آئین نامه اجرائی قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری ا سلامی ایران

آئین نامه اجرائی قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری ا سلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-قانون-بخش-تعاونی-اقتصاد-جمهوری-ا-سلامی-ایران

وکیل


شماره 23170 / ت 275 ه - 23 / 6 / 1371
وزارت تعاون
هیات وزیران در جلسه مورخ 14/ 5/ 1371 بنا به پیشنهاد شماره 1403 مورخ 11/ 12 / 1370 وزارت تعاون ، به ا ستناد ماده ( 67 ) قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب 1370 – آئین نامه اجرائی قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را به شرح زیر تصویب نمود :

فصل اول - چگونگی بررسی طرح تشکیل شرکتها و اتحادیه های تعاونی و صدور مجوز تاسیس
ماده 1- در اجرای ماده ( 51 ) قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران که در این آئین نامه به اختصار ، قانون نامیده می شود ، طرح تاسیس شرکتها و اتحادیه های تعاونی برابر مقررات این آئین نامه تهیه می شود و به تصویب وزارت تعاون ـ که از این پس وزارت نامیده می شود ـ می رسد .
تبصره ـ سازمان مرکزی تعاون روستایی از شمول این آئین نامه مستثناست .
ماده 2- هیات موسس داوطلب تاسیس شرکت تعاونی تولیدی یا توزیعی اعم از یک یا چند منظوره ـ مکلف است برای گرفتن مجوز تاسیس شرکت تعاونی ،مطابق بند ( 4 ) ماده ( 51 ) قانون ، مدارک زیر را همراه تقاضانامه تاسیس به وزارت ارائه نماید :
الف – طرح توجیهی ، مشتمل بر ضرورت تاسیس شرکت تعاونی و ارائه دلایل توجیهی مبنی بر تناسب هدفهای تشکیل شرکت با هدفها و برنامه های مصوب جمهوری اسلامی ایران ، همچنین ذکر میزان سرمایه ثابت و در گردش مورد نیاز طرح .
ب – تعداد و مشخصات داوطلبان ،سوابق و مهارتهای آنان در رشته فعالیت مورد نظر .
تبصره – شرکتهای تعاونی تولیدی یا توزیعی علاوه بر گرفتن مجوز تشکیل از وزارت ، برای انجام فعالیت حسب قوانین و مقررات موظف به گرفتن مجوز لازم ا ز دستگاههای ذی ربط نیز می باشند .
ماده 3- هیات موسس داوطلب تاسیس هر یک از اتحادیه های تعاونی مکلف ا ست تعداد و مشخصات کامل تعاونیهای داوطلب عضویت در اتحادیه و طرح توجیهی تاسیس این اتحادیه ها را با تقاضانامه تاسیس ،به وزارت تسلیم نماید . تعیین حداقل و حداکثر تعداد تعاونی برای تاسیس هر یک از اتحادیه ها با وزارت می باشد .
ماده 4- وزارت پس از دریافت طرح و مدارک مربوط ، ظرف یک ماه نظر مستدل خود را در خصوص مورد تقاضا به هیات موسس اعلام می نما ید و در صورت ملاحظه نقص در طرح توجیهی رسیده یا کمبود مدارک ضمیمه تقاضانامه ،مراتب را به صورت کتبی به هیات موسس اعلام می دارد . هیات موسس مکلف است در صورت عدم انصراف از پیگیری طرح ، حداکثر ظرف مدت دو ما ه نسبت به تکمیل اطلاعات و مدارک ، رفع نقص و ارسال آنها به وزارت اقدام نماید .
ماده 5- هر گونه تغییر در طرح توجیهی مصوب ، موضوع بند ( الف ) ماده ( 2 ) و ماده ( 3 ) این آئین نامه ،با مجوز وزارت امکان پذیر می باشد .
ماده 6- هیات موسس تعاونی مکلف ا ست ظرف دو ماه از تاریخ دریافت مجوز وزارت ، نسبت به تشکیل مجمع عمومی اقدام نماید . در غیر اینصورت ،تاسیس تعاونی موکول به گرفتن مجوز مجدد از وزارت می باشد .
