آئین نامه اجرائی قانون ورود و اقامت اتباع بیگانه

آئین نامه اجرائی قانون ورود و اقامت اتباع بیگانه

آئین-نامه-اجرائی-قانون-ورود-و-اقامت-اتباع-بیگانه

وکیل

شماره 5306 13/3/52
وزارت کشور
هیات وزیران در جلسه مورخ 12/3/52 بنا به پیشنهاد شماره 52/1588-11506 مورخ 26/1/52 وزارت کشور و با ستناد قانون ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران .آئین نامه اجرائی قانون مذکور را به شرح پیوست تصویب نمودند اصل تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است .
وزیر مشاور و معاون اجرائی نخست وزیر – هادی هدایتی

ماده 1- ماموران مرزی مجاز از طرف شهربانی کل کشور می توانند در مرزهائی که مجاز شناخته شده برای دارندگان گذرنامه های معتبر خارجی که قصد عبور از ایران را دارند براساس نظرات قبلی وزارت امور خارجه و رعایت ماده 2 قانون ورود و اقامت اتباع بیگانه مصوب سال 1310 برای مدت حداکثر 15 روز با دریافت حق روادید طبق تعرفه مربوط روادید عبور صادر نمایند.
ماده 2- صدور روادید عبور برای اشخاص زیر موکول به تحصیل اجازه خاص وزارت امور خارجه خواهد بود.
الف – افراد بدون تابعیت و یا دارندگان برگ گذر (لسه پاسه ) های خارجی .
ب – اتباع دولی که از طرف وزارت امور خارجه تعیین میشوند.
ماده 3- ماموران شهربانی در مرکز و شهربانیهای مراکز استان و شهرستان می توانند برای بیگانگانی که دارای پروانه اقامت معتبر می باشند با رعایت مقررات مربوطه روادید رفت و برگشت صادر نمایند.
تبصره 1- روادید برای یکبار رفت و برگشت صادر خواهد شد .
تبصره 2- مدت اعتبار روادید برگشت از تاریخ خروج از مرز سه ماه خواهد بود.
تبصره 3- مدت اعتبار روادید رفت و برگشت برا ی خروج از کشور یکماه می باشد و قابل تمدید نیز خواهد بود.
ماده 4- هر خارجی که بخواهد در ایران اقامت نماید مکلف است ظرف 8 روز پس از ورود به ایران برگهای درخواست صدور پروانه اقامت را تنظیم و تکمیل و امضا نموده با نضمام سایر مدارک لازم به شهربانی محلی که می خواهد در آن جا اقامت اختیار کند تسلیم نماید . شهربانی محل پس از رسیدگی مدارک ارائه شده پروانه اقامت موقت با اخذ حقوق قانونی صادر و یا از صدور پروانه اقامت امتناع می ورزد.
ماده 5- اجازه اقامت دائم از طرف شهربانی مرکز استان یا شهرستان هائی که خارجی می خواهد در آن ناحیه اقامت گاه دائمی و قانونی اختیار کند با رعایت مقررات ماده 3 قانون ورود و اقامت اتباع خارجه مصوب سال 1310 در صورت احراز هر یک از شرائط زیر پس از موافقت شهربانی کل کشور صادر خواهد شد .
الف – متقاضی دارای 5 سال سابقه اقامت قانونی متوالی یا متناوب در ایران بوده و به هنگام تقاضا به سن 18 سال تمام رسیده باشد .
ب – متقاضی دارای دو سال سابقه اقامت قانونی متوالی یا متناوب در ایران بوده و مقام عالی علمی یا شغل یا تخصص او در امور تولیدی و عمرانی به تایید مقامات صلاحیتدار مملکتی رسیده باشد .
ج – متقاضی دارای دو سال سابقه اقامت قانونی متوالی یا متناوب در ایران بوده و خدمات شایسته و ارزنده او به امور عام المنفعه در ایران به تایید مقامات صلاحیتدار مملکتی رسیده باشد .
د – متقاضی دارای زن و فرزند ایرانی باشد .
ه – متقاضی دارای دو سال سابقه اقامت قانونی متوالی یا متناوب در ایران بوده و در امور تولیدی و عمرانی ایران که مورد تایید مقامات صلاحیتدار ایران باشد سرمایه گذاری کرده باشد
و – متقاضی دارای دو سال سابقه اقامت قانونی متوالی یا متناوب در ایران بوده و درآمد شخصی یا حقوق یا مستمری بازنشستگی او به تایید یکی از بانکهای مجاز ایران رسیده باشد .
تبصره – اقامت خارجیان از نظر این آئین نامه وقتی اقامت قانونی محسوب میشود که باستناد پرو.انه اقامت باشد .
ماده 6- حق صدور پروانه اقامت موقت یا دائم به میزان مقرر در ماده 14 قانون ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران وصول خواهد شد و برابر آن تمبر به پروانه اقامت الصاق و باطل می گردد.
