×

آیین‌نامه اجرایی ماده (27) قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث

آیین‌نامه اجرایی ماده (27) قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث

آیین‌نامه-اجرایی-ماده-(27)-قانون-اصلاح-قانون-بیمه-اجباری-مسئولیت-مدنی-دارندگان-وسایل-نقلیه-موتوری-زمینی-در-مقابل-شخص-ثالث آیین‌نامه اجرایی ماده (27) قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث شماره258952/ت43366ک



وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت راه و ترابری ـ وزارت کشور
بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران
وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک در جلسه مورخ 21/6/1389 بنا به پیشنهاد شماره 20716/88 مورخ 31/5/1388 بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تأیید شورای عالی بیمه و به استناد ماده (27) قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث ـ مصوب 1387 ـ و با رعایت تصویب‌نامه شماره 246990/ت452هـ مورخ 28/12/1387 آیین‌نامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب نمودند:

آیین‌نامه اجرایی ماده (27) قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث

ماده1ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
الف ـ قانون: قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث ـ مصوب 1387ـ
ب ـ بیمه مرکزی: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران
پ ـ بیمه‌گر: هریک از شرکت‌های بیمه دولتی و غیردولتی که مجوز فعالیت در رشته بیمه شخص ثالث از بیمه مرکزی را دارا می‌باشند.
ت ـ عملیات بیمه‌ای: عملیات بیمه‌ای رشته بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه موتوری زمینی موضوع قانون.
ماده2ـ بیمه‌گر موظف است ضمن نگهداری جداگانه ریز عملیات بیمه‌ای خود، بیست درصد از سود آن را مطابق جدول ماده (2) این آیین‌نامه محاسبه و هر سه ماه یک بار برابر صورتهای مالی مصوب سال قبل به صورت علی‌الحساب به حساب خاصی که از طرف بیمه مرکزی تعیین می‌شود، واریز نماید.
تبصره1ـ بیمه‌گر مکلف است وجوه مربوط به بعد از تاریخ 20/6/1387 (زمان لازم‌الاجرا شدن قانون) تا پایان سال 1388 را بصورت یکجا و براساس صورتهای مالی مصوب سالهای 1387 و 1388 حداکثر یک ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه به حساب مربوط واریز نماید.
تبصره2ـ مبالغ موضوع این ماده مربوط به سه ماهه اول هر سال حداکثر تا پایان تیرماه همان سال براساس صورتهای مالی مصوب مجامع عمومی بیمه‌گر یا صورتهای مالی ارایه شده به بازرس قانونی باید محاسبه و پرداخت شود.
ماده3ـ سود عملیات بیمه‌ای مطابق جدول زیر محاسبه می‌شود:


تبصره1ـ جدول فوق به ضمیمه صورتهای مالی بیمه‌گر، به مجامع عمومی مربوط ارایه می‌شود.
تبصره2ـ سود حاصل از سرمایه‌گذاری ذخایر فنی در رشته شخص ثالث براساس فرمول زیر محاسبه خواهد شد:
سود حاصل از سرمایه‌گذاری ذخایر فنی رشته‌های غیر زندگی ضرب در متوسط ذخایر فنی اول و آخر دوره رشته شخص ثالث تقسیم بر متوسط ذخایر فنی اول و آخر دوره رشته‌های غیر زندگی
تبصره3ـ سهم رشته شخص ثالث از هزینه‌های اداری و عمومی بیمه‌‌گر به نحو زیر محاسبه خواهد شد:
کل هزینه‌های اداری و عمومی شرکت ضرب در مجموع خسارات پرداختی و حق بیمه صادره و قبولی رشته شخص ثالث موضوع قانون تقسیم بر مجموع کل خسارات پرداختی و حق بیمه صادره و قبولی کلیه رشته‌های بیمه.
تبصره4ـ سایر هزینه‌های قانونی مندرج در جدول این ماده عبارت است از مواردی که بیمه‌گر در سایر قوانین تکلیف به پرداخت از محل بیمه شخص ثالث شده‌است که بار رعایت مبانی قانونی مربوط محاسبه و اعمال خواهد شد.
ماده4ـ بیمه‌گر موظف است با رعایت ماده (1) این آیین‌نامه ظرف یک ماه پس از تشکیل مجمع عمومی عادی سالانه، مبالغ قطعی موضوع ماده (27) قانون را محاسبه و با بیمه مرکزی تسویه نماید.
ماده5 ـ بیمه مرکزی موظف است میزان منابع حاصل از اجرای این آیین‌نامه را هر سه ماه یک‌بار به وزارت راه و ترابری و راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اعلام نماید.
ماده6 ـ در صورتی که مفاصا حساب مالیاتی بیمه‌گر در ارقام حاصل از محاسبات جدول موضوع ماده (2) تغییری ایجاد نماید، مابه‌التفاوت آن در چارچوب مبالغ واریزی سال بعد قطعی خواهد شد.
ماده7ـ مبالغ واریزی توسط بیمه‌گر به حساب موضوع ماده (1)، جزء هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود و سازمان امور مالیاتی کشور موظف است در تعیین تعهدات مالیاتی بیمه‌گر مربوط، مبالغ واریزی را از درآمد مشمول مالیات سال عملکرد کسر نماید.
ماده8 ـ بیمه مرکزی موظف است از طریق وزارت راه و ترابری و راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران منابع حاصل از اجرای این آیین‌نامه را در اموری که موجب کاهش حوادث رانندگی و خسارتهای ناشی از آن می‌شود از جمله موارد زیر هزینه نماید:
الف ـ فعالیتهای آموزشی نظیر آموزش بنیادی کودکان و نوجوانان در مقاطع تحصیلی مختلف، آموزش عمومی کاربران راه و وسایل نقلیه، ساخت برنامه‌های آموزشی رادیویی و تلویزیونی و برگزاری نشستهای تخصصی برای هماهنگی و ارتقای ایمنی و پیشگیری از حوادث و خسارات.
ب ـ فعالیتهای مرتبط با تقویت امداد و نجات جاده‌ای، تأمین تجهیزات مورد استفاده در پایگاههای اورژانس و امداد و نجات جاده‌ای، تأمین تجهیزات مربوط به پاکسازی راهها پس از رخداد تصادف و جلوگیری از تصادفات ثانویه.
پ ـ کمک به بهبود رعایت قوانین و مقررات راه و وسایل نقلیه نظیر ارتقای ایمنی عابران پیاده و موتورسیکلت سواران، رانندگان و وسایل نقلیه
ماده9ـ بیمه مرکزی وظیفه نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه را برعهده دارد و موظف است در صورت تخلف بیمه‌گر از اجرای مفاد این آیین‌نامه وفق ماده (28) قانون با بیمه‌گر متخلف برخورد قانونی نماید.
این تصویب‌نامه در تاریخ9/11/1389 به تأیید مقام‌محترم ریاست‌جمهوری رسیده است.
معاون اول رییس‎جمهور ـ محمدرضا رحیمی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 19207

تاریخ تصویب : 1389/11/9

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری - وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.