×

قانون اساسنامه شرکت سهامی کشت و صنعت شهید رجایی (سهامی خاص )

قانون اساسنامه شرکت سهامی کشت و صنعت شهید رجایی (سهامی خاص )

قانون-اساسنامه-شرکت-سهامی-کشت-و-صنعت-شهید-رجایی-(سهامی-خاص-)
ماده 1 - در اجرای لایحه قانونی مالکیت و بهره برداری از اراضی واقع در آبخور سد "دز" و الغا قراردادهای کشت و صنعت مصوب سال 1358 شورای انقلاب اسلامی به موجب مقررات این اساسنامه شرکت سهامی کشت و صنعت شهید رجایی (سهامی خاص ) تشکیل می گردد.
ماده 2 - شرکت سهامی کشت و صنعت شهید رجایی (سهامی خاص ) که در این اساسنامه شرکت نامیده می شود وابسته به وزارت کشاورزی است و مرکز آن شهرستان دزفول می باشد و می تواند نمایندگیها و دفاتری در نقاط دیگر کشور در حدود تشکیلات مصوب تاسیس نماید.
ماده 3 - هدف شرکت انجام عملیات کشاورزی و دامی و ایجاد صنایع و فرآورده های وابسته است . شرکت برای تامین منظورهای فوق می تواند به انجام امور زیر اقدام نماید:
الف - احیای اراضی جهت کشت و برداشت محصولات کشاورزی و پرورش دام و طیور و آبزیان و غیره .
ب - انجام عملیات به زراعی به منظور افزایش کمی و کیفی و مشارکت درتهیه وتولید و تکثیر بذور اصلاح شده و ارتقا دانش کشاورزان منطقه .
ج - توسعه و ایجاد صنایع وابسته جهت تبدیل محصولات کشاورزی و دامی .
د - انجام سایر فعالیتهای مورد لزوم در جهت به ثمر رساندن اهداف فوق .
تبصره - شرکت با تصویب هیات مدیره و رعایت مقررات مربوط برای حصول هدف های خود مجاز است با شرکت های خصوصی و دولتی مشارکت کند و وام و اعتبار از بانک ها و موسسات اعتباری داخلی طبق قوانین و مقررات مربوط تحصیل نماید.
ماده 4 - نوع شرکت ، شرکت سهامی خاص و مدت آن نامحدود است .
ماده 5 - شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است .
ماده 6 - شرکت می تواند طبق ضوابطی که به تصویب مجمع عمومی می رسد اموری را که از طرف سازمان های دولتی و خصوصی و اشخاص ارجاع می گردد، متناسب با وظایف خود در مقابل دریافت حق الزحمه انجام دهد.
ماده 7 - سرمایه اولیه شرکت مبلغ دویست میلیون (200000000) ریال شامل دو هزار سهم یکصد هزار ریالی با نام می باشد که متعلق به دولت جمهوری اسلامی بوده و از محل نقدینگی شرکت تامین می شود.
تبصره - اموال منقول و غیر منقول موضوع سرمایه شرکت توسط کارشناسان منتخب مجمع عمومی حداکثر از تاریخ تصویب به مدت شش ماه ارزیابی و بر مبنای آن سرمایه واقعی شرکت تعیین خواهد شد.
ماده 8 - شرکت می تواند با تصویب مجمع عمومی و بر اساس قوانین مربوط سرمایه شرکت را ارزیابی و به سهام ده هزار ریالی منقسم و حداکثر تا 49% آنرا با اولویت کارکنان واحد و وزارت کشاورزی به فروش برسانند.
ماده 9 - از سود ویژه شرکت تا موقعی که کل اندوخته شرکت به یک دوم سرمایه برسد، همه ساله 10% به عنوان اندوخته اختصاص داده خواهد شد.
فصل دوم - ارکان شرکت
ماده 10 - شرکت دارای ارکان زیر است :
الف - مجمع عمومی
ب - هیات مدیره و مدیر عامل .
ج - حسابرس (بازرس )
ماده 11 - نمایندگی سهام دولت در مجمع عمومی با وزرا کشاورزی ، جهاد سازندگی ، امور اقتصادی و دارایی ، نیرو و رئیس سازمان برنامه و بودجه بوده و ریاست مجمع عمومی بر عهده وزیر کشاورزی می باشد.
ماده 12 - جلسات مجمع عمومی عادی حداقل سالی دو بار تشکیل می شود یک بار حداکثر تا تیر ماه هر سال برای تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و یک بار در شش ماهه دوم سال برای تصویب بودجه و خط مشی سال آتی .
