آئین نامه اجرائی نحوه مصرف اعتبارات موضوع تبصره 49 قانون بودجه سال 68

آئین نامه اجرائی نحوه مصرف اعتبارات موضوع تبصره 49 قانون بودجه سال 68

آئین-نامه-اجرائی-نحوه-مصرف-اعتبارات-موضوع-تبصره-49-قانون-بودجه-سال-68 شماره 1284 - 19/1/1368
نخست وزیری
هیأت وزیران در جلسه مورخ 9/1/1368 بنا به پیشنهاد دستگاههای موضوع تبصره 49 قانون بودجه سال 1368 آئین نامه اجرائی بتصره مزبور را به شرح زیر تصویب نمودند:

ماده 1ـاجازه داده می شود حداکثر مبلغ 69 میلیارد ریال اعتبار تبصره 49 قانون بودجه سال 1368 جهت احداث پناهگاه و همچنین بازسازی و نوسازی ابنیه و تأسیساتی که در اثر آتش مستقیم دشمن و یا توسط ضد انقلاب و نیز ایجاد تأسیسات و ابنیه ای که برای فراهم آوردن مقدمات اجرای طرحهای بازسازی لازم می باشد. 50 درصد از اعتبار مزبور با توجه به بند 12 قسمت «الف» تبصره 15 بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت و با رعایت مفاد قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون را رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستشنی هستند در چارچوب ضوابط این آئین نامه در غالب طرحها و برنامه هاییکه بنا به پیشنهاد دستگاههای اجرائی و یا نهادهای انقلاب اسلامی و بررسی و اعلام نظر وزارت برنامه بودجه و یا سازمان برنامه و بودجه استان حسب مورد و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی و یا ستاد بازسازی و نوسازی استان مربوطه می رسد براساس تخصیص اعتبار و مبادله موافقتنامه با وزارت برنامه و بودجه و یا سازمان برنامه و بودجه استان حسب مورد به مصرف می رسد.
تبصره 1ـ وزارت برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه استان حسب مورد حداکثر ظرف مدت 15 روز از تاریخ دریافت پیشنهادات، نظرات خود را نسبت به طرحهای دریافتی از دستگاههای اجرائی به ستاد بازسازی و نوسازی مربوطه اعلام خواهند نمود.
تبصره 2ـ به استناد تفویض اختیار مورخ 23/11/67 حضرت امام امت مدظه العالی به دولت در مورد ماده 78 قانون محاسبات عمومی و با عنایت به ضرورت مملکتی امر بازسازی 50% دیگر اعتبار تبصره 49 قانون بودجه سال 68 از شمول قانون محاسبات عمومی خارج بوده و مطابق بقانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که بموجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی سنتی هستند مصوب 1364 به مصرف می رسد.
ماده 2ـ حداقل پنجاه درصد اعتبارات عمرانی موضوع ماده 1 این آئین نامه باید بصورت استانی مصرف شود، ستغاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و وزارت برنامه و بودجه در پیشنهاد و تصویب طرحها و تخصیص اعتبار موظفند همواره این نسبت را رعایت کنند.
ماده 3ـ معادل ده درصد از اعتبارات تبصره 49 قانون بودجه سال 1368 براساس دستورالعملی که توسط وزارتین جهاد سازندگی و کشاورزی و با همکاری ستاد بازسازی استانهای جنگزده تهیه و به تصویب ستاد مرکزی بازسازی خواهد رسید صرف پرداخت خسارات دامی و کشاورزی و بازسازی نخیلات خسارت دیده خواهد شد.
ماده 4ـدستگاههای اجرائی موظفند آن مقدار از اعتبارات موضوع این آئین نامه را که براساس تصویب ستاد بازسازی جهت اجرای طرحهای احداث پناهگاه در اختیار آنها قرار می گیرد منحصراً در قالب ضوابطی که توسط ستاد مذکور ابلاغ می گردد جهت تکمیل یا ایجاد پناهگاه هزینه نمایند.
ماده 5ـ حداکثر 5% اعتبارات موضوع ماده 1 این آئین نامه برطبق دستورالعملی که به تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده خواهد رسید صرف تأمین خسارات وارده به اشخاص خواهند شد.
ماده 6 ـ ضوابط تشخیص تأسیسات و ابنیه ای که برای فراهم آوردن مقدمات اجرائی طرحهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده از قبیل طرحهای زیربنائی و تأسیسات شهری و طرحهای احداث پناهگاهها و همچنین خسارات وارده به اشخاص موضوع ماده 5 این آئین نامه لازم است از طریق ستاد مشترکاً توسط وزارتخانه های کشور، جهاد سازندگی، کشاورزی، مسکن و شهرسازی، برنامه و بودجه تهیه و ابلاغ خواهد شد و این ضوابط برای کلیه ستادهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده لازم الاجراء است.
