آئین نامه اجرائی بند ( ه ) تبصره 38 قانون بودجه سال 1368 کل کشور

آئین نامه اجرائی بند ( ه ) تبصره 38 قانون بودجه سال 1368 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-بند-(-ه-)-تبصره-38-قانون-بودجه-سال-1368-کل-کشور
شماره 2614 / ت 22 30/1/1368
وزارت راه و ترابری
هیأت وزیران در جلسه مورخ 24/3/1368 در اجرای بند »هـ» تبصره 38 قانون بودجه سال 1368 کل کشور و بنا به پیشنهاد مشترک شماره 11/1353 مورخ 30 /1/1368 وزارتخانه های امور اقتصادی و دارائی ـ برنامه و بودجه و راه و ترابری آئین نامه نحوه اجراء و موارد معافیت موضوع بند ( ه ) تبصره مذکور را به شرح ذیل تصویب نمودند

مادة 1- موارد و درصد معافیت از پرداخت تمام یا قسمتی از دویست هزار ریال عوارض موضوع تبصره مذکور بر طبق قانون مربوطه عبارتند از:
الف ـ کلیه مامورین و کارشناسان دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی و همچنین همسر و فرزندان مأمورین مقیم و اساتید و پژوهشگران مراکز تحقیقاتی دانشگاهها که برای فرصتهای مطالعاتی و شرکت در کنفرانسها و سمینارها و دوره های کوتاه مدت به خارج از کشور مأمور میشوند و خانواده آنها با معرفی وزراء یا بالاترین مقام مسئول نهاد انقلاب اسلامی مربوط یا افراد مجاز از طرف ایشان با تخفیف صد در صد.
ب ـ دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور با معرفی وزیر فرهنگ و آموزش عالی یا مقام مجاز از طرف ایشان برای گروه تحصیلی غیر پزشکی و با معرفی وزیر بهداش، درمان و آموزش پزشکی یا مقام مجاز از طرف ایشان برای گروه تحصیلی پزشکی حداکثر دو بار در سال برای خود و همسر و فرزندان به صورت رفت و برگشت با تخفیف صد در صد.
ج ـ طلاب علوم دینی غیر ایرانی، دانشجویان خارجی مقیم ایران و مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی به ترتیب با معرفی شورای سرپرستی طلاب غیر ایرانی و وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حسب مورد و به ترتیبی که در بند » ب » ذکر شد و نیز نمایندگان دفتر پشتیبانی انقلاب اسلامی عراق با ارائه معرفینامه از بالاترین مقام دستگاه یا امضاء معرفی شده توسط نخست وزیری با تخفیف صد در صد.
د ـ بیماران و مجروحین جنگ تحمیلی به ترتیب با تایید شورایعالی پزشکی و مراکز بنیاد شهید به کشورهای محل معالجه و همچنین یک یا دو نفر همراه در صورت تایید ارگانهای مذکور با تخفیف صد در صد.
هـ ـ اتباع خارجن که بنا بر اعلام شهربانی جمهوری اسلامی ایران صلاحیت اقامت در کشور را ندارند با تخفیف صد در صد.
و ـ اعضای جنبشهای انقلابی خارجی فعال در ایران با تایید وزارت امور خارجه با تخفیف صد در صد.
ز ـ آن دسته از کارشناسان، مقامات، شخصیتهای سیاسی و متخصصین اسلامی ایران مسافرت می نمایند و همچنین پزشکان خارجی که با قرار دار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به جمهوری اسلامی ایران مسافرت می نمایند با معرفی وزیر یا افراد مجاز از طرف ایشان با تخفیف صد در صد.
ح ـ مسافرینی که به صورت ترانزیت وارد کشور شده و سپس بخارج عزیمت می نمایند مشروط به اینکه مدت توقف ایشان بیش از 7 روز نباشد با تخفیف صد در صد.
ط ـ مسافرینی که برای زیارت خانه خدا یا عتبات عالیات از طریق سازمان حج وزیارت و امور خیریه مسافرت می نمایند با تخفیف صد در صد.
ک ـ بستگان درجه یک ( پدر ، مادر ، همسر و فرزندان ) شهداء ، اسراء ، مفقودین جنگ تحمیلی با ارائه کارت شناسائی و معرفینامه از سرپرست بنیاد شهید انقلاب اسلامی یا افراد مجاز از طرف ایشان با تخفیف صد در صد.
