حکم به قصاص عضو و قطع پای راست متهم طبق نظریه پزشکی قانونی به همان اندازه ای که پای شاکی قطع گردیده است

حکم به قصاص عضو و قطع پای راست متهم طبق نظریه پزشکی قانونی به همان اندازه ای که پای شاکی قطع گردیده است

حکم-به-قصاص-عضو-و-قطع-پای-راست-متهم-طبق-نظریه-پزشکی-قانونی-به-همان-اندازه-ای-که-پای-شاکی-قطع-گردیده-است

وکیل

بتاریخ 23/7/76 شماره پرونده 76/144/607 دادنامه 1374ـ23/7/76
مرجع رسیدگی شعبه 144 دادگاه عمومی تهران
شاکی محمدرضا .... ساکن نازی آباد
متهم علی .... ساکن یاغچی آباد
40 ـ4/4/76 شعبه 144 دادگاه عمومی تهران
اتهام : ایراد جرح عمدی منجر به قطع پای راست شاکی
گردشکار: متهم باتهام فوق تحت تعقیب واقع گردیده پرونده امربه این دادگاه ارسال پس از ثبت انجام تشریفات قانونی واحضار طرفین در وقت فوق العاده بتصدی امضاءکننده ذیل تشکیل است باعنایت به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام وبشرح زیر مبادرت بصدور رأی مینماید:
رای دادگاه
درخصوص اتهام آقای علی .... فرزند محمد دائر به ایراد جرح عمدی منجر به قطع پای راست شاکی آقای محمدرضا .... باتوجه به شکایت شاکی ونظریه های پزشکی قانونی وشهادت شهود واقرار صریح متهم که بنظر دادگاه بزهکاری وی محرز و مسلم می باشد و دادگاه مستندا به ماده 272 و 275 و 376 و 387 و 279 قانون مجازات اسلامی حکم به قصاص عضو و قطع پای راست متهم طبق نظریه پزشکی قانونی به همان اندازه ای که پای شاکی قطع گردیده صادر واعلام میشود رای صادره حضوری ظرف 20 روز پس ازابلاغ قابل تجدید نظر دردیوانعالی کشور می باشد% س
رئیس شعبه 144 دادگاه عمومی تهران ربیعی

-----------------------------------------
بسمه تعالی
تاریخ رسیدگی : 16 /10 /76
شماره دادنامه : 410 /12
مرجع رسیدگی شعبه 12 دیوانعالی کشور
هیئت شعبه آقایان سید مهدی بهبهانی نیا رئیس و سید عزالدین کاظمی عضو معاون
خلاصه جریان پرونده :
گشت حوزه 30 تهران طبق اعلام بی سیم به بیمارستان 7تیر اعزام واز شاکی ومصدوم بازجوئی وآقای محمدرضا .... شاکی ومصدوم چنین اظهار داشته .
من در پارک 17 شهریور نازی آبادی با شخصی بنام حاجی پرویز مشغول بازی شطرنج بودم که یک مرتبه سوزش شدیدی در ران وزانوی راست خودم احساس کردم وبیهوش شدم ونفهمیدم که چه کسی مرا باچاقو زده است .لکن از ضارب شکایت دارم .
شخصی بنام علی .... دستگیر و او چنین اظهار داشته : مدتی بود که شاکی مزاحم من بود و میگفت چرا بمن احترام نمیکنی روز جاری در پارک 17 شهریور محمد رضا شیشه شکسته در دست داشت بطرف من حمله کرد واز ناحیه صورت مجروح شدم چون سرکار می خواستم بروم کارد را زیر پیرهنم گذاشته بودم کارد را به دست گرفتم که به شکم فرو نرود یه شاکی برخورد کرد و زخمی شده لکن با توجه به محتویات پرونده و اقرار بعدی شاکی و متهم روشن می گردد که هر دو دروغ گفته اند چند نفر همراه علی در پارک نشسته بودند که محمدرضا .... از راه میرسد و با همه آنان سلام و علیک مینماید و با همه دست میدهد و وقتی به متهم میرسد با دست چپ با دست میدهد و علی اعتراض میکند و بگو مگو بالا می گیرد . و بیرون پارک با هم درگیر می شوند محمد .... علی .... رابه زمین میزند و گلوی او را می گیرند و دیگران داد می زند که علی دارد خفه میشود و به محض اینکه علی از دست محمد طلوعی خلاص میشود با چاقو محمد .... را می زند پرونده بعثت مطرح و به شعبه صدو چهل و چهارم ارجاع میگردد .
شاکی تقاضای قصاص نموده و متهم اظهار داشته حرفی برای گفتن نداره ـ اظهارات شاکی را قبول دارم با چاقو او را زدم اشتباه کردم تقاضای بخشش دارم .
سپس دادگاه ختم دادرسی اعلام و چنین رای داده است .در خصوص اتهام آقای علی .... فرزند محمد دائر به ایراد جرح عمدی منجر بقطع پای راست شاکی آقای محمدرضا .... با توجه به شکایت شاکی و نظریه های پزشکی قانونی و شهادت شهود و اقرار صریح متهم بنظر دادگاه بزهکاری وی محرز و مسلم میباشد دادگاه مستندأ به ماده 272 و275 و278 قانون مجازات اسلامی حکم به قصاص عضو و قطع پای راست متهم طبق نظریه پزشکی قانونی بهمان اندازه ای که پای شاکی قطعع گردیده صادر و اعلام میشود . محکوم علیه از دادنامه صادره تجدید نظر خواهی واعتراض نموده و پرونده به دیوانعالی کشور ارسال وبه این شعبه ارجاع گردیده است .
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس از قرائت گزارش آقای سیدعزالدین کاظمی عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای صاحب الزمانی دادیار دیوانعالی کشور اجمالامبنی بر اتخاذ تصمیم مشاوره نموده چنین رای میدهد:
رای
ایراد و اعتراض موثری که نقض دادنامه تجدید نظر خواسته را ایجاب نماید از ناحیه تجدید نظر خواه و معترض بعمل نیامده و از لحاظ رعایت قواعداصول و تشریفات دادرسی نیز اشکال واضحی بردادنامه صادره مشهود نیست نتیجا دادنامه شماره 1374ـ23/6/76 صادره از شعبه صدو چهل وچهار دادگاه عمومی تهران تائید وابرام میگردد%
رئیس شعبه دوازدهم دیوانعالی کشور ـ بهبهانی نیا عضو معاون شعبه ـ کاظمی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1374

تاریخ تصویب : 1376/07/23

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.