ماده 7ـ از محل اعتبار موضوع ماده 1 این آئین نامه اعتبار لازم بوسیله وزارت برنامه و بودجه برای طرحهای ملی و استانی بازسازی مناطق جنگزده که براساس تصویب ستاد مرکزی به تفکیک و سهم مربوط به احداث پناهگاه از محل آن نیز مشخص شده است تآمین و جهت اجرای طرحهای برنامه هایی که موافقتنامه آن بین وزارت برنامه و بودجه و یا سازمان برنامه و بودجه استان حسب مورد با دستگاه اجرائی مبادله می شود اختصاص می یابد.
ماده 8 ـ سهم اعتبارات استانی از محل اعتبار موضوع ماده 1 این آئین نامه براساس پیشنهاد ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده تفکیک و یا تعیین سهم مربوط به احداث پناهگاه از محل آن به ستاد بازسازی و نوسازی و سازمان برنامه و بودجه استان مربوط ابلاغ می گردد.
ماده 9ـ طرحهای استانی با پیشنهاد دستگاههای اجرائی ذیربط در چارچوب سیاستها و ضوابط کلی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و با رعایت تبصره 49 قانون بودجه سال 1368 پس از بررسی و اظهار نظر سازمان برنامه و بودجه استان به تصویب ستاد بازسازی استان خواهد رسید.
ماده 10ـ وجوه لازم برای انجام هزینه های موضوع این آئین نامه در حدود اعتبارات تخصیص یافته و با رعایت مفاد مواد 11 و 12 این آئین نامه با درخواست وجه ذیحساب مربوط توسط خزانه به حساب بانکی دستگاه ذیربط که از طرف خزانه در تهران در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در شهرستانها در یکی از شعب بانک ملی ایران که به همین منظور افتتاح شده یا می شود واریز خواهد شد.
تبصره ـ در مورد دستگاههای اجرائی فاقد ذیحساب انجام وظیفه ذیحساب در مورد اعتبارات طرحهای ملی به عهده مسئول امور مالی دستگاه و در مورد اعتبارات استانی بعهده مسئول امور مالی استان دستگاه مربوط که توسط دستگاه ذیربط برای انجام عملیات مالی موضوع این آئین نامه به وزارت امور اقتصادی و دارائی معرفی می شود با رعایت مفاد تبصره ماده 12 این آئین نامه انجام خواهد شد.
ماده 11ـ 20% اعتبار طرحهای ملی پس از مبادله موافقتنامه و با درخواست ذیحساب به حساب بانکی موضوع ماده 1 این آئین نامه واریز و پرداختهای بعدی به پیشنهاد دستگاههای اجرائی و تایید وزارت برنامه و بودجه و تصویب ستاد مرکزی بازسازی مناطق جنگزده و اعلام وزارت برنامه و بودجه به وزارت امور اقتصادی و دارائی انجام خواهد شد.
ماده 12ـ% سهم هر استان که بشرح ماده 10 این آئین نامه به ستاد استان ابلاغ شده است با درخواست وجه در اختیار ذیحساب طرحهای عمرانی استان ذیربط قرار می گیرد تا براساس مبادله موافقتنامه بین دستگاههای اجرائی محلی و سازمان برنامه و بودجه استان به مصرف پروژه های بازسازی و نوسازی مربوطه برسد. پرداختهای بعدی خزانه موکول به پیشنهاد ستاد استان و بررسی و اعلام نظر وزارت برنامه و بودجه و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و اعلام از وزارت برنامه و بودجه به وزارت امور اقتصادی و دارائی انجام خواهد شد.
تبصره ـ ذیحساب طرحهای عمرانی سهم اعتباری هر یک از دستگاههای اجرائی فاقد ذیحساب استان مربوطه از محل سهمیه دریافتی موضوع این ماده را براساس درخواست وجه مسئول امور مالی دستگاه به حساب بانکی دستگاه مربوطه موضوع ماده 10 این آئین نامه واریز می نماید. وجوه پرداختی از این بابت در پایان سالجاری توسط خزانه براساس اعلام ذیحساب منضم به درخواستهای وجوه مسئول امور مالی و گواهیهای بانکی مبنی بر واریز وجوه از حساب دریافتی ذیحساب طرحهای عمرانی کسر و به حساب دریافتی دستگاه فاقد ذیحساب منظور خواهد شد.
