اساسنامه سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی

اساسنامه سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی

اساسنامه-سازمان-مجری-ساختمانها-و-تأسیسات-دولتی-و-عمومی

وکیل


شماره 3066- 4/2/1358

ماده 1- سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی که در این اساسنامه سازمان نامیده می شود شرکتی است سهامی با مدت نامحدود وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی که طبق اصول بازرگانی اداره می شود .
ماده 2- مرکز اصلی سازمان تهران است و در صورت لزوم می تواند در سایر نقاط کشور نیز شعبه یا نمایندگی دایر کند .
ماده 3- سرمایه سازمان یک میلیارد و یکصد میلیون (11000000000) ریال است که به یازده هزار سهم یکصدهزار ریالی با نام تقسیم می شود و کلا متعلق به دولت است و غیر قابل انتقال می باشد .
ماده 4- حذف شد .
ماده 5- وظایف و اختیارات سازمان به شرح زیر است :
1- تهیه و اجرای طرح های ساختمانی دولتی و عمومی.
2- تهیه و اجرای طرح های عمران شهری .
4-فروش یا اجره دادن ساختمان و تأسیساتی که با سرمایه گذاری مستقل یا مشترک احداث می شود طبق مقررات .
5-تأسیس و مشارکت در ایجاد کارخانه های تهیه مصالح و لوازم و تأسیسات ساختمانی و خانه سازی و فروش محصولات آنها .
6- قبول خدمات مهندسی مشاور و تهیه نقشه های ساختمانی و شهرسازی و اعمال نظارت در اجرای این قبیل طرح ها در مقابل دریافت حق الزحمه .
7- تحصیل اعتبار و وام از منابع مختلف اعم از داخلی یا خارجی با رعایت قوانین مربوط .
8- سرمایه گذاری به منظور اجرای وظائف سازمان بطور مستقل و یا با مشارکت سرمایه گذاران بخش عمومی و یا بخش خصوصی اعم از داخلی یا خارجی .
9- حذف شد.
10- خرید زمین به منظور تأمین نیازمندیهای سازمانهای دولتی در حدود مقررات مربوط با دریافت کارمزد مناسب .
بندهای 11،12،13،14حذف شد .
15-انجام هر نوع اقدام دیگری که مربوط به وظائف و تکلیف مقرر در این اساسنامه باشد .
ماده 6- سازمان می تواند برای اعمال وظایف فوق شرکتهای فرعی تشکیل دهد یا در شرکتهای دیگر مشارکت نماید .
ارکان سازمان :
ماده 7- ارکان سازمان به شرح زیر است :
1-مجمع عمومی .
2-هیئت مدیره .
3- مدیر عامل .
4- بازرس .
ماده 8- نمایندگی سهام دولت ، در مجمع عمومی سازمان با وزرای مسکن و شهرسازی و امور اقتصادی و دارائی و مدیر عامل سازمان برنامه و بودجه می باشد . ریاست مجمع عمومی با وزیر مسکن و شهرسازی می باشد .
ماده 9- مجمع عمومی حداقل سالی دو بار برای تصویب برنامه ها و بودجه سال بعد و تصویب ترازنامه حساب سود و زیان سال قبل بدعوت رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان تشکیل می شود ، مجمع در صورت لزوم می تواند بطور فوق العاده نیز تشکیل شود .
ماده 10- مجمع عمومی به دعوت رئیس مجمع یا رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل یا بنا به تقاضای هیئت مدیره یا بازرس تشکیل خواهد شد .
ماده 11- وظائف و اختیارات مجمع عمومی برقرار زیر است :
الف- تعیین خط مشی کلی وبرنامه سازمان .
ب- رسیدگی به گذارش عملکرد سازمان وگزارش حسابرس (بازرس) و اتخاذ تصمیم نسبت به آنها و تصویب ترازنامه و حساب سودو زیان و تقسیم سود ویژه.
ج- تصویب بودجه سالانه وتغییرات آن.
د- تعیین حقوق ومزایای مدیر عامل و هیئت مدیره با تصویب شورای حقوق و دستمزد و تعیین حق الزمه حسابرس (بازرس).
