×

گزارش پلیس قضایی باید در چارچوب موازین قضایی باشد

گزارش پلیس قضایی باید در چارچوب موازین قضایی باشد

یک وکیل دادگستری تشکیل «پلیس قضایی» با همان شکل سابق را کمکی برای بهبود عملکرد دادگستری‌ها دانست و گفت پلیس قضایی می‌تواند شناسنامه‌ای را برای متهمان سابقه‌دار تشکیل دهد

گزارش-پلیس-قضایی-باید-در-چارچوب-موازین-قضایی-باشد وکیل 

یک وکیل دادگستری تشکیل «پلیس قضایی» با همان شکل سابق را کمکی برای بهبود عملکرد دادگستری‌ها دانست و گفت: پلیس قضایی می‌تواند شناسنامه‌ای را برای متهمان سابقه‌دار تشکیل دهد.

اعلام وصول لایحه تشکیل واحد پلیس قضایی ارائه شده از سوی رئیس قوه قضاییه -  پلیس قضایی گامی مهم در تخصصی شدن رسیدگی به پرونده ها - تشکیل پلیس قضایی موجب کاهش اطاله دادرسی می شود

هوشنگ پوربابایی  ‌درباره ارسال لایحه پلیس قضایی به مجلس، اظهار کرد: پلیس قضایی در تشکیلات دادگستری سابق و قبل از انقلاب به عنوان بازوی مجرب برای قوه قضاییه بود.

وی با اشاره به اینکه اکثر نیروهای پلیس قضایی افرادی تحصیل‌کرده و باتجربه بودند، ادامه داد: با اقداماتی که این افراد انجام می‌دادند بازپرس یا مقام رسیدگی‌کننده به حدی از اتقان می‌رسید که دیگر نیازی به ارزیابی مجدد گزارش‌ ضابط دادگستری توسط قاضی رسیدگی‌کننده نبود و قاضی رسیدگی‌کننده می دانست که این گزارشات طبق قانون تنظیم و صادر شده است.

این وکیل دادگستری با یادآوری اینکه بنا به دلایلی پلیس قضایی منحل شد و نیروهای مجرب آن به عنوان قاضی در دادگستری ها مشغول به فعالیت شدند، گفت: پس از انحلال پلیس قضایی، قانونگذار ضابطین دادگستری را تشکیل داد و بر اساس ماده 15 قانون آیین دادرسی کیفری گزارش این ضابطین در صورتی که مورد وثوق قاضی قرار می‌گرفت، در حد دلیل قلمداد می‌شد؛ بنابراین ارزیابی مجدد گزارش ضابطین دادگستری توسط قاضی صورت می‌گرفت.

پوربابایی ادامه داد: اصحاب دعوا عمدتا از نحوه تنظیم این گزارشات و عدم تبحر ضابط دادگستری که در نیروهای انتظامی و کلانتری‌ها مشغول به فعالیت بودند، ابراز نارضایتی می‌کردند؛ چرا که این افراد عمدتا تحصیلات تخصصی حقوق و تجربه کافی را نداشتند و بار سنگینی را بر دوش دادگستری می‌گذاشتند.

  نقش پلیس قضایی در اجرای عدالت و ضرورت احیای آن

وی با تاکید بر اینکه تشکیل پلیس قضایی با همان شکل سابق می‌تواند قطعا دادگستری را رو به بهبود قرار دهد، خاطرنشان کرد: نیروهای این مجموعه با فراگیری آموزش های ضمن خدمت می توانند بازوی اجرایی قوی برای کمک به دادگستری باشند.

پوربابایی درباره ضرورت آموزش‌های تخصصی برای پلیس قضایی، گفت: این افراد باید دوره‌های تخصصی جرم شناسی، تعقیب جرم، کشف ادله، ضبط ادله، نحوه تفهیم اتهام، نحوه تحقیق از متداعین و نحوه مراقبت‌های لازم پس از دستگیری متهم را فراگیرند، البته ناگفته نماند که این موارد از جمله موارد عنوان شده در حقوق شهروندی، قانون اساسی و قانون آیین دادرسی کیفری است و بسیاری از ضوابط مربوط به متهم و شاکی در پروتکل های الحاقی که جمهوری اسلامی به آن ملحق شده مانند میثاق حقوق مدنی و سیاسی آمده است.

این وکیل دادگستری ادامه داد: پلیس قضایی باید ضمن آشنایی با نحوه دستور مقام قضایی، اجرا و نحوه تنظیم گزارشات را بداند و گزارشی که پلیس قضایی تنظیم می‌کند باید در چارچوب موازین قضایی باشد.

 فواید احیای پلیس قضایی از نگاه یک مستشار دادگاه - ضرورت احیای پلیس قضایی 

وی با بیان اینکه پلیس قضایی می تواند شناسنامه‌ای هم برای متهمین سابقه‌دار تشکیل دهد، گفت: این پلیس‌ها می توانند به اقدامات تامینی و تربیتی پس از اجرای مجازات متهمان که بخشی از آن به عهده سازمان زندان‌ها است، بپردازند.

پوربابایی در پایان گفت: پلیس قضایی ضمن کشف و تعقیب مجرم و ضبط دلایل می تواند بازوی اجرایی و نظارتی برای قوه قضاییه باشد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.