آئین نامه اجرائی نحوه اعتبارات ردیفهای 129022و129023قانون بودجه سال 1368 موضوع بند (ب)تبصره 11 قانون مزبور

آئین نامه اجرائی نحوه اعتبارات ردیفهای 129022و129023قانون بودجه سال 1368 موضوع بند (ب)تبصره 11 قانون مزبور

آئین-نامه-اجرائی-نحوه-اعتبارات-ردیفهای-129022و129023قانون-بودجه-سال-1368-موضوع-بند-(ب)تبصره-11-قانون-مزبور

وکیل

شماره41764/ت216 28/3/1368
کمیته امداد امام
هیات وزیران در جلسه مورخ 20/3/1368 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 766-63/2565-1 مورخ 24/2/1368 کمیته امداد امام و وزارت برنامه و بودجه و وزارت تمور اقتصادی و دارائی ،آئیننامهاجرائی نحوه مصرف اعتبارات ردیفهای 129022 و 129023 قانون بودجه سال 1368 موضوع بند (ب) تبصره 11 قانون مزبور را بشرح زیر تصویب نمودند:

ماده 1- اعتبارات موضوع این آئین نامه شامل موارد زیر میباشد:
الف –اعتبار ردیف 129022 (وزارت بهداشت،درمان وآموزش پزشکی کمیته امداد امام )قانون بودجه سال 1368 که برای انجام هزینههای پرستلی و اداری و پرداختهای انتقالی شامل اعطای کمکهای بلاعوض از قبیل کمکهای مستمر نقدی و غیر نقدی به افراد بی بضاعت تحت پوشش و کمکهای ازدواج و جهیزیه و تبدیل به احسن و خود کفائی (کمکهای سرمایهای)و درمانی و سایر کمکها و هزینههای مربوطه در قالب برنامههای پسش بینی شده ذیل ردیف مذکور قابل مصرف است.
ب- اعتبار ردیف 129023(مزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی کمیته امداد امام – طرح شهید رجائی) قانون بودجه سال 1368 که از محل آن جهت هر یک از روستانشینان و عشایر سالمند نیازمند که در اول سال 1368 شصت سال تملام دارند بازاء یک فرد در خانواده مبلغ سه هزار (3000)ریال در ماه و بیش از یک فرد مبلغ پنج -هزار (5000)ریال در ماه تامین و بصورت مجموعهای از کالاهای مورد نیاز مشمولین طرح اعم از سرمایهای ،تولیدی،جنسی و یا نقدی توسط کمیته امداد امام پرداخت میشود.
اعتبارات موضوع ردفهای مذکور با رعایت قانون بودجه سال 1368 و قانون نحوه هزینه کردن اعتبارات …مصوب 6/11/1364 و مقررات کمیته امداد امام و این آئین نامه بر اساس تخصیص اعتبار و در قالب موافقتنامههای شرح عملیات متبادله با وزارت برنامه و بودجه قابل مصرف بوده و با توجه به ردیفهای 8و9 بند(الف)تبصره 15 قانون بودجه سال 1368 از شمول قانون محاسبات عمومی کشور و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی است.
ماده 2- سهم اعتبارات مورد نیاز کمیته امداد امام در مرکز و واحدهای تابعه آن در استانها و شهرستانها از محل اعتبارات موضوع ماده 1 این آئین نامه با توجه به سقف اعتباری هر یک از ردیفها و برنامههای مربوط به پیشنهاد سرپرست کمیته امداد امام و تصویب شورای مرکزی کمیته مذکور تعیین و ابلاغ خواهد شد.
تبصره- شورای مرکزی کمیته امداد امام موظف است ترتیبی اتخاذ نماید که حداقل دوسوم اعتبار موضوع بند (الف)ماده 1 این آئین نامه صرف کمک به تهیدستان روستاها گردد.
ماده3- مشمولین موضوع بند(ب)ماده 1 این آئین نامه باید حائز شرایط زیر باشند:
الف –روستانشینان و عشایر سالمند نیازمند که از هیچ گونه مستمری (حقوق بازنشستگی یا وظیفه یا کمک نهادهای انقلاب اسلامی و ارگانها و موسسات دولتی)بهره مند نباشند.
ب- سالمند روستا نشین و عشایر فاقد درآمد و یا امکانات مالی در حد خود کفائی (خانواده تحت تکفل)باشد بدین معنی که درآمد او در حد متعارف روستا و عشایر کافی به تامین زندگی او و خانواده تحت تکلفش نباشد.
