آئین نامه اجرائی ماده 8 قانون تشکیل صندوق حمایت وکلا و کارگشایان دادگستری

آئین نامه اجرائی ماده 8 قانون تشکیل صندوق حمایت وکلا و کارگشایان دادگستری

آئین-نامه-اجرائی-ماده-8-قانون-تشکیل-صندوق-حمایت-وکلا-و-کارگشایان-دادگستری شماره 81817 ت / 17985 هـ - 26/12/1377

وزارت دادگستری
هیات وزیران در جلسه مورخ 5/12/1377 بنا به پیشنهاد شماره 7608/15 مورخ 17/1/1376 وزارت دادگستری و به استناد ماده واحده قانون اصلاح ماده 8 قانون تشکیل صندوق حمایت وکلا و کارگشایان دادگستری آئین نامه اجرائی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

فصل اول ـ نرخ و نحوه وصول آن
ماده 1 ـ وکلا و کارگشایان دادگستری و کانون وکلای دادگستری که در این آئین نامه به ترتیب (بیمه شده ) و (کانون ) نامیده می شوند به ماخذ ارقام ماده 2 این آئین نامه مکلف به پرداخت حق بیمه ماهانه زیر هستند :
الف ـ سهم بیمه شده 8% .
ب ـ سهم کانون 4% .
ماده 2 ـ درآمد ماخذ محاسبه بیمه موضوع این آئین نامه مبلغ 400000 ریال در ماه به عنوان پایه برای سال اول اشتغال به وکالت پایه یک خواهد بود که به ازای هر سال اشتغال به وکالت 10% مبلغ پایه به عنوان اضافه سالانه به مبلغ مذکور اضافه می شود .
تبصره ـ درآمد ماخذ محاسبه حق بیمه وکلای پایه دو معادل 80% وکلای پایه سه و کارگشایان معادل 70% وکلای پایه یک است .
ماده 3 ـ صندوق مکلف است نام بیمه شدگان را با ذکر درآمد ماخذ محاسبه حق بیمه آنها در دفتری به نام دفتر ثبت حمایت درج کند .
ماده 4 ـ دفترچه خاصی که برای 30 سال تنظیم می شود به بیمه شده تسلیم می شود تا پرداختهای مربوط حق بیمه در آن ثبت شود .
ماده 5 ـ حق بیمه سهم بیمه شده حداقل هر سه ماه یک بار باید به حساب صندوق نزد یکی از بانکهای معرفی شده به وسیله صندوق واریز و فیش آن برای ثبت در دفتر ثبت حمایت تسلیم صندوق شود تجدید پروانه وکالت بیمه شده موکول به ارایه مفاصا حساب پرداخت حق بیمه سال یا سالهای قبل است .
تبصره 1 ـ در صورت تاخیر حق بیمه ، سهم بیمه شده در مدت معوق به 10% ماخذ وصول حق بیمه محاسبه و دریافت خواهد شد .
تبصره 2 ـ حق بیمه سهم کانونها هر دو ماه یک بار از طرف صندوق تعیین به کانونهای اعلام خواهد شد کانونها مکلفند حداکثر ظرف یک ماه مبالغ شده را به حساب صندوق واریز نمایند .
فصل دوم ـ تعهدات صندوق
ماده 6 ـ صندوق عهده دار انجام تعهدات زیر طبق مقررات این آئین نامه است .
الف ـ پرداخت مستمری بازنشستگی .
ب ـ پرداخت مستمری از کارافتادگی دایم یا موقت .
ج ـ پرداخت مستمری بازماندگان .
بخش اول ـ مستمری بازنشستگی
ماده 7 ـ بیمه شده می تواند در صورت حایز بودن شرایط مندرج در ماده 15 قانون و پرداخت حداقل 10 سال حق بیمه ، از مستمری بازنشستگی استفاده کند .
ماده 8 ـ مبلغ مستمری بازنشستگی عبارت است از یک سی ام درآمد آخرین دو سال پرداخت حق بیمه ضربدر سالهای پرداخت حق بیمه مشروط بر این که این مبلغ از 80% متوسط مذکور تجاوز نکند .
بخش دوم ـ مستمری از کار افتادگی کلی
ماده 9 ـ بیمه شدگانی که در دوره اشتغال بر اثر ابتلا به بیماری یا وقوع حوادث دچار ضایعات جسمی یا روحی شده نتوانند به کار خود ادامه دهند با رعایت شرایط زیر مستمری از کار افتادگی دریافت می دارند :
الف ـ داشتن حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه متضمن حق بیمه 90 روز در آخرین سال قبل از کار افتادگی.
ب ـ به تشخیص کمیسیون پزشکی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بیش از 3/2 توانایی جسمی یا روحی خود را برای کار از دست داده باشند .