ل ـ جانبازان و معلولین جنگ تحمیلی بشرط داشتن معلولیت بیش از 20% با تایید سرپرست بنیاد شهید انقلاب اسلامی یا افراد مجاز از طرف ایشان با تخفیف صد در صد.
م ـکارکنان دولت اعم از شاغل و بازنشسته و بستگان درجه یک آنها (پدر ، مادر و همسر و فرزندان ) با ارائه معرفینامه از مقامات مجاز مربوطه با تخفیف چهل در صد ( فرزندان کمتر از 12 سال آنها با تخفیف 50% و فرزندان کمتر از دو سال از تخفیف 90% استفاده خواهند کرر) .
ن ـ کارکنان شاغل و بازنشسته در هواپیمائی کشوری و شرکت هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران و شرکت آشنایان و بستگان آنها (پدر ، مادر، همسر و فرزندان) به نسبت تخفیف بلیط بر اساس ضوابط مربوط.
ماده 2 ـ صدور بلیط ریالی در مسیرهای بین المللی توسط شرکتهای هواپیمائی یا نمایندگان آنها بدون دریافت تمام و یا درصدی از عوارض تعیین شده در تبصره مذکور منحصراً برای موارد مذکور در مادث یک این آئین نامه و با رعایت در صدهای تعیین شده مجاز است و موارد خلاف بازخواست و افراد متخلف تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
ماده 3- شرکت هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران و سایر شرکتهای هواپیمائی که بلیط ریالی در مسیر پروازهای بین المللی صادر می نمایند و همچنین نمایندگان آنها موظفند قبل از صدور بلیط تاییدیه بانک را مبنی بر دریافت مبلغ مذکور یا درصدی از آن ( به نجوی که در این آئین نامه تعیین شده ) از متقاضیان دریافت و ضمیمه اسناد مربوط به بلیط نموده و نگهداری نمایند.
تبصره ـ صدور بلیط با معافیتهای مندرج در ماده یک به استثنای بندهای » ح » و » ی » فقط توسط شرکت هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران مجاز می باشند.
ماده 4 ـ سازمان هواپیمائی کشوری جساب یا حسابهائی با برداشت مشروط در بانکهای طرف حساب شرکتهای هواپیمائی افتتاح خواهد نمود و مبلغ عوارضی موضوع تبصره 38 اتبدائاً به حسابهای مذکور واریز و در پانزدهم و پایان هر ماه موجودی حسابهای مورد اشاره با درخواست سازمان هواپیمائی کشوری بحساب خزانه منتقل خواهد شد. شرکتهای هواپیمائی که بلیط ریالی در مسیرهای بین المللی میفروشند موظفند هر یکماه یکبار قبوض عوارض دریافتی را همراه با گزارشات فروش و صمائم مربوطه جهت بررسی به هواپیمائی کشوری ارسال دارند.
تبصره ـ برداشت از حسابهای مذکور فقط برای باز پرداختت وجوه مسافرینی که قبل یا بعد از دریافت بلیط منصرف شده اند با معرفی امضاءهای مجاز به تایید سازمان هواپیمائی کشوری مجاز و ارسال لیست وجوه پرداخت شده عوارض دریافتی و اسناد مربوط به بلیط ها در پایان هر ماه به هواپیمائی کشوری الزامی است.
ماده 5 ـ شرایط استفاده از تخفیف عوارض فرودگاهی برای کارکنان سازمان هواپیمائی کشوری و شرکت هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران یکسان و بر مبنای آئین نامه داخلی تخفیف بلیط شرکت هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
ماده 6 ـ تدوین روشها ی مناسب و نظارت بر حسن اجرای این امر پس از تائید وزیر راه و برابری بعهده سازمان هواپیمائی کشوری میباشد.
نخست وزیر - میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12864

تاریخ تصویب : 1368/03/24

تاریخ ابلاغ : 1368/02/07

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.