تبصره - سایر موضوعاتی که اتخاذ تصمیم نسبت به آنها از وظایف مجمع عمومی عادی است ، در مجمع مزبور قابل طرح می باشد.
ماده 13 - وظایف و اختیارات مجمع عمومی به شرح زیر است :
الف - رسیدگی و اظهار نظر نسبت به گزارش عملیات سالانه و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان .
ب - تصویب خط مشی و برنامه عملیات و بودجه شرکت . ج - انتخاب اعضای هیات مدیره به پیشنهاد ریاست مجمع عمومی .
د - انتخاب حسابرس (بازرس ) به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی .
ه - پیشنهاد انحلال شرکت برای تصویب هیات وزیران .
و - تصویب آیین نامه های مالی و معاملاتی شرکت پس از تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی .
ز - تصویب آیین نامه های استخدامی بر اساس مقررات استخدامی شرکت های دولتی .
ح - اتخاذ تصمیم راجع به ختم دعوی از طریق سازش (با رعایت اصل 139 قانون اساسی ).
ط - اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد افزایش سرمایه .
ی - تصویب تشکیلات شرکت .
ک - تعیین حقوق و مزایای مدیر عامل و اعضای هیات مدیره و تعیین حق الزحمه حسابرس (بازرس ).
ل - اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که طبق مقررات مربوط در دستور مجمع عمومی قرار گیرد.
ماده 14 - جلسات مجمع عمومی باحضور اکثریت اعضا رسمیت یافته ومصوبات مجمع با رای حداقل سه نفر از اعضا مجمع عمومی قابل اجراست .
ماده 15 - جلسات مجمع عمومی به دعوت رئیس مجمع عمومی با ذکر تاریخ و محل تشکیل و دستور جلسه تشکیل خواهد شد.
ماده 16 - مجمع عمومی فوق العاده شرکت بنا به دعوت رئیس مجمع عمومی یا به تقاضای مدیر عامل و یا حسابرس (بازرس ) با ذکر علت تشکیل می گردد.
ماده 17 - هیات مدیره شرکت مرکب از سه نفر می باشد.
ماده 18 - مدت تصدی اعضای هیات مدیره سه سال خواهد بود و انتخاب مجدد آنها بلامانع است و تا زمانی که هیات مدیره جدید انتخاب نشده ، هیات مدیره سابق بکار خود ادامه خواهد داد.
ماده 19 - مجمع عمومی از بین اعضای هیات مدیره یک نفر را به عنوان رئیس هیات مدیره و مدیر عامل انتخاب می نماید.
ماده 20 - جلسات هیات مدیره با حضور رئیس هیات مدیره و مدیر عامل و حداقل یک نفر دیگر از اعضای هیات مدیره رسمیت خواهد یافت و تصمیمات متخذه با رای اکثریت هیات مدیره معتبر است . هیات مدیره دارای دفتری خواهد بود که تصمیمات تصمیمات متخذه هیات در آن ثبت و به امضای رئیس هیات مدیره و مدیر عامل و اعضای حاضر در جلسه خواهد رسید.
ماده 21 - در صورت فوت یا استعفا یا ضرورت تغییر هر یک از اعضای هیات مدیره فردی به جانشینی وی برای بقیه مدت با تصویب مجمع عمومی فوق العاده تعیین خواهد شد.
ماده 22 - جلسات هیات مدیره به دعوت رئیس هیات مدیره و مدیر عامل تشکیل خواهد شد.
ماده 23 - وظایف و اختیارات هیات مدیره به شرح زیر است :
الف - اجرای تصمیمات مجمع عمومی .
ب - ارائه ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت و تهیه گزارش سالانه و تسلیم آن به حسابرس (بازرس ) برای اظهار نظر حداقل یک ماه قبل از تشکیل مجمع عمومی .
ج - رسیدگی و ارائه بودجه شرکت برای تسلیم و تصویب به مجمع عمومی .
د - رسیدگی و ارائه برنامه عملیات و خط مشی شرکت برای تسلیم به مجمع عمومی .
