آئین نامه اجرائی بند 11 تبصره 8 قانون بودجه سال 1368 کل کشور

آئین نامه اجرائی بند 11 تبصره 8 قانون بودجه سال 1368 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-بند-11-تبصره-8-قانون-بودجه-سال-1368-کل-کشور

وکیل

شماره 44054/ت 321 - 14/4/1368
وزارت مسکن وشهرسازی – وزارت آموزش وپرورش
هیأت وزیران درجلسه مورخ 13/3/1368 بنابه پیشنهاد مشترک شماره 2037/1 مورخ 1/3/1368 وزارتخانه های آموزش وپرورش ومسکن وشهرسازی آئین نامه اجرائی بند 11 تبصره 8 قانون بودجه سال 1368 کل کشور را بشرح زیر تصویب تمودند.
.
ماده 1- شهرداریهای سراسر کشور موظفند اراضی با کاربری آموزشی در سطح شهرها به رعایت طرحهای حادی ، جامع وتفضیلی حسب درخواست ادارات آموزش وپرورش در یک منطقه ویا درتمام سطح شهر برروی نقشه های مربوطه مشخص و دراسرع وقت به ادارات مذکور معرفی نمایند.
تبصره – در شهر کهائیکه وظائف شهرداریه را فرمانداریها یا بخشداریها انجام میدهند معرفی اراضی مذکور بعهده آنها خواهد بود.
ماده 2- شهرداریها، فرمانداریها و بخشداریهای سراسر کشور موظفند حسب مورد نسبت به حفظ و حراست تمامی اراضی با کاربری آموزشی در سطح شهرها و شهرکها جهت احداث فضاهای آموزشی اقدام و از هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز بر روی آنها جلوگیری نموده و موارد تخلف را به مراجع مربوطه و نیز به ادارات آموزش و پرورش مربوطه اطلاع دهند.
ماده 3- شهرداریها مکلفند حسب درخواست کتبی مدیریتهای نوسازی مدارس استانها که همواره با فقط کروکی زمین مورد نظر جهت احداث بنا با ابعاد مربوطه مشخص گردیده است خارج از نوبت و بدون دریافت هر گونه عوارض و بدون رعایت تشریفات مربوطه به صدور پروانه نسبت به اعلام بر و کف اراضی با کاربری آموزشی اقدام نمایند.
تبصره 1- میزان تراکم اراضی فوق الذکر بر اساس استانداردهای مورد عمل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور میباشد.
تبصره 2- جهت تعمیرات مدارس موجود از قبیل کلاسها ، سرویسهای بهداشتی، اطاق تأسیسات و خانه سرایدار نیازی به مجوز از شهرداری نخواه بود.
ماده 4- در صورتیکه زمینهای معرفی شده از جانب شهرداریها با توجه به تراکم جمعیت دانش آموز پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش نباشد کمیسیونهای ماده5 قانون شورایعالی شهر سازی در شهرها بنا به درخواست اداره کل آموزش و پرورش استان نسبت به تغییر کاربری زمینهای معرفی شده به آموزشی اقدام خواهند نمود.
تبصره – سازمان زمین شهری زمینهای مناسب و مورد نیاز آموزش و پرورش برای فضای آموزشی در اجرای این ماده را در درجه اول از اراضی موات دولتی و در مرحله بعد از سایر اراضی معرفی خواهد نمود.
ماده 5- سازمان زمین شهری در موقع انعقاد قرار داد و اگذاری زمین موظف است علاوه بر دریافت بهای زمین بازاء هر متر مربع 5% بهای منطقه ای زمین را حداکثر تا پانصد ریال برای هر متر مربع محاسبه و به متقاضیان اعلام نماید تا به حساب خاصی که بهمین منظور توسط خزانه در بانک مرکزی نماید تا به حساب خاصی که بهمین منظور توسط خزانه در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح میشود واریز و فیش مربوطه را به سازمان مذکور جهه انعقاد قرارداد واگذاری تسلیم نمایند در قراردادهای واگذاری زمین اعم از قطعی یا اجاره بایستی وصول وجوه مذکور قید شود. تبصره 1 ـ در مورد زمینهائیکه توسط دولت از ابتدای سال 68 تا زمان ابلاغ این آئین نامه واگذار گردیده چنانچه در موقع قرارداد وجوه مذکور وصول نشده باشد در موقع صدور پروانه و یا صدور پایان کار وجوه یاد شده توسط شهرداری مربوطه دریافت و به حساب فوق الذکر واریز می شود .