هـ - تصویب تشکیلات سازمان و آئین نامه های استخدامی بر اساس مقررات استخدامی بر اساس مقررات استخدامی شرکتهای دولتی با تأئید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
و- تصویب آئین نامه های مالی و معاملاتی سازمان با رعایت مقررات مربوط بنا به پیشنهاد هیئت مدیره و تائید وزارت امور اقتصادی و دارائی.
ز- تصویب افزایش سرمایه .
ح- تصویب پیشنهاد هیئت مدیره سازمان راجع به سازش در دعاوی یا ارجاع امر به به داوری و تعیین داور با حق صلح و سازش یا بدون آن.
ط- تصویب اساسنامه شرکتهای مذکور در ماده 6 این اساسنامه پس از تا ئید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
ی- اتخاذ تصمیم درباره سایر مسا ئلی که در دستور جلسه قرار گیرد.
ماده 12- هیئت مدیره سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی وعمومی از یک نفر رئیس و دو نفر عضو اصلی تشکیل می شود رئیس هیئت مدیره مدیر عامل سازمان نیز خواهد بود. اعضای هیئت مدیره علاوه بر وظائف اصلی سرپرستی قسمتی از امور سازمان را به تشخیص هیئت مدیره خواهند داشت.
تبصره – یک نفر عضو علی البدل نیز برای هیئت مدیره از بین کارکنان سازمان انتخاب خواهد شد تا در غیبت هر یک از اعضای اصلی در جلسات هیئت مذکور شرکت نماید .عضو علی البدل از لحاظ استخدامی و حقوق ومزایا تابع مقررات استخدامی سازمان خواهد بود .
ماده13- رئیس هیئت مدیره ومدیرعامل و اعضای هیئت مدیره با پیشنهاد مجمع عمومی و تصویب هیئت وزیران برای مدت سه سال انتخاب می شوند و انتخاب مجدد آنها بلا مانع است.
ماده14- اعضای هیئت مدیره نمی تواند در مدت تصدی در سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی هیچگونه شغل مؤظف دیگری داشته باشد.
ماده15- وظایف و اختیارات هیئت مدیره بقرار زیر است:
الف- تهیه طرح تشکیلات سازمان برای پیشنهاد به مجمع عمومی.
ب- تهیه آئین نامه های مالی ومعاملاتی و استخدامی و سایر آئین نامه ها برای پیشنهاد به مجمع عمومی.
ج- تصویب برنامه ها و طرحها بنا به پیشنهاد مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره.
د- تصویب آئین نامه های اجرائی سازمان در حدود مقررات این اساسنامه و بنا به پیشنهاد رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل .
هـ – اتخاذ تصمیم در مورد دریافت وام و اعتبار از منابع داخلی و یا خارجی با رعایت قوانین و مقررات مربوط و پیشنهاد آن به مجمع عمومی .
و – تهیه بودجه و ترازنامه و حساب سود و زیان برای تصویب مجمع عمومی .
ز – پیشنهاد سازش در دعاوی و ارجاع امر به داوری و تعیین داور با حق صلح و سازش یا بدون آنها به مجمع عمومی.
ح- تصویب قراردادها.
ط- اتخاذ تصمیم در مورد معاملاتی که انجام مناقصه ومزایده در مورد آنها میسر نیست ویا به مصلحت نمی باشد برای پیشنهاد به کمیسیون موضوع ماده 83 قانون محاسبات عمومی.
ی- تصویب سرمایه گذاری سازمان در شرکتها و مؤسسات دیگر با تصویب مجمع عمومی.
ک- اصلاح بودجه سازمان تا 10 درصد کاهش و افزایش در فصول و مواد بدون تغییر در کل بودجه .
ماده 16-تصمیمات هیئت مدیره با اکثریت آراء است .
ماده 17-تصمیمات هیئت مدیره در دفتر مخصوص ثبت می شود و به امضاء اعضای هیئت مدیره حاضر در جلسه می رسد .
ماده 18-رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بالاترین مقام اجرائی سازمان است و برای اجرای وظائف خود دارای اختیارات قانونی زیر می باشد :
الف – اداره امور سازمان طبق اساسنامه و مقررات مربوط .
