آئین نامه اجرائی قانون اصلاح بند ب و تبصره 3 ماده 4 قانون تامین اجتماعی مصوبه 1365 06 03 مجلس شورای اسلامی

آئین نامه اجرائی قانون اصلاح بند ب و تبصره 3 ماده 4 قانون تامین اجتماعی مصوبه 1365 06 03 مجلس شورای اسلامی

آئین-نامه-اجرائی-قانون-اصلاح-بند-ب-و-تبصره-3-ماده-4-قانون-تامین-اجتماعی-مصوبه-1365-06-03-مجلس-شورای-اسلامی
روزنامه رسمی شماره 124477ـ3/10/66

شماره 113630/ت 751 26/9/1366
وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
هیات وزیران در جلسه مورخ 29/7/1366 بنا به پیشنهاد شماره 8732 مورخ 24/12/1365 وزارت بهدئاشت ، درمان و آموزش پزشکی ، آئین نامه اجرائی قانون اصلاح بند ب و تبصره 3 ماده 4 قانون تامین اجتماعی مصوب 3/6/1365 مجلس شورای اسلامی را به شرح زیر تصویب نمودند:

ماده 1ـ صاحبان حرف و مشاغل آزاد در این آئین نامه به افرادی اطلاق می شود که برای انجام حرفه و شغل مورد نظر با داشتن کارگر (کارفرما ) یا خود به تنهایی (خویش فرما )به استناد مجوز اشتغال صادره از سوی مراجع ذیصلاح و یا به تشخیص هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی (که منبعد سازمان تامین اجتماعی در این آئین نامه سازمان نامیده می شود)به کار اشتغال داشته و مشمول مقررات حمایتی خاص (مشابه موارد موضوع این آئین نامه ) نباشند.
ماده 2ـ مشمولین این آئین نامه عبارتند از :
1ـ افراد موضوع ماده 1 تین آئین نامه .
2ـ اتباع ایرانی اعم از اشغل و غیر شاغل در فعالیتهای مختلف در خارج از کشور که بیمه آنان با مقررات قانون تامین اجتماعی و تغییرات بعدی آن مغایرت نداشته باشد.
تبصره: آن دسته از متقاضیان که دارای سابقه پرداخت حق بیمه به ماخذ کامل به مدت 360 روز یا بیشتر می باشد با رعایت تبصره ماده 5 این آئین نامه مشمول مقررات این آئین نامه قرار می گیرند.
ماده 3ـ اجرای مقررلت این آئین نامه با رعایت مقررات ماده 7 قانون تامین اجتماعی خواهد وبد.
ماده 4ـ مشمولین این آئین نامه با پرداخت حق بیمه مقرر می توانند به ترنیب زیر از حمایتهای مندرج در قانون تامین اجتماعی مصوب تیر ماه 54 و تغییرات بعدی آن برخوردار گردند.
الف ـ بیمه بازنشستگی با نرخ حق بیمه 12%
ب ـ بیمه باز نشستگی و فوت با نرخ حق بیمه 14%
ج ـ بیمه بازنشستگی و از کار افتادگی و فوت با نرخ حق بیمه 18%
تبصره 1: بیمه شدگان موضوع ماده 2 این آئین نامه می توانند علاوه بر پرداخت حق بیمه با نرخهای تعیین شده در فوق با پرداخت حق بیمه به میزان مشخص شده در ماده 29 قانون تامین اجتماعی و تغییرات بعدی آن از حمایتهای موضوع بندهای الف و ب ماده 3 قانون تامین اجتماعی استفاده نمایند.
تامین اعتبار دفترچه درمان بیمه شدگان هر سه ماه یک بار و با رائه رسید پرداخت حق بیمه مقرر انجام خواهد گرفت .
تبصره 2ـ پرداخت 2% حق بیمه مربوط به حمایتهای موضوع بندهای الف یا ب یا ج و نیز 1% حق بیمه موضوع تبصره 1 این ماده جمعا 3% بر اساس ماده 28 قانون تامین اجتماعی به عهده دولت خواهد وبد.
تبصره 3ـ درخواست متقاضیات حمایتهای بند ج این ماده در صورتی پذیرفته خوهد شد که از سوی مراکز درمانی اعلام شده توسط این سازمان از کارافتاده کلی شناخته نشوند .
تبصره 4ـ اتباع ایرانی خارج از کشور تا فراهم نمودن امکانات لازم الز سوی سازمان منحصرا مخیر به استفاده از مزایای مندرج در بندهای الف و ب و تبصره 1 این ماده در کشور ایران خواهندبود.
تبصره 5ـ تشخیص حوادث ناشی از کار مندرج به فوت یا از کارافتادگی کلی در مورد مشمولین بند 1 ماده 2 این آئین نامه به عهده کمیسیونی مرکب از مسؤل واحد کار و امور اجتماعی محل مسؤل و بازرس واحد تامین اجتماعی مربوط خواهد بود و همچنین در صورت فراهم شدن امکانات مورد تظر در تبصره 4 این ماده حوادث ناشی از کار در مورد اتباع ایرانی خارج از کشور موضوعیت نداشته وکلیه حوادث غیر ناشی از کار تلقی خواهد گردید .