تبصره 1- روستانشینان و عشایری که بعللی روستا را ترک نموده و در شهر سکونت گزیدهاند،در صورت سکونت مجدد و مستمر در روستا و دارا بودن سایر شرایط مندرج در این آئین نامه میتوانند از کمکهای موضوع بند (ب) ماده1این آئین نامه برخوردار شوند.
تبصره 2- زن وشوهر در صورتیکه واجد شرایط لازم باشند مجموعا تا مبلغ پنجهزار (5000)ریال میتوانند از کمکهای موضوع بند (ب)ماده 1 این آئین نامه استفاده نمایند.
تبصره 3 – تشخیص و تعیین افراد روستانشین وعشایر واجد شرایط موضوع این ماده با رعایت مفاد این آئین نامه بعهده کمیته امداد امام خواهد بود.
ماده 4- وجوه لازم برای انجام هزینهها و کمکهای موضوع این آئین نامه در حدود اعتبارات تخصیص یافته ردیفهای 129022و 129023 قانون بودجه سال 1368 بر اساس دستور سرپرست کمیته امداد اما و درخواست وجه با امضای مدیر مالی کمیته امداد امام که به عنوان ذیحساب معرفی خواهد شد توسط خزانه به حسابهای مربوطه که حسب مورد از طریق خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح شده یا میشود واریز خواهد شد برداشت از حسابهای مذکور با امضاءمشترک ذیحساب (مدیر مالی)و سرپرست کمیته امداد امام یا یکنفر از اعضای شورای مرکزی کمیته مزبور مجاز خواهد بود.
تبصره – عناوین مدیر مالی و مسئولین امور مالی مذکور در بندهای آئین نامه در حکم ذیحساب یا عاملین ذیحساب محسوب میگردند.
ماده 5 –مسئولیت پ تشخیص و تعهد و تسجیل و صدور حواله اعتبارات موضوع این آئین نامه بعهده سرپرست کمیته امداد امام یا مقام مجاز از طرف ایشان میباشد.
ماده 6- مدیر مالی کمیته امداد امام با تصویب شورای مرکزی و با حکم سرپرست کمیته مزبور منصوب میشود و مسئولیت درخواست وجه و پرداخت هزینهها و نگهداری حسابها و حفظ اسناد و مدارک مالی و وجوه و نقدینهها و اوراق بهادار و نگهداری حساب اموال موضوع این آئین نامه را در سطح کشور بعهده دارد.
تبصره – مسئولین امور مالی واحدهای تابعه کمیته امداد امام در مراکز استانها و شهرستانها با پیشنهاد مدیر مالی و حکم سرپرست کمیته امداد امام یا مقام مجاز از طرف ایشان منصوب میشوند و عهدهدار مسئولیتهای موضوع این ماده در مورد ابوابجمعی خود میباشند.
ماده 7- سرپرست کمیته امداد امام موظف است برای پرداخت هزینههای هر یک از واحدهای تابعه خود در سراسر کشور نزد یکی از شعب بانکهای دولتی محل حساب بانکی افتتاح نماید،وجوه لازم برای انجام هزینهها و کمکهای موضوع این آئین نامه در هر یک از واحدهای مذکور حداکثر معادل سهمیه تعیین شده موضوع ماده 2 این آئین نامه بر اساس دستور سرپرست توسط مدیر مالی بصورت تنخواه گردان به حساب بانکی واحد مربوط واریزخواهد شد.برداشت از حساب مذکور با امضای مسئول امور والی مربوطه و یکنفر از اعضای شورای واحد مربوطه به انتخاب سرپرست کمیته امداد امام مجاز خواهد بود. پرداختهای بعدی در قبال ارائه اسناد هزینههای انجام شده مجاز میباشد.
تبصره- در مناطقی که امکان استفاده از تسهیلات بانکی وجود نداشته باشد حواله و ارسال تنخواه گردان موضوع این ماده به واحدهای تابعه کمیته امداد امام به وسائل مقتضی توسط کمیته مزبور انجام خواهد شد.
ماده 8- کمیته امداد امام مجاز است در صورت لزوم نسبت به خرید و تدارک تمام یا قسمتی از کالاهای مورد نیاز و ارسال آن به واحدهای تابعه برای اعطای کمکهای غیر نقدی موضوع این آئین نامه اقدام نماید.

