×

کسر نفقه از حقوق زوج برای زوجه، پرداخت قیمت سکه های مهریه با نرخ روز

کسر نفقه از حقوق زوج برای زوجه، پرداخت قیمت سکه های مهریه با نرخ روز

کسر نفقه از حقوق زوج برای زوجه و پرداخت قیمت سکه‌های مهریه با نرخ روز از جمله مسائلی است که اداره کل حقوقی قوه‌قضائیه به آنها پرداخته است

کسر-نفقه-از-حقوق-زوج-برای-زوجه،-پرداخت-قیمت-سکه-های-مهریه-با-نرخ-روز وکیل 

کسر نفقه ( مقالات مرتبط با نفقه - سوالات مرتبط با نفقه ) از حقوق زوج برای زوجه و پرداخت قیمت سکه‌های مهریه ( مقالات مرتبط با مهریه - سوالات مرتبط با مهریه ) با نرخ روز از جمله مسائلی است که اداره کل حقوقی قوه‌قضائیه به آنها پرداخته است.

 نفقه چیست و به چه کسانی تعلق می گیرد ؟ - عقد موقت و شرط پرداختن نفقه - دادخواست مطالبه نفقه ایام زوجیت و صدور قرار تامین - دادخواست الزام به تهیه مسکن ( از نفقه ) - دادخواست صدرو گواهی عدم امکان سازش به علت عدم پرداخت نفقه - آنچه درباره نفقه باید بدانیم - مردان چه وقت می توانند از پرداخت نفقه خودداری کنند ؟ - فرهنگی متفاوت برای نفقه در ایام زوجیت 

به گزارش خبرگزاری فارس، کسر نفقه از حقوق زوج برای زوجه، رعایت ترتیب حبس – شلاق و جزای نقدی برای انجام مجازات مجرم، پرداخت قیمت سکه‌های مهریه با نرخ روز، غیرقابل تجدیدنظر بودن قرار عدم صلاحیت محلی صادره از دادگاه بدوی مسائلی است که اداره کل حقوقی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالات حقوقی مطرح کرده است.

متن این پرسش و پاسخ‌ها را در زیر می‌خوانید:

سؤال

با توجـه به نظـریه شـماره 3468/7-26/6/1367 اداره کل حقوقی چنـانچه حکـم به محکومیت زوج یا پدر به پرداخت نفقه ( مقالات مرتبط با نفقه - سوالات مرتبط با نفقه ) صادر شده باشد، در این صورت آیا در مقام اجرای حکم دادگاه مکلف به رعایت مقررات ماده 96 قانون اجرای احکام مدنی است یا اینکه با توجه به ماهیت نفقه می‌توان تمام حقوق ماهیانه محکوم‌علیه را بابت محکوم‌به توقیف نمود؟

شرایط و عجز از پرداخت نفقه - نفقه معوقه را چگونه مطالبه کنیم ؟ در قالب بازخوانی یک پرونده - نحوه مطالبه نفقه فرزندان بالغ غیر رشید - فقه در قانون مدنی - هشدارهایی درباره نفقه ، شرایط پرداخت نفقه از سوی مرد و پیامدهای نپرداختن آن - ضمانت اجرای کیفری ترک نفقه 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

ماده 47 قانون حمایت خانواده مصوب 1391/12/1 مقرر می‌دارد: «...دادگاه در صورت درخواست زن یا سایر اشخاص واجب‌النفقه، میزان و ترتیب پرداخت نفقه آنان را تعیین می‌کند...»؛ بنابراین هرگاه حکم دادگاه در اجرای ماده یادشده، صادر شده باشد، باید طبق دستور دادگاه به میزانی که مقرر کرده است از حقوق کارمند کسر شود و این امر از شمول ماده 96 قانون اجرای احکام مدنی خارج است.

فقه حقی برای بخشیدن یا گرفتن ؟ - بررسی نفقه زوجه در حقوق ایران - ضمانت اجرای پرداخت نفقه - آیا یارانه نقدی جزئی از نفقه زوجه است ؟ - آیا می دانید نفقه زن چگونه محاسبه میگردد ؟ - سازوکارهای قانونی دریافت نفقه 

سؤال

با عنایت به مقررات ماده27 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 اعلام فرمایید:

چنانچه محکوم‌علیه پرونده در زمان قطعیت و اجرای حکم اعلام نماید آمادگی اجرای مجازات شلاق ( مقالات مرتبط با شلاق -  سوالات مرتبط با شلاق ) را دارد تا ایام بازداشت سابق بابت جزای نقدی محاسبه تا منجر به آزادی‌اش گردد، آیا می‌توان با توجه به اینکه محاسبه ایام بازداشتی بابت جزای نقدی ( مقالات مرتبط با جزای نقدی - سوالات مرتبط با جزای نقدی ) به حال محکوم‌علیه مناسب باشد با تقاضای وی موافقت کرد؟

آیا می توان جزای نقدی را تقسیط کرد ؟ - آیا میدانید جزای نقدی چیست و چه تفاوتی با دیه دارد ؟ - تبدیل تبعید به جزای نقدی یا حبس و شرایط آن - چگونگی تخفیف مجازات و تبدیل شلاق به جزای نقدی ؟ 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

مطابق قسمت آخر ماده 27 قانون مجازات اسلامی 1392 مدت بازداشت قبلی، چنانچه مجازات متعدد باشد، به ترتیب نسبت به حبس، شلاق و جزای نقدی محاسبه می‌گردد. درخواست محکومٌ‌علیه بر خلاف ترتیب مذکور قابل پذیرش نیست. بنابراین در فرض سؤال که محـکومٌ‌علیه به تحمل شلاق و جزای نقدی محکوم شده است، ابتدا به ازاء هر روز بازداشت قبلی، سه ضربه از محکومیت شلاق ( مقالات مرتبط با شلاق -  سوالات مرتبط با شلاق ) او کسر و محاسبه می‌شود و مازاد آن نسبت به جزای نقدی ( مقالات مرتبط با جزای نقدی - سوالات مرتبط با جزای نقدی ) محاسبه می‌شود.

