوب مجلس شورای اسلامی و تصویب نامه شماره 11741 مورخ 5/8/72 هیات محترم وزیران مراتب زیر جهت اجرا ابلاغ می گردد:
1 - تاریخ اجرای ماده واحده مصوب مجلس محترم شورای اسلامی و مصوبه شماره 11741 هیات محترم وزیران 5/8/72 می باشد.
2 - قانون مقررات صادرات و واردات و آیین نامه اجرایی مصوب سال 1367 تا تصویب و ابلاغ آیین نامه اجرایی جدید به قوت خود باقی و قابل اجرا می باشد . بنابراین سقف ریالی کالاهای قابل ورود توسط پیله وران - مر نشینان و تعاونی های مرزنشینان , ملوانان تا ابلاغ آیین نامه جدید بر مبنای محاسبه هر دلار 70 ریال ملاک عمل قرار گیرد. لیکن دریافت سود بازرگانی براساس نرخ ارز شناور محاسبه و وصول گردد.
3 - براساس مصوبه شماره 52684 مورخ 23/8/72 هیات محترم وزیران از تاریخ 18/8/72 مبالغ 6% عوارض شهرداری و 5/1% عوارض هلال احمر و عوارض شهرداری محل (تعاون ) بر پایه هر دلار 70 ریال و با ماخذهای حقوق و سود قدیم محاسبه و دریافت گردد.
4 - ترخیص کالاهائی که قبل از 5/8/72 اظهار نامه آنها به گمرک تسلیم و وجوه متعلقه آن بر پایه حقوق و سود بازرگانی جدول قدیم به حساب گمرک واریز و تشریفات ترخیص آنها به اتمام رسیده و پروانه سبز گمرکی آن را دریافت کرده باشند بدون پرداخت هیچگونه وجه اضافی بلامانع است.
5 - کالاهایی که واجد شرایط بند 4 نباشند همچنین کالاهایی که از تاریخ 5/8/72 به گمرک اظهار شده اند مشمول پرداخت سود بازرگانی به ماخذ نرخ ارز شناور می باشند لذا لازم است اظهار نامه های روز 5/8/72 مجدداً بررسی و در صورت وجود کسر دریافتی نسبت به مطالبه آن بدون اخذ اقدام گردد.

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 69

تاریخ تصویب : 1374/04/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.