ماده 5ـ ماخذ کسر حق بیمه ماهانه مشمولین این آئیننامه به اختیار متقاضی بین حداقل و حداکثر دیت مزد قانونی خواهد بود.بیمه شده می تواند هر بار با دارا بودن دو سال سابقه پرداخت حق بیمه موضوع این آئین نامه از تاریخ ثبت درخواست کتبی 10% میزان آن را افزایش دهد. چنانچه بیمه شده مدتی پس از انقضاء موعد مقرر (2 سال ) درخواست افزایش ماخذ حق بیمه را بنماید در این حالت نیز نسبت افزایش همان 10 % خواهد وبد و برای مدت اضافی زائد بر دوسال فزایشی صورت تخواهد گرفت و افزایشهای بعدی نیز موکول به گذشت دوسال پرداخت حق بیمه موضوع این آئین نامه از تاریخ اخرین افزایش خواهد بود.
تبصره ـ ماخذ کسر حق بیمه افرادی که به نحوی از انحاء دارای سابقه پرداخت حق بیمه بوده و مشول این آئین نامه قرار می گیرد توسط وی به اختیار انتخاب می شود مشروط به اینک مبلغ انتخابی افزایشی بیش از 10 % متوسط مبنای ماهانه مسر حق بیمه یک سال اخر نداشته باشد .
ماده 6ـ بیمه مشمولین واجد شرایط از تاریخ ثبت تقاضا در هر یک از شعب سازمان شروع می شود.سازمان مکلف است ظرف مدت دو ماه استحقاق متقاضی را احراز و بلافاصله ضمن تعیین نرخ و میزان حق بیمه ماهانه مراتب را به متقاضی اعلام نماید و متقاضی نیز ظرف یک ماه فرصت پرداخت حق بیمه به واحد سازمان را خواهد داشت در غیر این صورت موضوع درخواست مزبور منتفی اعلام می گردد.
ماده 7ـ چگونگی بیمه اتباع ایرانی شاغل یا غیر شاغل در کشورهای خارجی به ترتیب زیر خواهد بود:
1ـ متقاضی درخواست خود را طبق فرم مخصوصی که توسط سازمان تهیه می گردد، به نمایندگیهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران تسلیم و نمایندگیهای سیاسی موظفند ظرف 15 روز از تاریخ وصول این قبیل درخواستها ضمن تایید تابعیت ایرانی متقاضیان درخواست آنها را به انضمام فتوکپی مدرک شناساسیی متقاضیان و افراد خانواده موضوع ماده 58 قانون تامین اجتماعی به سازمان ارسال دارد.
2ـ سازمان مکلف است ظرف مدت یک ماه استحقاق متقاضی را احراز و ضمن تعیین نرخ و میزان حق بیمه ماهانه از طریق نمایندگیهای سیاسی بلافاصله مراتب را به متقاضی اعلام نماید .
3ـ متقاضیان حق بیمه مربوط را به حساب بانکی که به نام سازمان تامین اجتماعی توسط نمایندگیهای سیاسی افتتاح خواهد شد پرداخت و رسید پرداخت را به نمایندگیهای مزبور ارسال نمایند.
4ـ نمایندگیهای سیاسی مکلفند همه ماهه موجودی حساب مزبرو را به حسابی که بانک مرکزی مشخص می نماید واریز و صورت وضعیت بانکی و رسیدهای پرداخت حق بیمه را به سازمان تامین اجتماعی ارسال دارند.
5ـ نحوه بیمه این قبیل افراد در سایر موارد تابع مواد این آئین نامه می باشد و پرداخت حق بیمه مقرر مشمولین این ماده بایستی به پولی صورت گیرد که در قرارداد فیمابین سازمان و متقاضی توافق گردیده است .
6ـ نمایندگیهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارجی موظف به ابلاغ مفاد این آئین نامه به نحو مقتضی به اتباع ایرانی خواهد وبد.
ماده 8ـ در صورتی که پرداخت حق بیمه از طرف بیمه شده متوقف گردد و بین تاریخ قطع پرداخت حق بیمه و پرداخت مجدد بیش از سه ماه فاصله ایجاد نشده باشد بیمه شده می تواند حق بیمه معوقه را سازمان پرداخت نماید در غیر این صورت ارتباط بیمه شده با سازمان قطع و ادامه بیمه وی موکول به تسلیم درخواست مجدد وموافقت سازمان خواهد وبد که در این صورت مبنای کسر حق بیمه این قبیل متقاضیان همان مبنای قبلی خواهد بود.
ماده 9ـ شرایط برقراری و میزان مستمریهای بازنشستگی و بازماندگان و از کارافتادگی کلی و همچنین استفاده از خدمات درمانی و بهداشتی عینا به ترتیب تعیین شده در قانون تامین اجتماعی و تعییرات بعدی آن خواهد بود.
ماده 10ـ در صورت یکه مشمولین این آئین نامه پس از شروع بیمه به نحوی از انحاء از شمول مقررات این آئین نامه خارج و یا طبق قانون تامین اجتماعی یا سایر قوانین مربوطه می بایست حق بیمه را خود براساس مقررات دیگری پرداخت نمایند، موظفند مراتب را کتبا به آگاهی سازمان برسانند تا نسبت به قطع بیمه آنان اقدام گردد . در صورت عدم اقدام بیمه شده در این زمینه و ادامه پرداخت حق بیمه ، حق بیمه های دریافتی پس از کشر هزینه های انجام شده مسترد خواهد شد.
نخست وزیرـ میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12477

تاریخ تصویب : 1366/07/29

تاریخ ابلاغ : 1366/10/03

دستگاه اجرایی : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.