ب – اداره کلیه امور استخدامی و نصب و عزل و تعلیق کارکنان آن و استخدام کارمندان جدید و خرید خدماتی که هیئت مدیره برای انجام برنامه های سازمان لازم تشخیص داده است و صدور دستور پرداخت هزینه ها با رعایت بودجه مصوب سازمان و مقررات استخدامی و مالی مربوط .
ج – اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیئت مدیره .
ماده 19- قراردادها و اسناد تعهدآور و چکهای سازمان به امضای رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل و یکی از اعضای هیئت مدیره خواهد بود .
ماده 20- مدیر عامل و هیئت مدیره می توانند با مسئولیت خود قسمتی از اختیارات اجرائی و همچنین حق امضاء خود را به معاونین و سایر کارمندان سازمان واگذار نمایند .
ماده 21- نمایندگی حقوق سازمان نزد کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی و مراجع قضائی برای طرح و تعقیب دعاوی و شکایات و یا دفاع از آنها با مدیر عامل است و یا فردا اختیار تعیین نماینده و وکیل توکیل یا بدون آنرا دارد .
ماده 22- بازرس سازمان به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارائی و تصویب مجمع عمومی برای مدت یک سال انتخاب می گردد و انتخاب مجدد وی بلامانع است .
وظایف بازرس :
ماده 23- بازرس موظف است در اجرای مقررات اساسنامه و آئین نامه های مربوط نظارت داشته و به حسابها و تراز نامه و حساب سود و زیان سازمان رسیدگی و گزارش لازم را جهت مجمع عمومی تهیه نماید و نیز کلیه وظایف و اختیاراتی را که بموجب قانون تجارت بعهده بازرس شرکت محول است انجام دهد .
بازرس مکلف است نسخه ای از گزارش خود را ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به هیئت مدیره تسلیم کند بازرس با اطلاع مدیرعامل حق مراجعه به کلیه اسناد و مدارک سازمان را دارد بدون اینکه در عملیات اجرائی دخالت کند و انجام وظائفش موجب وقفه ای در عملیات شرکت شود .
مقررات مختلف :
ماده 24- سال مالی سازمان از اول فروردین ماه هر سال شروع و در آخر اسفند ماه همان سال پایان می یابد .
ماده 25- حسابهای سازمان در پایان اسفند ماه بسته می شود ترازنامه و حساب سود و زیان باید حداقل یک سال قبل از انعقاد جلسه عمومی سالانه به حسابرس ( بازرس ) تسلیم شود .
حسابرس (بازرس ) مکلف است نسخه ای از گزارش خود را حداقل ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به هیئت مدیره تسلیم کند .
ماده 26- انتقال زمینهائی که از طریق دولت یا سازمانهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت به سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی وعمومی منتقل شده یا انتقال داده شود ، احتیاج به تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی ندارد وسازمان ثبت املاک واسناد کشور مکلف است زمینهای مزبور را با رعایت قانون ثبت املاک در دفاتر املاک ثبت نماید واسناد مالکیت بنام سازمان مجری ساختمانها وتأسیسات دولتی وعمومی صادر کند.
سازمان مجری ساختمانها وتأسیسات دولتی وعمومی از پرداخت هر گونه حق الثبت در اینگونه موارد معاف است.
ماده27- نسبت به مواردیکه در این اساسنامه مقررات خاص وضع نشده است قانون تجارت وسایر قوانین مربوط به شرکتهای دولتی رسمی خواهد بود.
ماده28- این اساسنامه در تاریخ 3/2/1358 بتصویب هیئت وزیران رسیده واساسنامه های سازمانهای مسکن وزمین از تاریخ مذکور لغو می گردد.

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 15064

تاریخ تصویب : 1358/02/03

تاریخ ابلاغ : 1375/08/26

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.