سؤال

خانمی بابت مهریه‌اش ( مقالات مرتبط با مهریه - سوالات مرتبط با مهریه ) مطالبه تعداد X  عدد سکه بهار آزادی را نموده است و مدعی است که همسرش10 سال پیش فوت کرده است. خواندگان دعوی وراث مرحوم همسرش هستند. با توجه به اینکه نرخ سکه بهار آزادی متغیر است، قیمت سکه در10 سال پیش مسلما پایین‌تر از نرخ موقع اجراء و یا صدور دادنامه است. لذا خواهشمند است اعلام فرمائید آیا ملاک پرداخت مهریه سکه به نرخ سال فوت شوهر زوجه باید پرداخت شود یا اجراء دادنامه؟ یا تاریخ تقدیم دادخواست؟

نکاتی در رابطه با مهریه - دادخواست کاهش اقساط مهریه - تعدیل اقساط مهریه - مهریه و حق حبس زن و شرایط و نتایج اعمال آن - شرایط پذیرش اعسار از پرداخت مهریه - مهریه های نامتعارف - مهریه عندالمطالبه یا عندالاستطاعه ؟ - تقویم مهریه به نرخ روز - راهکار ثبت اموال غیرمنقول به عنوان مهریه - مهریه را هم دادند هم گرفتند - راه حل هایی برای طلاق و مهریه 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

چنانچه مهریه ( مقالات مرتبط با مهریه - سوالات مرتبط با مهریه ) زوجه سکه باشد، اجرائیه باید نسبت به سکه‌ها صادر گردد و نه بهاء آن و زوجه حق مطالبه آن را دارد. حال چنانچه عین سکه‌ها قابل‌وصول نباشد، قیمت آن باید پرداخت شود. در این‌ صورت قیمت سکه‌ها باید به نرخ یوم‌الاداء تعیین و بر آن اساس، محاسبه وپرداخت گردد. لازم به ذکر است که تبصره الحاقی به ماده1082 قانون‌مدنی مصوب 1376/4/29 ناظر به موردی است که مهریه از ابتدا وجه رایج بوده باشد.

دعوای متقابل در مطالبه مهریه - راهکار کاهش زندانیان مهریه - انواع مهریه - چگونگی وصول مهریه از طریق اجرای ثبت و اعسار شوهر - راهکارهای دریافت مهریه و اثبات اجرت المثل - نظریه های مشورتی در رابطه با مهریه 110 سکه - مهریه یا حکم جلب شوهر ؟ - میزان مهریه در صورت فوت زوج یا زوجه در دوران نامزدی 

سؤال

1ـ آیا قرار عدم صلاحیت صادره از ناحیه دادگاه موضوع ماده27 قانون آیین دادرسی مدنی قابل تجدیدنظرخواهی می‌باشد یاخیر؟

2ـ با توجه به اینکه در ماده346 قانون آیین دادرسی مدنی مدیر دفتر دادگاه مکلف است در مقام تبادل لوایح، دادخواست و پیوست‌های آن را برای طرف دعوی ارسال نماید. حال چنانچه در ستون تجدیدنظرخوانده مشخصات طرف دعوی قید و در ادامه نوشته شده باشـد که با وکالت مثلاً فلانی و در ستون نشانی نیز آدرس وکیل قید شده باشد، در این وصف دادخواست و پیوست‌ها باید به آدرس مندرج در دادخواست تجدیدنظرخواهی که مربوط به وکیل است ارسال و ابلاغ شود یا باید مراتب تجدیدنظرخواهی به نشانی خود تجدیدنظرخوانده ارسال و ابلاغ گردد.

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

قرار عدم صلاحیت محلی صادره از دادگاه بدوی فرض سؤال، غیرقابل تجدیدنظر است؛ ولی تجدیدنظرخواه می‌تواند ضمن تجدیدنظرخواهی نسبت به رأی دادگاه بدوی، نسبت به صلاحیت محلی دادگاه صادرکننده رأی نیز اعتراض کند. در این صورت دادگاه تجدیدنظر طبق ماده 352 قانون آئین دارسی در امور مدنی، اگر دادگاه صادرکننده رأی را فاقد صلاحیت محلی تشخیص دهد، رأی را نقض و پرونده را به مرجع صالح ارسال می‌کند.

2ـ چنانچه وکیل در مرحله بدوی دخالت داشته و وکالت موکل (تجدیدنظرخوانده) در مرحله بالاتر را نیز داشته باشد و تمبر قانونی را ابطال نموده باشـد، دادخواسـت تجدیدنظرخواهی و ضمائم آن، باید به نشانی وکیل ارسال شود.

منبع : خبرگزاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.