ماده 10 ـ میزان مستمری از کار افتادگی کلی عبارت است از یک سی ام متوسط درآمد ماخذ احتساب حق بیمه ظرف آخرین دو سال پرداخت حق بیمه ضربدر سالهای پرداخت حق بیمه مشروط بر اینکه این مبلغ از 80% متوسط مذکور بیشتر نباشد .
تبصره 1 ـ بیمه شدگانی که کفایت مخارج همسر یا فرزند یا پدر و مادر واجد شرایط خود را بر عهده دارند به ازای هر یک از افراد تحت تکفل 5% متوسط ماخذ احتساب مستمری را اضافه دریافت خواهند داشت مشروط بر اینکه جمع اضافات از 20% مبلغ مذکور تجاوز نکند و در هر حال جمع مستمری و اضافات نیز از 80% متوسط درآمد مذکور در این ماده متجاوز نباشد .
تبصره 2 ـ در صورتی که سالهای پرداخت حق بیمه کمتر از دو سال باشد متوسط درآمد مدتی که حق بیمه پرداخت کرده است محاسبه و ماخذ احتساب مستمری از کار افتادگی خواهد بود .
ماده 11 ـ مستمری از کار افتادگی در صورت زوال موجبات عدم توانایی برای اشتغال به تشخیص کمیسیون پزشکی موضوع بند «ب» ماده 9 این آئین نامه قطع خواهد شد .
بخش سوم ـ مستمری بازماندگان
ماده 12 ـ در صورت فوت بیمه شده بازنشسته یا از کار افتاده همچنین در صورت فوت بیمه شده ای که حق یک سال متضمن پرداخت حق بیمه نود روز در آخرین سال حیات را پرداخته باشد بازماندگان وی (همسر ، فرزندان ، پدر یا مادر او در صورتی که واجد شرایط مذکور در ماده 20 این آئین نامه باشند ) استحقاق دریافت 5/4 مستمری استحقاقی او را به عنوان مستمری او را به عنوان مستمری بازماندگان خواهد داشت .
تبصره ـ منظور از مستمری استحقاقی بیمه شده متوفی مستمری حین فوت اوست ، در مورد بیمه شدگانی که در اثر هر نوع حادثه یا بیماری و قبل از برقراری مستمری فوت می شوند مستمری استحقاقی عبارت است از کار افتادگی که طبق این آئین نامه قابل احتساب و پرداخت است .
ماده 13 ـ حق مستمری هر یک از بازماندگان بیمه شده متوفی به شرح زیر است :
الف ـ میزان مستمری همسر بیمه شده متوفی 50% مستمری استحقاقی متوفی است و در صورت تعدد همسر دایم میزان مذکور به تساوی بین آنها تقسیم می شود .
ب ـ میزان مستمری فرزندان بیمه شده متوفی معادل 5/2 % مستمری استحقاقی بیمه شده است در صورتی که هیچ یک از پدر و مادر در قید حیات نباشند سهم فرزندان 50% است که به نسبت مساوی بین فرزندان تقسیم می شود .
ج ـ میزان مستمری هر یک از پدر مادر بیمه شده متوفی معادل 20% مستمری استحقاقی است .
تبصره ـ مجموع مستمری بازماندگان بیمه شده متوفی نباید از چهار پنجم مستمری استحقاقی متوفی تجاوز نکند و در صورتی که از این بین تجاوز کند سهم هر یک از بازماندگان به نسبت تقلیل داده می شود و در این صورت اگر یکی از مستمری بگیران فوت یا فاقد شرایط دریافت مستمری شود سهم بقیه آنان با توجه به تقسیم بندی مذکور در این ماده افزایش می یابد .
فصل سوم ـ احتساب سوابق
ماده 14 ـ بیمه شده می تواند با رعایت ماده 14 قانون رعایت ماده 2 این آئین نامه حداکثر 20 سال از سوابق قبل از تاریخ تصویب این آئین نامه را به ترتیب مذکور در این فصل جزو سوابق لازم به منظور احتساب و دریافت مستمری از کار افتادگی ، فوت بازنشستگی مورد احتساب قرار دهد :
ـ سالهای کارآموزی و وکالت قبل از فروردین ماه سال تصویب این آئین نامه که پروانه خود را تمبر کرده باشد .
ـ سوابق خدمت رسمی ثابت یا عناوین مشابه دولت .
ـ سوابق خدمت قضایی .
ـ مدت خدمت وظیفه عمومی .
تبصره ـ سوابق مذکور در فوق هنگامی محاسبه خواهد شد که حق بیمه مربوط طبق مقررات این آئین نامه به صندوق پرداخت شده باشد .
تبصره 2 ـ بیمه شدگانی که بخواهند سوابق آنها به شرح بالا در محاسبات منظور شود باید ظرف حداکثر یک سال از تاریخ لازم الاجرا این آئین نامه به صندوق مراجعه و توافق نامه لازم را صندوق تنظیم کنند.