ماده 9- واحدهای تابعه کمیته امداد امام در سراسر کشور موظفند کمکهای نقدی و غیر نقدی موضوع این آئین نامه را بین مشمولین بر اساس دستور العملی که با رعایت مفاد این آئین نامه وسیله کمیته امداد امام در مرکز تهیه و ابلاغ خواهد شد توزیع نمایند.
ماده 10- کمیته امداد امام در صورت ضرورت میتواند کمک موضوع بند (ب)ماده 1 این آئین نامه را بطور یکجا بصورت نقدی و یا جنسی به واجدین شرایطپرداخت نماید.
ماده 11- بصاب و نحوه انجام معاملات و میزان پیش پرداخت که از 40%تجاوز نخواهد کرد و تنخواه گردان و سپرده حسن انجام کار و همچنین نوع و میزان تضمینی که میبایست در قبال پیش پرداخت و یا حسن انجام کار اخذ گرددتابع مراتب و ضوابط مقرر در بندهای (د،ه)ماده واحده قانون نحوه هزینه کردن اعتبارات ….مصوب 6/11/1364 میباشد.
ماده 12- کلیه اسناد هزینههای انجام شده موضوع این آئین نامه باید متکی به مدارک و مراتب مقرر در بند (و)قانون نحوه هزینه کردن اعتبارات … مصوب 6/11/1364 باشد.
تبصره – کلیه اسناد هزینههای مربوط به اعطای کمکهای نقدی و غیر نقدی و سایر پرداختهای انتقالی از محل اعتبارات موضوع این آئین نامه باید متضمن لیستهای مربوط (که به امضاءو یا اثر انگشت دریافت کننده رسیده است)باشد.
ماده 13- واحدهای تابعه کمکیته امداد امام در شهرستانها موظفند کلیه اسنادهزینههای انجام شده از محل هر یک از اعتبارات موضوع این آئین نامه را بطور جداگانه تنظیم و پس از امضاء مسئول امور مالی واحد مربوط و یکنفر از اعضاء شورای مزبور به انتخاب سرپرست کمیته امداد امام به همراه اصل اسناد و فهرست خلاصه هزینههای انجام شده جهت واریز تنخواه گردان به امور مالی کمیته امداد اما در مرکز ارسال دارند.
ماده 14- مدیر مالی کمیته امداد امام موظف است اسناد هزینههای واحدهای تابعه کمیته مزبور را جمع آوری و رسیدگی نموده و فهرست خلاصه اسناد مذکور و همچنین اسناد مربوط به هزینههای مرکز را پس از امضاء خود و سرپرست کمیته امداد امام یا مقام مجاز از طرف ایشان به حساب هزینه قطعی منظور نماید.
ماده 15- اموالی که از محل اعتبارات موضوع این آئین نامه خریداری و یا ایجاد میشود به استثنای اموالی که در اجرای این آئین نامه موضوع کمک به اشخاص قرار میکیرد اموال دولتی محسوب میگردد.
ماده 16- مانده وجوه مصرف نشده اعتبارات موضوع این آئین نامه باید حداکثر تا پایان فروردین ماه 1369 به حساب خزانه واریز گردد.
ماده 17 – کمیته امداد امام موظف است اعتبارات موضوع این آئین نامه را بطور جداگانه نگهداری و در مواعدی که از طرف دیوان محاسبات کشور تعیین و اعلام میشود به دیوان مزبور و وزارت امور اقتصادی و دارائی ارائه نماید.
ماده 18- ایجاد هر نوعتعهد عملیاتی و پرسنلی از طریق اعتبارات موضوع این آئین نامه برای سالهای بعد مجاز نمیباشد .
ماده 19 – شورای مرکزی کمیته امداد امام موظف است از طریق حسابرسی داخلی و یا اعزام مامور به واحدهای تابعه خود در مرکزو شهرستانها برجریانها امور مالی مستمرأ نظارت نماید.
ماده 20- کمیته امداد امام موظف است فهرست هزینهها و عملیات موضوع این آئین نامه را همراه با گزارش توجیهی هر چهار ماه یکبار جهت تقدیم به کمیسیون برنامه و بودجه و سایر کمیسیونهای مربوطه مجلس شورای اسلامی به نخست وزیری ارسال نماید.
نخست وزیر -- میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12906

تاریخ تصویب : 1368/03/20

تاریخ ابلاغ : 1368/04/04

دستگاه اجرایی : كمیته امداد امام خمینی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.