قانون موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت اتحاد جماهیر سوسیالیستی در امر احداث و بهره برداری تاسیسات آبی خداآفرین و قیزقلعه سی بر روی رودخانه مرزی ارس

قانون موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت اتحاد جماهیر سوسیالیستی در امر احداث و بهره برداری تاسیسات آبی خداآفرین و قیزقلعه سی بر روی رودخانه مرزی ارس

قانون-موافقتنامه-همکاری-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-اتحاد-جماهیر-سوسیالیستی-در-امر-احداث-و-بهره-برداری-تاسیسات-آبی-خداآفرین-و-قیزقلعه-سی-بر-روی-رودخانه-مرزی-ارس
ماده واحده - موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در امر احداث و بهره برداری تاسیسات آبی خداآفرین و قیزقلعه سی بر روی رودخانه مرزی ارس مشتمل بر یک مقدمه و یازده ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده شد.
موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی راجع به همکاری در احداث و بهره برداری تاسیسات آبی خداآفرین و قیزقلعه سی رودخانه مرزی ارس
مقدمه
دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی با توجه به مناسبات حسن همجواری موجود فیمابین به پیروی از تمایل متقابل به تحکیم و توسعه بیشتر همکاری اقتصادی و فنی بر اساس اصول برابری ، عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر و احترام کامل به حاکمیت ملی دو کشور و منافع متقابل بر اساس حق مساوی هر یک از طرفین نسبت به کلیه منابع آب و انرژی قسمتهای سرحدی رود ارس در مورد مسائل زیر توافق نمودند:
ماده 1 - دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی از طریق سازمانهای ذیربط ایران و شوروی و با شرایط مساوی در امر احداث و بهره برداری تاسیسات آبی خداآفرین و قیزقلعه سی رودخانه مرزی ارس ، همکاری خواهند نمود.
تاسیسات آبی مذکور در مالکیت مشترک ایران و شوروی بوده و به نسبت مساوی به طرفین تعلق خواهد داشت . هیچ یک از طرفین نمی توانند تاسیسات مذکور را منتزع نموده و یا به نحوی از انحا به اشخاص حقیقی یا حقوقی و یا به دولتهای دیگر واگذار نمایند.
ماده 2 - طرفین اعتبارات لازم برای احداث تاسیسات آبی پیش بینی شده در ماده 1 این موافقتنامه را با شرایط مساوی تامین می نمایند، به نحوی که هر طرف 50 درصد هزینه های احداث تاسیسات مذکور را پرداخت نماید.
ماده 3 - طرفین به منظور احداث تاسیسات مذکور منطقه مشترک ساختمانی را تعیین نموده و نحوه عبور اتباع هر دو کشور از مرز ایران و شوروی و نحوه ورود تجهیزات و مصالح به منطقه فوق را با استفاده از تجربه همکاری در احداث تاسیسات موجود آب و برق واقع در رود ارس مورد توافق قرار خواهند داد.
ماده 4 - سازمانهای ذیصلاح ایران و شوروی بر اساس طرحهای فنی مربوطه ، قراردادهای لازم متضمن شرایط همکاری جهت احداث تاسیسات آبی موضوع این موافقتنامه را منعقد خواهند نمود.
ماده 5 - هر یک از طرفین به طور مستقل هزینه عملیات جاری ، بهره برداری ، تعمیر و نگهداری کلیه تاسیسات ماشین آلات و مخزن آب را که در خاک خود واقع شده است ، انجام داده و هر گونه اقدامی که در صحت و حفظ تاسیسات آبی و طرز کار عادی آن تاسیسات خلل و نقص وارد آورد خودداری خواهند نمود.
در صورتی که نیاز فنی در مورد انجام عملیات مشترک جهت پایداری سد و تاسیسات آبی و مخزن آب و یا موارد دیگری باشد، طرفین بر اساس توافق متقابل به صورت مشترک کارهای مربوطه را انجام و هزینه های مربوط به آنرا به صورت مساوی پرداخت خواهند نمود.
ماده 6 - نظر به حق مساوی هر یک از طرفین برای بهره برداری از تمام منابع آب و انرژی قسمتهای مرزی رودخانه ارس ، شرایط اداره و بهره برداری از تاسیسات آبی خداآفرین و قیزقلعه سی و نیز نحوه استفاده از منابع آب و انرژی رود ارس با در نظر گرفتن وجود تاسیسات مذکور و با استفاده از تجربه همکاری در اداره و بهره برداری از تاسیسات موجود آب و برق واقع در رود ارس به طور جداگانه مورد توافق و تایید سازمانهای ذیصلاح طرفین قرار خواهد گرفت .
ماده 7 - بر حسب اقتضای کار به اتباع هر دو کشور که در اداره و بهره برداری از تاسیسات آبی مورد بحث مشارکت دارند، حق ورود و اقامت در مناطق خاک کشور دیگری که تاسیسات آبی مشترک در آن واقع شده ، داده می شود. طرفین نحوه تحقق حق مذکور را تعیین خواهند نمود.
ماده 8 - با توجه به وضعیت فنی خاص تاسیسات آبی قیزقلعه سی مراجع صالح دو کشور در مورد برقراری خط مرزی ایران و شوروی در محل مذکور، مذاکره خواهند نمود.
نتیجه مذاکرات در صورت تصویب مراجع صالحه دو کشور به صورت موافقتنامه به امضا طرفین خواهد رسید.
ماده 9 - طرفین می توانند بر اساس توافق متقابل به منظور انجام تعمیرات جاری اساسی تاسیسات و ماشین آلات تشریک مساعی نموده و بر مبنای اصل تساوی خدمات متقابلی را انجام دهند.
ماده 10 - تصفیه حساب سازمانهای ایران و شوروی مربوط به احداث و اداره و بهره برداری تاسیسات آبی موضوع این موافقتنامه بر اساس مفاد موافقتنامه پرداخت بین ایران و شوروی به عمل خواهد آمد.
ماده 11 - موافقتنامه حاضر طبق مقررات قانون دو طرف به تصویب خواهد رسید و از تاریخ آخرین اطلاعیه هر یک از طرفین به طرف دیگر مبنی بر این که مراحل قانونی تصویب طی گردیده ، لازم الاجرا خواهد بود.
این موافقتنامه در یک مقدمه و یازده ماده در تاریخ 15 آذر 1367 شمسی برابر با 6 دسامبر 1988 میلادی در شهر مسکو در دو نسخه اصلی به زبانهای فارسی و روسی که هر دو متن متساویا معتبر می باشد، امضا گردید.
از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران از طرف دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی .
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و به انضمام متن موافقتنامه که شامل بر یک مقدمه و یازده ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ هفتم خرداد ماه یک هزار و سیصد و شصت و هشت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 11/3/1368 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - اکبر هاشمی




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1368/03/07

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.