ه - اخذ تصمیم نسبت به دادن و یا گرفتن وام و اعتبار با رعایت مقررات مربوط به پیشنهاد اعضای هیات مدیره و بر اساس برنامه عملیات و خط مشی شرکت که به تصویب مجمع عمومی رسیده است .
و - اخذ تصمیم درباره کلیه پیشنهادات رسیده از طرف اعضای هیات مدیره که برای حفظ حقوق شرکت لازم و در صلاحیت هیات مدیره باشد.
ماده 24 - رئیس هیات مدیره و مدیر عامل بالاترین مقام اجرایی شرکت است و امور شرکت را طبق مفاد این اساسنامه و آیین نامه ها و مقررات مربوط اداره
می نماید و برای این منظور دارای اختیارات اجرایی به شرح زیر می باشد:]mb
الف - استخدام و انتصاب و انفصال و ارتقا و اعطای پاداش و اضافه حقوق و به طور کلی انجام کلیه امور استخدامی و آموزشی کارکنان طبق مقررات و آیین نامه های مربوط.
ب - انجام کلیه عملیات اجرایی و اداری شرکت در حدود بودجه مصوب طبق آیین نامه ها و مقررات مربوط.
ج - افتتاح حساب های ریالی و ارزی در بانک های داخلی با رعایت مفاد اساسنامه و مقررات مربوط.
د - نمایندگی شرکت در کلیه مراجع قضایی و یا غیر قضایی با حق توکیل به غیر تا یک درجه .
ه - پیشنهاد حل و فصل اختلافات از طریق سازش به مجمع عمومی .
و - رئیس هیات مدیره و مدیر عامل می تواند به مسئولیت خود قسمتی از وظایف و اختیارات خود را به هر یک از اعضای هیات مدیره یا روسای ادارات و شعب و نمایندگی های شرکت واگذار نماید.
ماده 25 - کلیه چک ها و اسناد تعهدآور با امضای رئیس هیات مدیره و مدیر عامل و یک نفر از اعضای هیات مدیره و یا کسانی که از طرف هیات مدیره حق امضا دارند، معتبر است .
ماده 26 - وظایف و اختیارات حسابرس (بازرس ) به قرار زیر است :
الف - بررسی گزارش سالانه و رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت و تهیه گزارش برای مجمع عمومی و تسلیم رونوشت آن به هیات مدیره .
ب - حسابرس (بازرس ) حق مراجعه به کلیه دفاتر و پرونده ها و اسناد و پیمان های شرکت را خواهد داشت .
تبصره - حسابرس حق مداخله در امور جاری شرکت را ندارد و اقدامات او در اجرای وظایف نباید مانع جریان کارهای شرکت گردد.
فصل سوم - مقررات
ماده 27 - سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال تا پایان اسفند ماه همان سال می باشد به استثنای سال اول که آغاز آن از تاریخ تشکیل شرکت تا آخر اسفند ماه همان سال است .
ماده 28 - ترازنامه و حساب سود و زیان و صورت دارایی و بدهی شرکت حداقل سی روز قبل از انعقاد مجمع عمومی سالانه باید به حسابرس (بازرس ) داده شود، حسابرس (بازرس ) مکلف است نسخه ای از گزارش خود را ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به هیات مدیره تسلیم کند.
ماده 29 - شرکت از نظر مقررات مالی و اداری تابع این اساسنامه و آیین نامه های مربوطه می باشد.
در کلیه موضوعاتی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است ، طبق قانون تجارت و قوانین و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی عمل خواهد شد.
قانون فوق مشتمل بر بیست و نه ماده و چهار تبصره در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیستم شهریور ماه یک هزار و سیصد و هفتاد مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 24/6/1370 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی




نوع : اساس نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1370/06/20

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.