ماده 13ـ دستگاههای اجرائی اعم از ملی و یا استانی موظفند گزارش پیشرفت کار و هزینه عملیات انجام شده در مورد وجوه دریافتی قبلی را به منظور دریافت وجوه مجدد تهیه و پس از تایید ذیحسابی مربوطه از نظر مالی به ستاد مرکزی و از نظر فیزیکی به وزارت برنامه و بودجه ارسال دارند.
ماده 14ـ مسئول تشخیص و تعهد و تسجیل و صدور حواله برعهده بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف ایشان و تأمین اعتبار و پرداخت بعهده ذیحساب یا مسئول امور مالی حسب مورد می باشد.
ماده 15ـ نصاب و نحوه انجام معاملات اعتبارات موضوع این آئین نامه با رعایت ضوابط مقرر در بند «د» قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که بموجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی بشرح ذیل تعیین می شود:
الف ـ معاملات جزئی ـ معاملاتی است که مبلغ آن از یک میلیون ریال تجاوز نکند خو به مسئولیت مأمور خرید.
ب ـ معادلات متوسط ـ معاملاتی است که مبلغ آن از یک میلیون و یک (1000001) ریال تا پیج میلیون (5000000) ریال باشد با تأیید مأمور خرید یا واحد تدارکاتی حسب مورد و تصویب بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذیربط یا مقام مجاز از طرف او.
ج ـ معاملات عمده ـ معاملاتی است که مبلغ آن از پنج میلیون و یک ریال (5000001) بیشتر باشد به تأیید و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذیربط یا مقامات مجاز از طرف ایشان.
تبصره 1ـ انجام معاملات بیش از دویست میلیون ( 200000000) ریال صرفاً با تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذیربط مجاز خواهد بود.
تبصره 2ـ معاملات بالاتر از دویست میلیون (200000000) ریال با انتشار آگهی مناقصه عمومی انجام می شود و در مواردیکه مناقصه با تشخیص وزیر و بالاترین مقام دستگاه اجرائی مربوطه میسر و یا مصلحت نباشد مراتب با ذکر دلائل توجیهی به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده اعلام گردد تا به ترتیبی که ستاد مرکزی تعیین خواهد نمود معامله انجام شود.
تبصره 3ـ سایر شرایط مربوط به نحوه انجام معاملات موضوع این ماده تابع دستورالعملی خواهد بود که توسط کمیته تدارکات ستاد مرکزی تهیه و به تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده خواهد رسید.
ماده 16ـ در مواردیکه به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت هزینه های مربوط به بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده واگذاری تنخواه گردان ضرورت داشته باشد ذیحساب یا مسئول امور مالی مربوطه هر دستگاه می تواند مبلغی حداکثر تا 25% اعتبار مربوطه را به عنوان تنخواه گردان به تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف ایشان به حساب واحد تدارکاتی دستگاه اجرائی ذیربط واریز نماید و پرداختهای بعدی در قبال ارائه سند هزینه مجاز خواهد بود ـ در هر صورت مبلغ اعتباری که در اختیار دستگاه اجرائی پس از مبادله موافقتنامه قرار داده می شود بیش از 25% کل اعتبار آن طرح نخواهد بود.
ماده 17ـ دستگاههای اجرائی مجازند به تشخیص و دستور بالاترین مقام اجرائی و یا مقام مجاز از طرف ایشان مبلغی متناسب با نوع و میزان قرارداد و حداکثر به میزان 20% مبلغ قرارداد به صورت پیش پرداخت در مقابل ضمانت بانکی و یا تضمین مناسب دیگر به تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرائی در اختیار طرف قرارداد بگذارد.
ماده 18ـ اسناد هزینه های انجام شده با رعایت بند «و» قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند و مقررات این آئین نامه پس از تنظیم و گواهی مسئولین مربوطه به امضا مشترک بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف ایشان و ذی حساب یا مسوول امور مالی حسب مورد به شرح زیر قابل احتساب به هزینه قطعی است .
الف ـ تنظیم قرارداد یا گرفتن فاکتور الزامی است مگر در موارد اضطرار که نیاز به تامین کالا از قبل قابل پیش بینی نباشد و خرید به اندازه رفع اضطراری صورت گیرد و دولت و موسسات وابسته به دولت و شهرداریها و بانکها و نهادهای انقلاب اسلامی در تولید و توزیع آن به نحوی از انحا مداخله با مباشرت نداشته باشند تشخیص موارد اضطراری و تعیین میزان آن به عهده وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذی ربط یا مقام مجاز از طرف آنها خواهد بود .
