×

موضوع شکایت و خواسته لغو آئین نامه صلاحیت ضوابط تائید متقاضیان تاسیس و مسئولیت فنی داروخانه ها

موضوع شکایت و خواسته لغو آئین نامه صلاحیت ضوابط تائید متقاضیان تاسیس و مسئولیت فنی داروخانه ها

موضوع-شکایت-و-خواسته-لغو-آئین-نامه-صلاحیت-ضوابط-تائید-متقاضیان-تاسیس-و-مسئولیت-فنی-داروخانه-ها
بسمه تعالی
تاریخ7/10/66 شماره دادنامه : 66/63 کلاسه پرونده : 65/26
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی : انجمن اسلامی و جامعه داروخانه خراسان .
طرف شکایت : وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی .
موضوع شکایت و خواسته : لغو آئین نامه صلاحیت ضوابط تائید متقاضیان تاسیس و مسئولیت فنی داروخانه ها .

مقدمه : شکایت در دادخواست تقدیمی به دیوان عدالت اداری , مسائلی را مطرح نمودند که ماحصل شکایت این است که پس از صدور رای مورخ 9/2/62 هیات عمومی دیوان عدالت اداری که بموجب آن قسمتی از مصوبه شورای معاونین وزارت بهداری وقت که می گفت : موسس و مسئول فنی الزماً باید یک نفر باشند لغو و ابطال گردید مستمسک جدیدی بنام تعیین صلاحیت استخراج کردند, که در گذشته بمعنی عدم سو پیشینه بود ولی در دست این افراد تغییر خاصی پیدا کرده پس از اعتراضات زیاد مبنی بر اینکه صلاحیت باید ضوابطی داشته باشد مسئولین امر بعنوان ضوابط مربوط به تائید صلاحیت متقاضیان تاسیس و مسئولیت فنی داورخانه ها مقرراتی وضع نموده اند که کلیه موارد آن برخلاف ماده 1 و 2 قانون مربوط به مقررات پزشکی و داروئی مصوب سال 1334 و بمنظور خنثی کردن رای دیوان عدالت اداری بوده . تا بتواند صلاحیت هر متقاضی را به رای خود تفسیر نموده و در رد یا قبولی هر تقاضا مخیر باشند.
طرف شکایت در پاسخ طی لایحه 1332/5/ک مورخ 27/6/65 چنین اظهار نموده : ضوابط مربوط به تایید صلاحیت متقاضیان تاسیس و مسئولیت فنی داورخانه ها در جلسه 20/11/64 به تصویب کلیه اعضا کمیسیون قانون امور داورخانه ها رسیده است که در چهارچوب معیارهایی که در نظر گرفته شده پروانه صادر شود.
هیات عمومی در تاریخ مذکور بریاست حجه السلام حاج شیخ محمد علی فیض و با شرکت روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و ملاحظه سوابق امر, باتفاق آرا بشرح زیر, اتخاذ تصمیم نمودند.
رای .
تصمیم مورخ 20/11/64 کمیسیون قانونی مربوط به امور داروخانه ها در مورد بررسی سوابق متقاضیان , تاسیس و مسئولیت فنی داروخانه ها بشرح مندرج در تصمیم مذکور از مصادیق مقررات موضوع ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری تشخیص نگردید.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری
محمد علی فیض
----------------------------------
جمهوری اسلامی ایران
وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
ضوابط مربوط به تائید صلاحیت متقاضیان تاسیس و مسئولیت های داروخانه ها.
چون گردش کار صحیح داروخانه ها ایجاب می نماید که موسس و مسئول فنی در ارتباط شغلی دارای صلاحیت شرعی, اخلاقی, قانونی باشند لذا بررسی موارد زیر به تفکیک و تائید آن توسط مدیر عامل سازمان ضرورت کامل دارد.
1 - متقاضی تاسیس و مسئولیت فنی چه سوابقی از نظر اشتغال بخش های دولتی و غیر دولتی داشته و دارد؟
2 - ارتباط شغلی متقاضی در گذشته در حال حاصر در امور داروسازی و داروخانه داری چیست؟
3 - نظریه صریح سازمان در ارتباط با وضعیت اخلاقی و اجتماعی متقاضی چیست ( در صورت امکان نظریه افراد محلی و شخصیت های مذهبی نیز بررسی می گردد).
4 - وضعیت و کیفیت کار متقاضیان در صورت داشتن سوابق اشتغال تاکنون چگونه بوده است (ضمیمه نبودن تصویر گزارش بازرس و مستندات ضروری است)
5 - نحوه رعایت ضوابط و مقررات مربوطه در چهارچوب وظایف موسسین و مسئولین فنی متقاضی چگونه بوده است؟
6 - تائید صریح اولویت متقاضی توسط سازمان مربوط.
-----------------------------------
شماره : 23090/62/5/5 - 21/11/1364
جمهوری اسلامی ایران
به : وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
از : سازمان منطقه ای بهداری استان
موضوع : اداره کل نظارت بر امور دارو و تجهیزات پزشکی
ضوابط مربوط به تایید صلاحیت متقاضیان تاسیس و مسئولیت فنی داروخانه ها.
پیرو بخشنامه های شماره 19351/62/5/ د مورخ 3/10/64 و 19755/62/5 / د مورخ 9/10/64 و 19795/62/5/د مورخ 9/10/64 به پیوست فتوکپی مصوبه مورخ 20/11/64 کمیسیون قانونی امور داروخانه ها و رابطه ها و رابطه با ضوابط مربوط به تایید صلاحیت متقاضیان تاسیس و مسئولیت فنی داروخانه ها جهت اطلاع و اقدام ارسال می گردد.
ضمناً در همین جلسه بند 4 بخشنامه شماره 19755/62/5 / د مورخ 9/10/64 و جمله متن تعهدنامه ضمیمه بخشنامه شماره 19351/62/5/د مورخ 30/10/64 بشرح زیر اصلاح می گردد.
(تعهدنامه محضری مبنی بر اینکه در هیچ یک از نقاط کشور در حال حاضر داروخانه ای نداشته و در داروخانه های نیز مشارکت ندارد در غیر این صورت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی حق خواهد داشت پروانه را ابطال نماید و متقاضی حق اعتراض نخواهد داشت).
خواهشمند است دستور فرمائید موقع اخذ اطلاعات و مدارک به بخشنامه های فوق و سایر بخشنامه های دیگر توجه کافی مبذول دارند ضمناً اخذ و ارسال اطلاعات و مدارک حقی برای متقاضی و تعهدی به رای وزارتخانه ایجاد نخواهد کرد صدور و مجوز منوط به حصول شرایط قانونی و موافقت کمیسیون خواهد بود و ضمناً پس از موافقت کمیسیون با تاسیس داروخانه برای صدور مجوز یا پروانه سند محضری اجاره داروخانه محل داروخانه لازم و ضروری است.
دکتر احمد شیبانی
مدیر کل نظارت بر امور دارو و تجهیزات پزشکی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 63

تاریخ تصویب : 1366/10/07

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.