تبصره 2 ـ در مورد زمینهائی که به صورت اجاره واگذار می شود نیز وجوه فوق الذکر دریافت خواهد شد .
ماده 6 ـ وزارت مسکن و شهرسازی و ادارات کل آن در استانها موظفند حسب وظائف قانونی مندرج در قانون زمین شهری و ائین نامه اجرائی ان در موقع تصویب طرح های تفکیکی اراضی که از طرف اشخاص حقیق و یا حقوقی ارائه و درخواست میگردد به ازاء هر متر مربع زمین 5% بهای منطقه ای و حداکثر تا مبلغ 500 ریال را محاسبه و به مالکین مربوطه اعلام نمایند و مالکین موظفند نسبت به واریز مبلغ مزبور به حساب موضوع ماده 5 این آئین نامه اقدام و یک نسخه از فیش مربوطه را به وزارت مسکن و شهرسازی ارائه نمایند .
تبصره ـ در مواردیکه اختیار تفکیک و افراز و تقسیم اراضی توسط وزارت مسکن و شهرسازی مستقیما به شهرداریها واگذار شده وصول مبالغ مذکور و واریز آن به حساب مربوطه به عهده شهرداریها خواهد بود .
بدیهی است در هر صورت برای هر قطعه فقط یک بار وجوه مذکور وصول خواهد شد لکن برای هر بار تفکیک بعدی وجوه مذکور در بند 11 تبصره 8 بایستی وصول شود .
ماده 7 ـ ملاک محاسبه وجوه دریافتی بهای منطقه ای قطعات تفکیک ، طرح ها باستثنای معابر و قطعات عمومی و آموزشی که رایگان به دولت یا شهرداریها حسب مورد واگذار می شود خواهد بود .
ماده 8 ـ ادارات ثبت اسناد و املاک در سراسر کشور موظفند در هنگام ثبت اسناد مربوطه به افراز و تفکیک و نقل و انتقال و واگذاری اراضی پرداخت وجوه مذکور در ماده 6 این آئین نامه از مالکین این گونه اراضی مطالبه نمایند .
ماده 9 ـ از ابتداء سال 1368 در کلیه شهرها و شهرکها صدور هرگونه پروانه ساختمانی ( عمران ) برای کلیه اراضی منوط به اخذ فیش واریزی مذکور به حساب درآمد عمومی خواهد بود .
کلیه کالکین اعم از اشخاص حقیق و حقوقی که در سال 1368 از دولت زمین دریافت کرده اند مکلفند در هنگام درخواست پروانه ساختمانی (عمران ) برای زمین خود در صورتیکه وجه فوق الذکر را قبلا نپرداخته باشند نسبت به پرداخت مذکور به حساب موضوع ماده 5 این آئین نامه اقدام و فیش مربوطه را جهت صدور پروانه ساختمانی به شهرداری ارائه نمایند در این صورتمبلغ دریافتی توسط شهرداری مربوطه محاسبه و به اشخاص اعلام می گردد همچنین کلیه کسانی که در سال 68 به بعد درخواست اخذ پروانه ساختمانی می نمایند .
تبصره ـ چنانچه تا قبل از ابلاغ این آئین نامه بدون دریافت وجوه مذکور در سال 1368 پروانه صادر شده باشد . در موقع صدور پایان کار این وجوه دریافت می شود .
ماده 10 ـ اراضی تملکی دولت و شهرداریها که در اجرای قانون زمین شهری تملک می گردد در موقع تملک از پرداخت وجوه مذکور معاف می باشد .
