الزام قانونی به پرداخت دیه سهم عفوکنندگان به قاتل قبل از اجرای قصاص

الزام قانونی به پرداخت دیه سهم عفوکنندگان به قاتل قبل از اجرای قصاص

الزام-قانونی-به-پرداخت-دیه-سهم-عفوکنندگان-به-قاتل-قبل-از-اجرای-قصاص-

وکیل


کلاسه پرونده : 24/24019
شماره دادنامه : 762/2
تاریخ رسیدگی : 5/12/1371
فرجامخواسته : دادنامه شماره 29288/9/71 صادره از شعبه 150 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه دوم دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : به شرح کیفرخواست شماره 29818/4/71 دادسرای عمومی ... علی 55 ساله به اتهام قتل عمدی همسر خود با ساطور تحت تعقیب کیفری قرار گرفته است. اجمال مسئله اینکه متهم در تاریخ 8/4/71 خود را به پاسگاه انتظامی ... معرفی (کرده ) واظهارداشته است حدود سی سال است به همسرش ازدواج (کرده ) و از بدو زندگی مشترک با او اختلاف داشته است. چند مرتبه به مشارالیه پیشنهاد طلاق کرده ولی عملی نشده است تا اینکه دو روز قبل از مراجعه به مامورین انتظامی در قبال فحاشی همسرش با ساطور قصابی وی رامورد ضرب و شتم قرار داده و به همدان عزیمت کرده و پس ازیک روز اقامت به ... مراجعت و خود را بهمامورین معرفی نموده است. پس ازچند بار مراجعه مامورین برای بازجوئی از مصدوم به بیمارستان ... می روند. چون حالش مساعد نبوده بازجوئی مقدور نشده تا اینکه در تاریخ 12/4/71 اعلام شده که مصدوم در بیمارستان فوت شده است.
متهم که در ابتدای امر از پاسگاه انتظامی ... باغفلت مامورین متورای بوده در تاریخ 18/4/71 دستگیر (شد) ودر تحقیقات مقدماتی اظهار داشت : (روی عصابنیت و اینکه عیالم به صورتم تف انداخت ساطور (راکه ) کنار دستم بود برداشتم و به سوی (او) پرت کردم و دءیگر نفهمیدم چه شد. از کرده خویش پشیمانم و از پاسگاه هم که فرار کردم بهخاطر این بود (که ) بروم به مصدوم کمک کنم و بعد که فهممیدم تمام کرده است رفتم منزل یکی از اقوام تا اینکه دستگیر شدم. )
صورتجلسه معاینه جسد حکایت از مرگ کبری ... در اثر ضربه و خونریزی مغزی می نماید. با انجام تحقیقات تکمیلی و اخذ توضیح از اولیای دم پرونده تکمیل و درخواست رسیدگی شده است. دادگاه باجری تشریفات قانونی و استماع مدافعات وکیل تسخیری متهم به موضوع رسیدگی و با احراز مجرمیت متهم با پرداخت نصف دیه حکم به قصاص صادر کرده است. مراتب مورد اعتراض محکوم علیه واقع شده و چون دادگاه در نظرش باقی بوده پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر اتخاذ تصمیم شایسته قانونی در مورد دادنامه شماره 29288/9/71 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(از ناحیه معترض ایراد و اعتراض موثر و موجهی که موجب نقض دادنامه صادره گردد به عمل نیامده است و از لحاظ رعایت تشریفات قانونی و ضوابط آئین دادرسی نیز اشکالی مشهود نیست ، لذا با رد تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظرخواسته ابرام می گردد. )

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

73

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 762

تاریخ تصویب : 1371/12/05

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.