×

آئین نامه اجرائی ردیف ( 2 ) بند «و» تبصره (19) قانون برنامه پنج ساله دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین نامه اجرائی ردیف ( 2 ) بند «و» تبصره (19) قانون برنامه پنج ساله دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-ردیف-(-2-)-بند-«و»-تبصره-(19)-قانون-برنامه-پنج-ساله-دوم-توسعه-اقتصادی-،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران

وکیل


شماره 7517 / ت 16117 هـ - 11/7/1375

وزارت نیرو ـ وزارت معادن و فلزات ـ وزارت نفت ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت صنایع ـ سازمان برنامه و بودجه ـ موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران
هیات وزیران در جلسه مورخ 28/6/1375 بنا به پیشنهاد کمیته موضوع ردیف 1 بند «و» تبصره 19 قانون برنامه پنجساله دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1373 ـ ( موضوع نامه شماره یاد شده ، آیین نامه اجرایی ردیف «2» بند مذکور را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ در این آیین نامه واژه های زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند :
الف ـ تجهیزات انرژی بر که از این پس به اختصار تجهیزات نامیده می شود :
کلیه وسایل ، ماشین آلات و کالاهایی که در بخشهای مختلف اعم از صنعت ، کشاورزی ، تجاری ، خانگی ، حمل و نقل ، عمومی به کار گرفته می شوند و مصرف کننده یا تبدیل کننده انرژی هستند .
ب ـ سیستم انرژی بر که از این پس به اختصار سیستم نامیده می شود :
کلیه فرآیندهای تولیدی و خدماتی و تاسیسات صنعتی و غیر صنعتی که در آن انرژی مصرف ، تبدیل و یا منتقل می شود .
ج ـ معیارها و مشخصات فنی : استاندارد مصرف ، بازده و شدت انرژی در کلیه تجهیزات سیستم ها و سایر ویژگی های فنی آنها که به نحوی با مصرف انرژی مرتبط باشد .
د ـ کمیته : گروهی با شرکت نمایندگان وزارت نیرو ، وزارت نفت ، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، وزارت ذی ربط ـ حسب مورد ـ و سازمان برنامه و بودجه که وظیفه تصویب معیارها و مشخصات فنی را به عهده خواهد داشت و دبیر خانه آن در وزارت نیرو مستقر خواهد بود .
هـ ـ بر چسب مصرف انرژی : صفحه حاوی اطلاعات مربوط به مصرف انرژی و یا بازده انرژی در هر کالا و مقایسه آن با معیارهای مصوب که قابل نصب بر روی کالاها باشد .
2 ـ در صورتی که تجهیزات وارداتی با معیارها و مشخصات فنی مصوب کمیته مطابقت نداشته باشند علاوه بر سایر موارد ، به میزان دو برابر تعرفه مربوط ، سود بازرگانی به آن تعلق خواهد گرفت .
3 ـ در صورتی که پس از زمان لازم الاجرا شدن معیارها و مشخصات فنی ، کالاهای تولیدی در داخل کشور معیارها و مشخصات فنی مصوب کمیته مطابقت نداشته باشند برای شش ماه اول و دوم ، عوارض برابر 15% برای شش ماه سوم 20% و برای شش ماه چهارم 30% قیمت فروش کالا که از طرف سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین شده و یا می شود اضافه بر سایر موارد ، عوارض به آنها تعلق خواهد گرفت .
4 ـ تولید کنندگان کالاهای فاقد معیارهای موضوع ماده 3 این آیین نامه موظفند ظرف دو سال پس از ابلاغ معیارهای مربوط ، نسبت به اصلاح محصولات خود اقدام نمایند در صورت عدم اصلاح در پایان این مدت میزان عوارض موضوع ماده 3 این آیین نامه به پنجاه درصد افزایش خواهدیافت .
5 ـ کلیه تولید کنندگان و وارد کنندگان تجهیزات انرژی موظفند با نصب بر چسب مخصوصی بر روی کالا و بسته بندی آن ، مشخصات فنی تجهیزات و تطبیق یا عدم تطبیق آن را با معیارهای مصوب کمیته مشخص نمایند این بر چسب با تایید موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تهیه می شود و باید در محلی که در معرض دید خریدار و استفاده کننده است قرار گیرد .
7 ـ موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران موظف است نسبت به بازرسی ، نمونه برداری و آزمون کلیه تولیدات و واردات انرژی بر ، اقدام و نظارت مستمر اعمال نماید و در صورت عدم انطباق محصولات با مشخصات و معیارهای مصوب کمیته ، نسبت به دریافت عوارض تعیین شده در مواد 3 و 4 این آیین نامه و واریز آن به خزانه اقدام نماید .
8 - وزارتخانه های نیرو ، نفت صنایع و معادن و فلزات موظفند در صورت درخواست موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، در انجام فعالیتهای بازرسی ، نظارت و آزمایشهای مربوط به معیارها و مشخصات فنی تجهیزات انرژی بر ، خدمات لازم ارایه نمایند .
9 - گمرک جمهوری اسلامی ایران به منظور اعمال تعرفه های سود بازرگانی موضوع این آیین نامه ، به یکی از صورتهای زیر اقدام می نمایند .
الف ـ کالاهای وارداتی دارای تاییدیه موسسات استاندارد یا سازمانهای معتبر خارج از کشور که تامین کننده معیارهای مصوب کمیته باشند از پرداخت تعرفه های موضوع این آیین نامه معاف خواهند بود ، فهرست این سازمانها سالانه توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران معین و منتشر خواهد شد .
ب ـ در صورتی که کالاهای وارداتی دارای تاییدیه موضوع بند «الف» این ماده نباشند ، گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، نسبت به تطبیق کالا با معیارها و مشخصات فنی مصوب کمیته استعلام نماید و در صورت عدم تطبیق با معیارها و مشخصات فنی مصوب کمیته ، مشمول تعرفه های مذکور در ماده (2) این آیین نامه خواهند شد و گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است کلیه عواید حاصل از دریافت تعرفه های موضوع این آیین نامه را به خزانه واریز نماید .
10 - ـ کلیه مفاد این آیین نامه در مورد تولیدات داخل ، شش ماه و برای کالاهای وارداتی ، سه ماه پس از اعلام معیارها و مشخصات فنی مصوب هر کالا توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در مورد کالاهای مربوط ، لازم الاجرا می باشد . کالاهای وارداتی که گشایش اعتبار یا صدور بار نامه آنها قبل از اعلام معیارها و مشخصات فنی توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران صورت گرفته باشد از شمول ماده 2 این آیین نامه معاف می باشند .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1375/06/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت صنایع - وزارت نیرو - وزارت امور اقتصادی و دارائی - وزارت معادن و فلزات - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور - موسسه استانداردوتحقیقات صنعتی ایران -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.