ماده 11 ـ وزارت امور اقتصادی و دارائی موظف است همه ماهه معادل وجوه واریزی به حساب موضوع ماده 5 این آئین نامه را بادرخواست وجه ذیحساب سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس از محل درآمد عمومی برداشت و به حساب خاصی که به همین منظور از طرف خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح می شود واریز نماید برداشت از حساب مزبور با امضاء مشترک بالاترین مقام اجرائی سازمان زمین شهری و سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور و ذیحساب سازمان اخیر الذکر و یا مقامات مجاز از طرف انها که توسط خزانه به بانک معرفی خواهند شد مجاز می باشد .
ماده 12 ـ وجوه حاصله از اجرای این آئین نامه به شرح زیر مصرف خواهد رسید :
الف ـ تملک و خرید اراضی و املاک واقع در کاربریهای آموزشی جهت احداث فضاهای آموزشی مورد نیاز طبق مقررات قانون زمین شهری و سایر مقررات مربوطه .
ب ـ تملک زمین جهت معوض برای اراضی واقع در کاربرهای اموزشی .
ج ـ تهیه طرح و احداث ، توسعه و تکمیل و تعمیر فضاهای آموزشی و تجهیز آنها .
د ـ تهیه طرح و احداث فضاهای آموزشی بر روی اراضی دولتی و خصوصا در طرح های اماده سازی اراضی توسط وزارت مسکن و شهرسازی .
تبصره 1 ـ مسئولیت تشخیص و تعهد و تسجیل و حواله وجوه موضوع این آئین نامه بر عهده بالاترین مقام اجرائی سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور یا مقام مجاز از طرف ایشان و مسئولیت تامین وجه و تطبیق پرداخت با قوانین و مقررات با ذیحساب سازمان مزبور می باشد .
تبصره 2 ـ طرحها و پروژه های آموزشی از نظر رعایت ضوابط و استانداردها و مشخصات فنی به تایید نوسازی ، توسعه و تجهیز و مدارس کشور خواهد رسید .
ماده 13 ـ سازمان زمین شهری کلیه اراضی موات ، دولتی و ملی شده و یا حاصله از ماده 10 قانون زمین شهری که دارای کاربری آموزشی می باشد را در سراسر کشور به صورت رایگان و سایر اراضی را که به هر صورت بابت تمبک ان پول پرداخت نموده یا می نماید با رعایت تبصره 3 ماده 11 قانون زمین شهری محاسبه و با دریافت وجه در اختیار سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس قرار خواهد داد .
ماده 14 ـ سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور املاک ( واقع در کاربریهای آموزشی را که مورد نیاز آموزش و پرورش می باشد ) را با رعایت مقررات و با پرداخت وجه از محل وجوه موضوع این آئین نامه تملک و خریداری خواهد نمود .
ماده 15 ـ وجوه موضوع این آئین نامه براساس تفویض اختیار 23/11/67 حضرت امام امت (قدس سره ) در خصوص ماده 78 قانون محاسبات عمومی و با عنایت به ضرورت کشوری تامین هر چه سریعتر زمین و فضاهای آموزشی به لحاظ رشد فزاینده جمعیت و کمبود شدید فضاهای اموزشی موجود از شمول قانون محاسبات عمومی مستثنی و مصرف ان تابع قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتیکه به موجب قانون از شمول قانون محاسبات عمومی مستثنی هستند مصوب 1364 خواهد بود .
نخست وزیر ـ میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12923

تاریخ تصویب : 1368/03/13

تاریخ ابلاغ : 1368/04/25

دستگاه اجرایی : وزارت مسكن و شهرسازی - وزارت آموزش و پرورش -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.