ماده 7- پس از صدور پروانه اقامت – شهربانی یک نسخه از برگهای درخواست صدور پروانه اقامت را به کلانتری یا حو.زه ژاندارمری که خارجی در حوزه استحفاظی آن اقامت خواهد کرد ارسال می نماید و کلانتری یا ژاندارمری مربوط مکلف است این سوابق را به منظور مراجعات آتی نگهداری نماید .
ماده 8- پناهدگان خارجی که طبق آئین نامه پناهندگان دفترچه اقامت پناهندگی از شهربانی کل کشور دریافت نموده اند از مقررات مواد 4 و 5 این آئین نامه مستثنی می باشند.
ماده9- دارندگان پروانه اقامت موقت یا دائم باید تغییر محل کار و یا اقامت خود را به شهربانی یا ژاندارمری محل قبلی و ظرف 8 روز از ورود به محل اقامت و یا کار جدید به شهربانی یا ژاندارمری محل جدید کتبا اطلاع دهند.
ماده 10- هر تبعه خارجی مکلف است پروانه اقامت یا سایر مدارک مسافرت خود را در صورت تقاضای ماموران انتظامی ارائه نماید .
ماده 11- صدور المثنی پروانه اقامت طبق مقررات بلا مانع می باشد که با دریافت حقوق قانونی و الصاق و ابطال تمبر انجام خواهد شد .
ماده 12- اتباع خارجی باید برای تسلیم برگهای درخواست صدور پروانه اقامت شخصا یا به وسیله نماینده خود به شهربانی محل مراجعه نمایند.
ماده 13- خارجیانی که در استخدام وزارتخانه ها وموسسات دولتی یا وابسته به دولت می باشند می توانند برگهای درخواست صدور پروانه اقامت را تکمیل نموده و پس از گواهی وزارتخانه یا موسسه مربوط توسط نماینده معرفی شده سازمان محل خدمت به شهربانی محل ارسال نمایند.
ماده 14- مسئولین اماکن عمومی موظفند ظرف 24 ساعت پس از ورود خارجی هویت و تاریخ ورود اورا در فرمهای مخصوص اعلامیه ورود درج و به نزدیکترین کلانتری یا پاسگاه ژاندارمری تسلیم نمایند.
تبصره 1- از لحاظ این آئیننامه اماکن عمومی اطلاق میشود به هتلها .متلها و مسافرخانه ها و پانسیون ها و بطور کلی همه اماکنی که به نحوی از انحا مسافر می پذیرند.
تبصره 2- فرمهای مخصوص اعلامیه ورود مسافرین توسط شهربانی کل کشور تهیه ودر اختیار صاحبان اماکن عمومی گذارده میشود.
ماده 15- صاحبان یا متصرفان اماکن شخصی موظفند توقف هر خارجی را که یک شب یا بیشتر در منزل آنها به هر عنوانی اقامت می نمایند به هر وسیله ممکن به نزد یکترین کلانتری یا پاسگاه ژاندارمری اطلاع دهند.
ماده 16- در مواقعی که شهربانی کل کشور طبق موازین قانونی از صدور یا تمدید یا تجدید پروانه اقامت خودداری و با خراج خارجی اتخاذ تصمیم نماید این تصمیم را به به متقاضی کتبا ابلاغ خواهد نمود و خارجی می تواند ظرف 15 روز از تاریخ رویت اخطاریه برابر ماده 12 قانون ورود و اقامت اتباع خارجه تقاضای تجدید نظر در تصمیم شهربانی را به وزارت کشور تسلیم نماید وزارت کشور پس از دریافت تقاضانامه موضوع را در جلسه ای مرکب از مدیر کل سیاسی وزارت کشور – نمایندگان وزارت امور خارجه –وزارت دادگستری – سازمان اطلاعات و امنیت کشور و شهربانی کل کشور مطرح و تصمیمات کمیسیون را به شهربانی کل کشور ابلاغ خواهد کرد.
ماده 17- شهربانی کل کشور باید مواد قانون ورود و اقامت اتباع خارجه مصوب سال 1310 و اصلاحیه های آن ومقررات این آئیننامه را برای اطلاع عموم به زبانهای فارسی و انگلیسی و فرانسه چاپ و همچنین در جراید کثیر الانتشار منتشر نماید . وزارت امور خارجه نیز متن و ترجمه های مزبور را به ماموریتهای شاهنشاهی در خارجه و ماموریتهای دیپلماتیک و کنسولی خارجی در ایران ارسال خواهد نمود.
ماده 18- آئین نامه های مربوط به ورود و اقامت اتباع بیگانه که با مفاد این آئین نامه مغایرت داشته باشد از تاریخ تصویب این آئین نامه ملغی است

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 8276

تاریخ تصویب : 1352/03/12

تاریخ ابلاغ : 1352/03/30

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.