آئین نامه اجرائی قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استانها، شهرستانها و مناطق کشور
شماره 54358/ت 17073هـ 6/3/1376
وزارت آموزش و پرورش – وزارت کشور – سازمان امور اداری و استخدامی کشور
هیأت وزیران در جلسه مورخ 31/2/1376 بنا به پیشنهاد وزارتخانه های آموزش و پرورش و کشور و سازمان امور اداری و استخدامی کشور و به استناد ماده (22) قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استانها، شهرستانها و مناطق کشور – مصوب 1372 – آئین نامه اجرائی قانون مذکور را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده 1- منظور از کلمه «قانون» در این آئین نامه «قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استانها، شهرستانها، و مناطق کشور – مصوب 1372 - » می باشد.
ماده 2- انجام وظایف مربوط به امور هماهنگی و پیگیری شوراهای آموزش و پرورش بر عهده دارندگان پستهای سازمانی خواهد بود که به همین منظور در تشکیلات واحدهای استانی وزارت یادشده پیش بینی می شود.
ماده 3- افرادی که براساس مفاد تبصره یک ذیل مواد (3) و (5) قانون و طی حکم صادره از سوی وزیر آموزش و پرورش و یا مدیر کل آموزش و پرورش استان به عضویت شوراهای آموزش و پرورش منصوب می شوند، موظفند در جلساتی که دعوت نامه آن با امضای دبیر شورا ابلاغ می شود شرکت نموده و نسبت به پیگیری مصوبات شوراهای مذکور در محدوده اختیارات و وظایف قانونی همکاری لازم را معمول دارند.
ماده 4- شرکت مدیران دستگاههای اجرائی حسب مورد براساس دعوت دبیر شورای آموزش و پرورش در جلسات شورای آموزش و پرورش مربوط و اجرای مصوبات شوراهای مذکور در چهار چوب مقررات از سوی آنان الزامی است.
ماده 5- با توجه به بند (3) مواد (4) و (8) قانون، شوراهای آموزش و پرورش شهرستان موظفند پیشنهاد وضع عوارض جدید به همراه میزان در آمد قابل حصول در سطح شهرستان را حداکثر تا آخر خرداد ماه هر سال به شورای آموزش و پرورش استان ارایه دهند و در صورت تایید شورای استان به وزارت آموزش و پرورش ارسال شود تا پس از جمع آوری پیشنهادهای کلیه استانها قبل از تنظیم بودجه پیشنهادی سال بعد، مراحل تصویب آن در هیأت دولت طی شده و در لایحه بودجه درج شود.
ماده 6- با توجه به بند (5) ماده (13) قانون، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی حسب مورد از طریق واحدهای تابعه خود برای تأمین و توسعه و تجهیز نمازخانه ها و کتابخانه های مدارس از محل اعتبارات مربوط و اعزام امام جماعت به مدارس براساس اعلام شورای آموزش و پرورش شهرستان همکاری نمایند.
ماده 7- وزارتخانه های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند در چارچوب مقررات طی دستورالعمل مشترکی تسهیلات لازم را با استفاده از عواید شوراهای آموزش و پرورش شهرستان برای اعطای بورس تحصیلات عالی به دانش آموزان مستعد معرفی شده از سوی شوراهای مزبور فراهم نمایند.
ماده 8- با توجه به بند (21) ماده (8) قانون، وزارتخانه های فرهنگ و آموزش عالی ، سازمان امور اداری و استخدامی کشور، بازرگانی ، مسکن و شهرسازی و تعاون موظفند طی دستورالعملهای اجرائی اولویت هایی را برای فرهنگیان در اعطای فرصتهای تحصیلی و امکانات رفاهی و معیشتی آنان منظور و به واحدهای تابعه ابلاغ نمایند.
ماده 9- در اجرای بند (13) ماده (8)قانون، هر سال معادل بخشی از در آمد بانکها که در قانون بودجه همان سال مشخص می گردد، برای توسعه و تجهیز اماکن آموزشی و پرورشی پیش بینی و منظور خواهد شد.
ماده 10- با توجه به ماده (10) قانون، شهرداریها موظفند جهت وصول عوارض موضوع بند (3) ماده (13) و ماده (16) قانون، آئین نامه های اجرائی را پیش بینی نمایند تا وجوه مربوط از سوی واریز کنندگان با فیشهای مستقل بعنوان عوارض آموزش و پرورش به حساب خزانه واریز گردند.