تبصره 3 ـ در مورد سابقه بیمه شدگان جانباز و آزاده طبق قوانین مربوط به جانبازان و آزادگان عمل می شود .
ماده 15 ـ حق بیمه شده عبارت از 12% مبلغ ماخذ درآمد ماهانه موضوع ماده 2 این آئین نامه و تبصره آن می باشند .
تبصره ـ پرداختهای هر بیمه شده طبق مقررات آئین نامه تعاون ـ مصوب 1341 ـ از مبلغ محاسبه شده در ماده فوق کسر و بقیه را بیمه شده می تواند با توافق صندوق به اقساط 5 سال پرداخت کند اولین قسط در موقع تنظیم موافقتنامه پرداخت می شود .
ماده 16 ـ در صورتی که بیمه شده موضوع ماده 14 این آئین نامه از کار افتاده یا فوت شود صندوق متناسب با اقساط پرداخت شده حق بیمه در مقابل او یا بازماندگان وی متعهد است چنانچه بیمه شده یا بازماندگان مذکور اقساطی باقی مانده را کلا به صندوق پرداخت نمایند یا موافقت کنند که اقساط بدهی حق بیمه از مستمری کسر شود در این صورت از مستمری استحقاقی کامل استفاده خواهد کرد .
فصل چهارم ـ نحوه بهره برداری از وجوه صندوق
ماده 17 ـ صندوق باید وجوه صندوق را (دریافتها پس از کسر پرداختها)از طریق تودیع سپرده بانکهای ایرانی یا خرید اوراق مشارکت نگهداری و بهره برداری کند .
تبصره ـ صندوق می تواند حداکثر تا 40% مبلغ فوق خود را با تصویب هیات مدیره کانون وکلای دادگستری محل به عنوان تسهیلات ساخت یا خرید محل سکونت و دفتر طبق شرایط مورد عمل بانکها کشور در اختیار وکلای دادگستری که حداقل 3 سال سابقه پرداخت حق بیمه شده باشند قرار دهد .
فصل پنجم ـ سایر مقررات
ماده 18 ـ حداقل حدود بازنشستگی و مستمری از کار افتادگی و فوت با حداقل مصوب دولت در هر سال برابر است .
ماده 19 ـ همسر ، فرزندان و پدر و مادر بیمه شده با رعایت شرایط زیر از لحاظ تبصره 1 ماده 10 و ماده 12 این آئین نامه واجد شرایط شناخته می شوند .
1 ـ همسر بیمه شده متوفی مادامی که شوهر اختیار نکرده است .
2 ـ شوهر بیمه شده مشروط بر آنکه اولا ، درآمد کافی برای معیشت مستقل نداشته باشد ثانیا سن او از 60 سال متجاوز بوده یا طبق نظر کمیسیونی پزشکی از کار افتاده بود و از هیچ صندوقی مستمری دریافت نکند .
3 ـ فرزندان ذکور بیمه شده متوفی در صورتی که کمتر از 18 سال تمام داشته باشند و یا آنکه سن آنان از 25 سال تمام متجاوز نبوده و مشغول تحصیل باشند و یا به حکم مرجع صالح محجور تشخیص داده شوند و در مورد فرزندان اناث مادامیکه شوهر اختیار نکرده باشند .
تبصره 1 ـ اشتغال به کار هر یک از مستمری بگیران موضوع این ماده موجب قطع مستمری وی می شود .
تبصره 2 ـ در مورد فرزندان بیمه شده زن مشروط آنکه پدر آنان در قید حیات نبوده و تحت کفالت وی باشند .
تبصره 3 ـ پدر و مادر در صورتی که در زمان حیات بیمه شده تحت تکفل او بوده و سن پدر از 60 سال و سن مادر از 55 سال تمام باشد یا به تشخیص کمیسیون پزشکی از کار افتاده بوده و مستمری دریافت ندارند .
ماده 20 ـ بیمه شدگانی که 30 سال تمام سابقه پرداخت بیمه داشته و متقاضی بازنشستگی نباشند در صورت تمایل می توانند پرداخت حق بیمه را متوقف سازند در این صورت به هنگام درخواست بازنشستگی مستمری بازنشستگی آنها با رعایت ماده ( 8 ) قابل محاسبه و پرداخت است .
ماده 21 ـ مستمریهای موضوع این آئین نامه هر سه سال یک بار با توجه به تغییرات شاخص هزینه زندگی براساس پیشنهاد کانون وکلا و تایید وزارت دادگستری و تصویب هیات دولت اصلاح می شود .
ماده 22 ـ مواردی که در این آئین نامه قید نشده تابع مقررات قانون تامین اجتماعی است .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1377/12/05

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت دادگستری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.