آئین نامه اجرائی بند (ب) ماده (104) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین نامه اجرائی بند (ب) ماده (104) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-بند-(ب)-ماده-(104)-قانون-برنامه-سوم-توسعه-اقتصادی،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران
شماره 53608/ت 23895 هـ

وزارت جهاد کشاورزی – سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور – سازمان حفاظت محیط زیست
هیأت وزیران در جلسه مورخ 15/11/1379 بنا به پیشنهاد مشترک سازمانهای مدیریت و برنامهریزی کشور و حفاظت محیطزیست و وزات جهاد کشاورزی، به استناد بند (ب) ماده (104) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1379 – آییننامه اجرایی بند (ب) ماده (104) قانون یاد شده را به شرح زیر، تصویب نمود:

ماده 1- در این آییننامه، تعاریف و اصطلاحت به شرح زیر است:
الف – سازمانهای غیر دولتی حامی محیط زیست و منابع طبیعی: تشکیلات و مؤسسات مردمی هستند که براساس بند (الف) مصوبه شماره 455/14 مورخ 17/12/1378 شورای عالی اداری، تشکیل و ثبت شوند و صرفاً در زمینه حفاظت محیطزیست و منابع طبیعی فعالیت نمایند و در این آییننامه «سازمانها» نامیده میشوند.
ب – کمکهای مالی: کمکهایی است که از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی برای پشتیبانی از فعالیت سازمانهای غیر دولتی حامی محیط زیست و منابع طبیعی به حسابی که از طرف خزانه اعلام خواهد شد واریز میگردد و به عنوان هزینههای قابل قبول در احتساب درآمد مشمول مالیات مؤدی قرار خواهد گرفت. حداکثر میزان کمکها از سوی هر یک از اعطا کنندگان دویست میلیون (000/000/200) ریال میباشد.
ج – شبکه: مجمعی است ایرانی، غیر سیاسی، غیر انتفاعی و مستقل از دولت که با شرکت سازمانهای غیر دولتی حامی محیط زیست و منابع طبیعی ایجاد شده و برای تسهیل فعالیت سازمانها و برقراری هماهنگی با دستگاههای اجرایی ذیربط فعالیت میکند.
ماده 2 – حوزههای مالیاتی و واحدهای وصول و اجرای وزارت امور اقتصادی و دارایی، با توجه به ماده (172) قانون مالیاتهای مستقیم، موظفند هر سال صورت کمکهای ارایه شده به این سازمانها را از درآمدهای مشمول مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی که خود آنها منبع یا منابع آن را انتخاب خواهند نمود، کسر نمایند و در صورت تقاضای مؤدی، گواهی لازم را در خصوص میزان کسر شده صادر نمایند.
تبصره – خزانه مکلف است جمع میزان کمکهای واریزی اشخاص حقیقی و حقوقی به خزانه را در آخر هر ماه به کار گروه (کمیته) موضوع ماده (3) این آییننامه ارسال نماید.
ماده 3- به منظور توزیع کمکهای اعطایی اشخاص حقیقی و حقوقی و هماهنگی در فعالیتها، کار گروه (کمیته) اجرایی متشکل از نمایندگان تامالااختیار سازمان حفاظت محیطزیست، وزارت بهداشت، درما و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و شبکه برای انجام وظایف زیر ایجاد میگردد:
الف- تهیه فهرست اسامی سازمانهایی که حایز شرایط استفاده از امکانات بند (ب) ماده (104) قانون برنامه سوم میباشد.
ب – تعیین سهم هر سازمان از کمکهای اعطایی براساس برنامههای آینده، فعالیتهای گذشته، ارزیابی توان اجرایی، میزان کمکهای جذب شده، نیاز به تجهیز و تقویت آنها.
ج – نظارت مستمر بر نحوه هزینه اعتباری که از محل بند «ب» ماده (104) قانون برنامه سوم تأمین میگردد.
تبصره 1- سازمان ملزم به رعایت اخطاریهها و نظرات کار گروه (کمیته) میباشند.
تبصره 2- در صورت بروز اختلافنظر، آرای اکثریت از سه دستگاه دولتی مذکور در کار گروه (کمیته) تعیین کننده میباشد.
تبصره 3- رییس کار گروه (کمیته)، نماینده تامالاختیار سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور میباشد و دبیری آن به عهده نمایندته تامالاختیار سازمان حفاظت محیط زیست است.
ماده 4- سازمانها مکلفند براساس هدفهای آموزشی که توسط کار گروه (کمیته) اجرایی اعلام میگردد، کمکهای دریافتی را در جهت ارتقای سطح آگاهی و مشارکت مؤثر مردم و فرهنگسازی از طریق فعالیتهای آموزشی و پژوهشهای کاربردی آموزشی در حفاظت از محیطزیست و منابع طبیعی صرف نمایند.
ماده 5 – سازمان مکلفند گزارش عملکرد سالانه خود را براساس برگههای خاصی که از طرف کار گروه (کمیته) اجرایی موضوع این آییننام تدوین و به آنها ارایه میشود، تا پایان فروردین ماه اول سال بعد، به کار گروه (کمیته) مزبور ارسال نمایند. کار گروه (کمیته) نیز موظف است گزارشی از فعالیتهای سالانه سازمانها را به شورای عالی حفاظت محیطزیست ارایه نماید.
ماده 6 – در صورتی که ثابت شود فعالیتهای سازمانی در راستای هدفهای آموزشی قرار ندارد، کار گروه (کمیته) موضوع ماده (3) موظف به دادن اخطار به سازمان مزبور میباشد. در صورت ادامه وضع و عدم توجه به اخطار داده شده، پرداختکمکهای مالی سوء استفاده صورت گرفته است، مسؤولان و متخلفان سازمان ذیربط، مسؤول جبران زیانوارد شده بوده و در این صورت، اصلاحات لازم باید در سازمان انجام گیرد.
تبصره – پیگیری تخلفات، حسب مورد، به عهده دفاتر حقوقی سازمان حفاظت محیطزیست یا وزارت جهاد کشاورزی میباشد.
ماده 7- اگر بخشی از کمکهای مالی دریافت شده هزینه نگردد، به صورت اندوخته قابل مصرف در سالهای بعد در حساب خزانه باقی خواهد بود و بنابر درخواست کار گروه (کمیته) قابل پرداخت میباشد.
معاون اول رئیس جمهور-حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1379/11/15

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان حفاظت محیط زیست - وزارت جهاد كشاورزی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.