×

آرزوی دکتر کاتوزیان برپایی حق و عدالت بود

آرزوی دکتر کاتوزیان برپایی حق و عدالت بود

مراسم گرامیداشت اولین سالگرد درگذشت دکتر امیر ناصر کاتوزیان عصر (چهارشنبه) در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد

آرزوی-دکتر-کاتوزیان-برپایی-حق-و-عدالت-بود

مراسم گرامیداشت اولین سالگرد درگذشت دکتر امیر ناصر کاتوزیان عصر (چهارشنبه) در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

زندگینامه دکتر کاتوزیان از زبان خودش - اساسنامه بنیاد حقوقی دکتر امیر ناصر کاتوزیان - فقه و دکتر ناصر کاتوزیان - دکتر ناصر کاتوزیان که بود ؟ 

 در این مراسم آیت الله سید مصطفی محقق داماد گفت: امروز در مراسمی جمع شده ایم که در تکریم یک حکیم بزرگ، حقوقدان برجسته و فقیه نامدار هستیم.

وی در ادامه با طرح این سوال که آیا دکتر کاتوزیان به آرزوهایش رسیده است؟گفت:‌در پاسخ به این سوال باید بدانیم که کاتوزیان چه می خواست تا ببینیم که به آن رسیده یا خیر. اگر آرزوی وی این بود که شاگردانی را تربیت کند باید بگویم که به آن رسیده و موفق هم بوده است، اما این تنها آرزوی او نبود زیرا تا آنجا که می دانم و از نزدیک با وی آشنا بودم آرزوی او بیش از این بود.

این حقوقدان افزود:‌ آرزوی دکتر کاتوزیان برای وطنش،حق و عدالت بود. او آرزو داشت در جامعه ای که زندگی می‌کند، ملت ایران در سایه حق و عدالت زندگی کنند و اگر ظلمی که به کسی می شد رنج می برد. فریاد عدالت و حق از حنجره این بزرگوار همواره منتشر می شد و در و دیوار این کشور شاهد این صدا است.

استاد کاتوزیان حق بزرگی بر گردن حقوق ایران دارد - خدمات علمی استاد کاتوزیان تا همیشه ماندگار خواهد بود - پدر علم حقوق ایران از قانون جدید خانواده می گوید 

محقق داماد تصریح کرد: کاتوزیان دلش می خواست که دستگاه قضایی استوار شود و روز به روز در پهنای حق طلبی و عدالت طلبی به سوی این مقصد حرکت کند. مرحوم کاتوزیان می خواست دانش حقوق زیربنای زندگی ملت ایران شود و ملت ایران در سایه علم حقوق زندگی کنند.

این حقوقدان با بیان اینکه کاتوزیان مایل بود کلاس های علم حقوق و کرسی های این علم از دانشمندان پر شود، ادامه داد: دکتر کاتوزیان مایل بود که دانش حقوق در این کشور آنچنان بدرخشد که از کشورهای عربی و غربی پیش تر رود.

محقق داماد یادآور شد: امروز که نوشته های این و آن در اینترنت به سرقت می رود و در آن‌ها نوآوری وجود ندارد، آیا او به آرزویش رسیده است؟ آیا استقلال در آرای قضایی رو به جلو است؟ باید بدانیم که مجموعه آرایی که کاتوزیان منتشر کرد مربوط به چه سالهایی است، آن‌ سالها یک قاضی در دادگاه ها این آرا را صادر کرده و امروز قضات باید پیش تر از این باشند. آمال مرحوم کاتوزیان این بود.

این حقوقدان با تاکید بر اینکه «ما سابقه دیرینه ای داشته ایم» گفت: این ادبیات کهن است و افتخار ما این است. مرحوم کاتوزیان معتقد به سنت بود و می گفت سنت شکنی افتخار ندارد. بنابراین هنر این است که سنت را نشکنی؛ اما با تکیه بر سنت افکار نو بسازی.

پیشنهاد نامگذاری خیابان کانون وکلا به نام کاتوزیان - پدر علم حقوق ایران کیست ؟ 

این حقوقدان ضمن تسلیت ضایعه بزرگی که برای علم حقوق ایجاد شد گفت: یکی از مرگ هایی که واقعا من درک کردم و سوختم و هنوز هم می سوزم مرگ استاد کاتوزیان بود.

وی یک بار دیگر یادآور شد که آثار استاد کاتوزیان شاگردانش هستند.

در ادامه این مراسم هدایت اله فلسفی در وصف مرحوم کاتوزیان گفت: انسان هایی همچون استاد کاتوزیان هرگز نمی میرند. کاتوزیان همانند هر صاحب فکری زنده است و مرگ او آغاز حیات جاودانه است.

وی ادامه داد: اندیشه های استاد کاتوزیان در تمامی آثارش حول محور عدالت بوده است. او به عدالتی اعتقاد داشت که از اخلاق نشات گرفته باشد.

فلسفی تاکید کرد:‌بهترین درسی که دکتر کاتوزیان به شاگردانش آموخت این بود که تقوا و پیروی از مکتب بر هر هدفی اولویت دارد.

در ادامه این مراسم همسر مرحوم کاتوزیان به بیان خصوصیات همسرش پرداخت و گفت: دکتر کاتوزیان اعتقاد عجیبی به خدا داشت و هر روز صبح پس از نماز با خدا درد و دل می کرد و می گفت که خدایا به من علم و اخلاق خوب بده.

وی ادامه داد: مرحوم کاتوزیان در تمام عمرش با زور مخالف بود و از آنجا که همیشه طالب حق و عدالت بود نگاه اش این بود که کارش را به نحو صحیحی انجام دهد. لذا هیچ وقت حق را فدای مصلحت نمی کرد.

وی ادامه داد: مرحوم کاتوزیان عاشق دانشگاه،‌تدریس، یاد دادن و فهمیدن بود و بالاخره هم به آرزویش رسید. او همیشه می گفت دانشگاه خانه دوم من است و دانشجویان را خیلی عزیز می دانست.

در این مراسم حقوقدانانی همچون محمد هاشمی، حسن ضیائی فر( دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران ) ،‌ صالح نیک بخت،‌ حسن کیا، عبدالله سمامی ، محمدرضا کامیار و ... حضور داشتند.

همچنین در این مراسم کلیپی از مرحوم دکتر کاتوزیان پخش شد و به احترام او حضار یک دقیقه سکوت کردند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.