ماده 11- با توجه به بند های (2) و (4) ماده (11) قانون، مدیران مدارس می توانند وجوه حاصل از بند های مشمول این ماده (واریز شده در حساب انجمن اولیا و مربیان مدرسه ) را در صورت تایید شورای آموزش و پرورش شهرستان با نظر شورای مالی مدرسه در چهار چوب ضوابط و سیاستهای وزارت آموزش و پرورش و شوراهای آموزش و پرورش برای اداره مناسب مدرسه برداشت و هزینه نمایند.
ماده 12- کلیه کارخانجات، مؤسسات خدماتی، تولیدی و شهرداریها موظفند اسناد مثبته و فهرست کل عوارض دریافتی خود که مشمول این قانون می باشد و به حساب خزانه واریز گردیده را هر سه ماه یکبار به شورای آموزش و پرورش محل ارسال نمایند.
ماده 13- وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است در زمینه وصول مبالغی که دستگاههای مشمول قانون موظف به پرداخت آن هستند، با وزارت آموزش و پرورش همکاری نماید. نحوه همکاری در دستورالعملی که به تایید دو وزارتخانه می رسد، تعیین خواهد شد.
ماده 14- مصرف آن بخش از منابع مالی (اعتبارات ) شوراهای آموزش و پرورش مناطق که با رعایت قانون، توسط شوراهای مذکور به عنوان هزینه سرانه مدارس اختصاص می یابد تابع قانون راجع به هزینه سرانه واحدهای آموزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش – مصوب 1360 – می باشد.
ماده 15- با توجه به ماده (17) قانون ، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور موظفند دستورالعمل اجرائی معافیت موضوع این ماده را تهیه و به واحد های تابعه خود ابلاغ نمایند.
ماده 16- با توجه به ماده (18) قانون، وزارت مسکن و شهرسازی موظف است بر نحوه احداث و تأمین فضاهای آموزشی و پرورشی مورد نیاز در شهرها و شهرکهای مسکونی جدید با توج به مصوبات شورای آموزش و پرورش محل نظارت نماید.
تبصره 1- ادارات کل مسکن و شهرسازی موظفند هر سه ماه، نتیجه اقدامات خود را به شوراهای آموزش و پرورش استانها ارایه نمایند.
تبصره 2- شورایعالی معماری و شهر سازی با توجه به افزایش جمعیت شهری و نرخ رشد جمعیت، میزان تراکم در طرحهای جامع شهری را عندالاقتضاء مورد بازنگری قرار می دهد. کمیسیونهای موضوع ماده (5) قانون تأسیس شورای عالی شهر سازی و معماری ایران – مصوب 1351 – با توجه به پیشنهاد تغییر کاربری اراضی که سه ماهه اول هر سال توسط شورای آموزش و پرورش استان ارایه می شود و با رعایت ماده (17) قانون، تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد نمود.
ماده 17- با توجه به ماده (19) قانون، وزارت بازرگانی در فرودین ماه هر سال با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش فهرست تجهیزات اداری، آموزشی و پرورشی، کمک آموزشی، آزمایشگاهی، کارگاهی و مصالح ساختمانی مورد نیاز واحدهای آموزشی و پرورشی که امکان تهیه آنها از تولیدات داخلی نمی باشد را تهیه و از طریق وزارت آموزش و پرورش (شوراهای آموزش وپرورش) به واحدهای آموزشی و پرورشی ابلاغ خواهد نمود تا در حدود قوانین و مقررات از تسهیلات معافیت از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی استفاده نمایند.
معاون اول رئیس جمهور - حسن حبیبی
نوع : آیین نامه
شماره انتشار :
تاریخ تصویب : 1376/02/31
تاریخ ابلاغ :
دستگاه اجرایی : وزارت كشور - وزارت آموزش و پرورش - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -
موضوع :
منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)
تصویبنامه راجع به شرط ورود صابون طبی طبق جدول تعرفه گمرکی اصلاحیه ماده 19 آئین نامه اجرائی قانون نحوه واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت به ایثارگران و کارگران