ب ـ در موارد خریدهای داخلی فاکتور خرید یا صورت مجلس خرید با رعایت مفاد بند «الف» فوق قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا .
ج ـ در مورد خریدهای خارجی اعلامیه بانک و در موارد صورت حساب فورشنده مدارک ترخیص کالا از گمرگ و رسید انبار یا صورت مجلس تحویل کالا .
د ـ در مورد پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا و یا هر نوع پرداخت پرسنلی دیگر گواهی انجام کار از طرف مقامات مجاز و امضای گیرنده وجه و یا گواهی بانک دایر بر واریز وجه به حساب بانکی ذی نفع .
هـ ـ در مورد کالاهایی که به پیمانکار محول می شود قرارداد مربوط تحویل کالا و یا انجام خدمت موضوع قرارداد توسط بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف او .
تبصره ـ مسئول امور مالی وزارت جهاد سازندگی می تواند در صورت لزوم اختیار امضای اسناد هزینه های موضوع این ماده که از محل اعتبارات طرحهای ملی در استانها انجام می شود را کلا یا جزئاً به مسوول امور مالی جهاد سازندگی استان مربوطه تفویض نماید .
ماده 19 ـ خرید خودرو و ماشین آلات با رعایت صرفه و صلاح دولت صرفا برای انجام طرحهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده متناسب با حجم عملیات اجرائی طرح مجاز می باشد .
ماده 20 ـ آن قسمت از اموال و تاسیساتی که به منظور فراهم آوردن موجبات امر بازسازی و نوسازی و ابنیه و تاسیسات موضوع تبصره 49 قانون بودجه سال 1368 خریداری و یا ایجاد می شود اموال دولتی محسوب می گردد .
ماده 21 ـ ذی حسابیها و مسئولان مالی مسئولان کلیه دستگاههای اجرائی موظفند تا پایان فرودین ماه سال 69 مانده وجوه استفاده نشده و مانده تنخواه گردان شمول این آئین نامه را به خزانه واریز نمایند .
ماده 22 ـ دستگاههای اجرائی موضوع این آئین نامه مکلفند حساب اعتبار موضوع این آئین نامه را نگهداری و در مواردی که از طرف دیوان محاسبات کشور تعیین و اعلام می شود به دیوان مزبور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارایه نمایند و دیوان محاسبات کشور حساب مذکور و اسناد مربوط را رسیدگی خواهد کرد .
ماده 23 ـ تعهدات پرداخت نشده سنوات گذشته طرحهای باز سازی و نوسازی دستگاههای اجرائی ملی یا استانی که با رعایت مقررات در چهارچوب اعتبارات مصوب بودجه سال مربوط به وجود آمده باشد پس از تایید وزارت برنامه و بودجه و یا سازمان برنامه و بودجه استان و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی یا ستاد حسب مورد از محل اعتبار موضوع این آئین نامه پرداخت گردد .
ماده 24 ـ اجازه داده می شود حداکثر مبلغ موضوع تبصره 49 منظور شده در پیوست قانون بودجه سال 68 که تحت عنوان طرحهای بازسازی و نوسازی تاسیسات صدمه دیده به تفکیک دستگاهی مشخص شده است توسط دستگاههای اجرائی ذی ربط بررسی و اعلام نظر وزارت برنامه و بودجه و تصویب ستاد بازسازی و نوسازی هزینه گردد 50% از اعتبار موضوع این ماده براساس ردیف 12 بند «الف» تبصره 10 بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت و با رعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند و این آئین نامه قابل مصرف بوده و دستگاههای اجرائی ذی ربط و وزارت برنامه و بودجه مکلفند در اجرای این ماده ضوابط مقرر در این آئین نامه را دقیقا رعایت نمایند .
ماده 25 ـ کلیه دستگاههای استفاده کننده از اعتبارات موضوع این آئین نامه مکلفند هر 2 ماه یک بار گزارش عملکرد خود را به کمیسیونهای برنامه و بودجه و دفاع مجلس شورای اسلامی تقدیم و یک نسخه از آن را نیز به وزارت برنامه و بودجه ارسال نمایند و ضمنا تهسیلات لازم جهت نظارت کمیسیونهای مذکور را فراهم نمایند .
نخست وزیر ـ میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12854

تاریخ تصویب : 1368/01/09

تاریخ ابلاغ : 1368/01/27

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.