تبصره - وزارت می تواند بنا به درخواست هیات موسس ،در صورتی که تاخیر در تشکیل مجمع عمومی را موجه تشخیص دهد ،نسبت به تمدید مهلت مقرر اقدام نماید .
ماده 7 ـ اولین هیات مدیره تعاونی که بر اساس مقررات مربوط به نظارت بر انتخابات برگزیده می شود ، پس از اعلام قبولی مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ جلسه مجمع عمومی ، مدارک مقرر در ماده 51 قانون را جهت ثبت و صدور آگهی به اداره ثبت شرکتها تسلیم نماید و نسخه ای از آن مدارک را نیز جهت اطلاع وزارت ارایه نماید .
فصل دوم ـ چگونگی ادغام شرکتهای تعاونی
ماده 8 ـ مطابق ماده 53 قانون شرکتهای تعاونی با رعایت مقررات این آیین نامه می توانند با یکدیگر ادغام شوند ، مشروط بر آنکه ادغام مجموع زیان انباشته این شرکتها از مجموع سرمایه ، ذخیره های قانونی و اندوخته های آنان بیشتر نباشد .
ماده 9 ـ برای ادغام شرکتهای تعاونی لازم است هیات مدیره یا بازرس شرکت یا دست کم یک سوم اعضای آنها ، پیشنهاد ادغام را همراه گزارش توجیهی لازم ، جهت تصمیم گیری به مجمع عمومی فوق العاده تعاونی که بر اساس تبصره 1 ماده 35 قانون تشکیل می شود ـ ارایه نمایند.
ماده 10 ـ وزارت حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ دریافت مدارک مجمعهای عمومی فوق العاده شرکتهای تعاونی مبنی بر تصویب ادغام ، نظر خود را دال بر تایید یا رد ادغام ، و انطباق یا عدم انطباق چگونگی تشکیل مجمعهای عمومی و تصمیم گرفته شده پیرامون ادغام ـ حسب مورد ـ مستند به موازین قانونی یا مقررات اساسنامه آنها ، به شرکتهای تعاونی مربوط ابلاغ نماید .
ماده 11 ـ در صورت تایید تقاضای ادغام وزارت ، به ترتیب مقرر در ماده 10 مجمع عمومی مشترک شرکتهای تعاونی در شرف ادغام باید با حد نصاب مقرر در تبصره ماده 35 قانون ، ظرف یک ماه از تاریخ دریافت تایید وزارت ، تشکیل و نسبت به تصویب اساسنامه و تعیین سرمایه شرکت جدید ، انتخاب اعضای هیات مدیره ، بازرسان و قبول تعهدات و اموال اقدام نماید
تبصره ـ سرمایه ذخیره های قانونی و اندوخته های شرکت تعاونی جدید نباید از مجموع سرمایه ، ذخیره های قانونی و اندوخته های شرکتهای ادغام شده کمتر باشد .
ماده 12 ـ هیات مدیره انتخاب شده مجمع ، پس از اعلام قبولی باید ظرف دو هفته از تاریخ برگزاری مجمع ، نسخه ای از صورت جلسه عمومی تعاونی در خصوص ادغام و قبول تعهدات شرکتهای ادغام شده ، قبولی مدیران و بازرسان انتخاب شده و مجوز وزارت را به اداره ثبت شرکتها جهت ثبت و انتشار در روزنامه رسمی دادگستری جمهوری اسلامی ایران ارایه نماید و نسخه ای از تصمیمهای مجمع را نیز به وزارت ارسال نماید .
ماده 13 ـ اداره ثبت شرکتها مکلف است نسبت به ثبت مراتب ، مطابق مقررات اقدام کند و ضمن باطل کردن ثبت شرکتهای ادغام شده به شرکت تعاونی جدید ـ که از ادغام دو یا چند تعاونی تاسیس شده است شماره ثبت جدید بدهد .
ماده 14 ـ پس از ثبت شرکت تعاونی جدید ، هیات مدیره موظف است بلافاصله نسبت به تهیه دفترهای قانونی جدید اقدام و اقلام داراییها ، بدهیها و تعهدات مندرج در دفترهای هر یک از شرکتهای ادغام شده را در دفترهای قانونی شرکت ثبت و منعکس نماید .
تعاونی جدید از هر جهت مسوول تعهدات و دیون شرکتهای ادغام شده می باشد و
فصل سوم ـ چگونگی انحلال و تصفیه تعاونیها
ماده 15 ـ در اجرای مواد (54 ، 55 ، 56 ) قانون ، شرکتها و اتحایده های تعاونی بر اساس مقررات این آیین نامه ، منحل و تصفیه می شوند .
ماده 16 ـ شرکت یا اتحادیه تعاونی مکلف است پس از تصمیم گیری مجمع عمومی فوق العاده به انحلال ، موافقت کتبی دستگاههای عمومی یا دولتی ، بانکها یا شهرداریهایی را که آنها امتیازات یا اعتباراتی کسب کرده یا در قبال گرفتن سرمایه یا اموال ـ اعم از منقول یا غیر منقول ـ تعهداتی به آنها نموده است ، جلب و به همراه مدارک مربوط به تشکیل و تصمیم مجمع عمومی فوق العاده جهت گرفتن مجوز به وزارت ارایه نماید .
تبصره ـ در صورت دریافت نکردن امکانات ، امتیازات و اعتبارات ، تعاونی یاد شده می تواند نسبت به انحلال اقدام نماید.
ماده 17 ـ تا زمانی که انحلال تعاونی در اداره ثبت شرکتها ثبت نشده باشد ، هر تصمیم یا اقدامی در جهت تصفیه امور شرکت یا اتحادیه تعاونی بی اعتباری می باشد .
ماده 18 ـ در صورتی که مدت شرکت یا اتحادیه تعاونی بر اساس اساسنامه آن محدود بوده ، علی رغم سه بار ابلاغ اخطار کتبی توسط وزارت ، حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ پایان مدت آن ، با تصویب مجمع عمومی فوق العاده مدت فعالیت تعاونی تمدید نشود ، وزارت دستور انحلال شرکت یا اتحادیه را صادر و این تصمیم را به اداره شرکتها اعلام می نماید .
ماده 19 ـ خروج عضو تعاونی از تاریخ تصویب انحلال توسط مجمع عمومی فوق العاده یا تصمیم وزارت به انحلال ـ در صورتی که انحلال تعاونی راسا توسط آن وزارت انجام شود ـ تا خاتمه امر تصفیه ، رافع مسئولیت تضامنی مقرر در تبصره 4 ماده قانون از عضو خارج شده نمی باشد .
ماده 20 ـ مرجع اعلام دریافت امکانات ، امتیازات و اعتباراتی که صرفا به دلیل اولویت بخش تعاونی اعطا شده است وزارت می باشد .
ماده 21 ـ آخرین هیات مدیره قبل از انحلال و هیات تصفیه شرکت یا اتحادیه تعاونی مکلفند بی درنگ پس از ثبت انحلال ، ضمن تنظیم صورت مجلس اقدام به تحویل و تحول تعاونی کرده ، اعضای هیات تصفیه سمت خود را تصدی نمایند .
تبصره ـ در صورتی که هیات مدیره از انجام تحویل و تحول استنکاف یا قصور ورزند ، هیات تصفیه با نظارت نماینده وزارت نسبت به تصدی سمت خود و شروع امر تصفیه اقدام می نمایند ، ولی انجام این امر ، به هیچ وجه رافع مسوولیت مدیران قبل از انحلال نمی باشد .
ماده 22 ـ هیات تصفیه می تواند امور اجرایی مربوط به تصفیه را بین اعضای خود تقسیم نماید یا یکی از اعضای هیات را به عنوان مسوول اجرای مصوبه های هیات تصفیه تعیین کند .
ماده 23 ـ هرگونه تغییر در سمت امضاهای هیات تصفیه باید پس از تصویب هیات تصفیه به اداره ثبت شرکتها جهت ثبت ارسال و نسخه ای نیز برای اطلاع به وزارت تسلیم شود .
ماده 24 ـ در صورت فوت ، استعفا یا ممنوعیت قانونی و سلب شرایط اعضای هیات تصفیه مجمع عمومی شرکت یا اتحادیه تعاونی باید ظرف یک ماه نسبت به تعیین جانشین اقدام نماید در صورت انجام ندادن وظیفه یاد شده ، وزارت می تواند پس از پایان مهلت یاد شده راسا نسبت به انتخاب اعضای هیات تصفیه اقدام و به اداره ثبت شرکتها و تعاونی ابلاغ نماید .
تبصره ـ تا زمانی که عضو جانشین انتخاب و به اداره ثبت شرکتها معرفی نشده است ، عضوی که استعفا داده ، مکلف به حضور و انجام وظیفه در تعاونی می باشد .
ماده 25 ـ تعیین کارمزد اعضای هیات تصفیه انتخاب شده مجمع عمومی تعاونی بر عهده آن مجمع می باشد وزارت در صورت تعیین نشدن کارمزد توسط مرجع مزبور و در مورد کارمزد مدیران تصفیه ای که خود منصوب نموده است
راسا اقدام می نماید .
ماده 26 ـ مواردی که در این آیین نامه پیش بینی نشده است تابع مقررات مربوط به انحلال و تصفیه پیش بینی شده در قانون «اصلاح قسمتی از قانون تجارت » ـ مصوب 1349 ـ می باشد .
فصل چهارم ـ چگونگی نظارت بر انتخابات شرکتها ، اتحادیه های تعاونی و اتاقهای تعاون
ماده 27 ـ در اجرای ماد 68 قانون و به منظور تعیین خط مشی و چگونگی نظارت بر انتخابات مدیران و بازرسان شرکتها ، اتحادیه های تعاونی و اتاقهای انجمن نظارت خوانده می شود ـ مرکب از اشخاص زیرتشکیل می شود :
1 ـ یک نفر به عنوان نماینده وزارت که سمت ریاست انجمن نظارت رابر عهده خواهد داشت .
2 ـ یک نفر به انتخاب قوه قضاییه
3 ـ یک نفر به عنوان نماینده وزارت کشور
4 ـ دو نفر به انتخاب اتاق تعاونی مرکزی ـ در صورت وجود اتاق تعاون مرکزی
تبصره 1 ـ نمایندگان مرجعهای یاد شد ه در بندهای (1 ، 2 ، 3 ) این ماده با حکم کتبی دستگاه ذیربط و نمایندگان اتاق تعاون مرکزی توسط هیات مدیره اتاق تعاون انتخاب و معرفی می شوند .
تبصره 2 ـ مرجعهای یاد شده در ماده بالا می توانند نماینده یا نمایندگان خود را هر زمان عزل نمایند ؛ مشروط بر اینکه همزمان نماینده جایگزین را معرفی کنند در صورت استعفای هر یک از اعضای انجمن نظارت ، تا زمانی که جانشین ایشان مشخص نشده است عضو استعفا داده ، مکلف به انجام وظیفه می باشد .
ماده 28 ـ وظایف انجمن نظارت به شرح زیر است :
1 ـ بررسی و تصویب دستورالعمل پیشنهادی وزارت در خصوص چگونگی نظارت وزارت بر انتخابات شرکتها ، اتحادیه های تعاونی و اتاقهای تعاون .
2 ـ بررسی و تصویب دستورالعمل پیشنهادی وزارت در مورد چگونگی احراز صلاحیت کاندیداهای سمتهای عضو هیات مدیره ، بازرس و مدیر عامل شرکتها ، اتحادیه های تعاونی و اتاقهای تعاون در چارچوب قوانین و مقررات .
3 ـ بررسی و تصویب دستورالعمل پیشنهادی وزارت راجع به چگونگی رسیدگی به شکایتهای مربوط به انتخابات تعاونیها و اتاقهای تعاون .
ماده 29 ـ دبیرخانه انجمن نظارت در محل وزارت می باشد . نماینده وزارت ، مسوولیت اداره دبیرخانه انجمن نظارت را نیز عهده دار است .
ماده 30 ـ جلسه های انجمن نظارت بنا به دعوت کتبی رییس انجمن تشکیل می شود و با حضور وی رسمیت دارد . در دعوت نامه تشکیل جلسه باید دستور جلسه انجمن معین شده باشد .
ماده 31 ـ تصمیمهای انجمن نظارت با رای موفق اکثریت اعضا معتبر می باشد . از مصوبه های انجمن ، صورتجلسه ای تهیه می شود و به امضای حاضران در جلسه می رسد.
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 13849

تاریخ تصویب : 1371/05/14

تاریخ ابلاغ : 1371/07/04

دستگاه اجرایی : وزارت تعاون -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.