×

لایحه قانونی اداره امور جلسات و نظامنامه داخلی مجلس بررسی نهائی قانون اساسی

لایحه قانونی اداره امور جلسات و نظامنامه داخلی مجلس بررسی نهائی قانون اساسی

لایحه-قانونی-اداره-امور-جلسات-و-نظامنامه-داخلی-مجلس-بررسی-نهائی-قانون-اساسی شماره 4037 / 7 14/6/1358

فصل اول ـ کلیات
ماده 1 ـ بمنظور افتتاح دوره اجلاسیه مجلس بررسی نهائی قانون اساسی و در اجرای مقررات فصل ششم قانون انتخابات ستاد مرکزی انتخابات موظف است بمحض حصول حد نصاب مقرر اعتبار نامه هائی که توسط نمایندگان حوزه های انتخابیه استانها بدبیر خانه ستاد مرکزی انتخابات تحویل شده است تاریخ جلسه افتتاحیه مجلس را از طریق رادیو تلویزیون و جراید به آگاهی مردم برساند.
ماده 2 ـ دبیرخانه ستاد مرکزی انتخابات مکلف است هنگام دریافت اعتبارنامه ها با مراجعه تدریجی نمایندگان بدبیرخانه و تحویل رسمی اعتبار نامه ها حضور نمایندگان حوزه های انتخابیه استانها را بترتیب و با ذکر مشخصات در دفتری بنام دفتر حضور نمایندگان ثبت نمایند.
ماده 3 ـ دبیر خانه ستاد مرکزی انتخابات موظف است جایگاه استقرار نمایندگان را بترتیب ثبت نام از اولین ردیف کرسیهای پیشین مجلس تعیین نموده و کارت حاوی شماره کرسی نمایندگان را به آنان تحویل نماید.
ماده 4 ـ نمایندگان مجلس بررسی نهائی قانون اساسی در اجلاس رسمی مجلس فقط در کرسی خود جلوس خواهند کرد.
ماده 5 ـ غیبت بدون اجازه نمایندگان در دوره اجلاسیه مجلس بررسی نهائی قانون اساسی بیش از یک جلسه مجاز نخواهد بود.
تبصره ـ غیبت غیر مجاز برای هر جلسه اعم ا زجلسه رسمی عمومی و یا کمیسیونها و یا شورای دبیران یکبار حق رای نماینده در جلسه رسمی و یا کمیسیون و یا شورای بعدی که حاضر شود ساقط می گردد.
ماده 6 ـ مرخصی نمایندگان در دوره اجلاسیه مجلس بررسی نهائی قانون اساسی بیش از یک جلسه مجاز نخواهد بود.
ماده 7 ـ جلسات عمومی نهائی قانون اساسی و اخذ تصمیمات در اصول قانون اساسی با حضور کلیه نمایندگان (50 نفر) رسمیت می یابد و تصمیمات متخذه با اکثریت نصف بعلاوه یک مجموع نمایندگان (38) نفر معتبر است جلسات کمیسیونها و شورای دبیران با حضور اکثریت اعضاء رسمیت پیدا می کند و تصمیمات متخذه با اکثریت حاضرین در جلسه معتبر خواهد بود.
ماده 8 ـ پس از رسمیت یافتن جلسه خروج نمایندگان از جلسه تا میزان اکثریت مطلق (نصف بعلاوه یک ) مانع ادامه بحث و رسیدگی نخواهد بود ولی بهنگام اخذ و رای گیری رای نماینده یا نمایندگانی که بجلسه مراجعت نکرده اند بعنوان رای ممتنع در مجموع آراء احتساب می گردد.
فصل دوم ـ هیئت رئیسه موقت
ماده 9 ـ در نخستین جلسه رسمی مجلس بررسی نهائی قانون اساسی مسن ترین نمایندگان حاضر در جلسه بریاست سنی تعیین می شود و یا جلوس رئیس موقت در جایگاه هیئت رئیسه یکنفر از اعضای مسن حاضر در جلسه نیز بعنوان نایب رئیس و سه نفر از جوانترین اعضای حاضر در جلسه بترتیب دونفر بعنوان منشی و یک نفر بعنوان دبیر تعیین و در اطاف رئیس موقتمجلس در جایگاه هیئت رئیسه جلوس می نمایند.
تبصره : تعیین و تشخیص مسن ترین و جوانترین نمایندگان مطابق با مشخصات ثبت دفتر حضور و یا دبیرخانه ستاد مرکزی انتخابات خواهد بود.
ماده 10 ـ هیئت رئیسه موقت تا انتخابات هیئت رئیسه دائم کلیه وظایف هیئت رئیسه دائم خواهد داشت .
ماده 11 ـ با جلوس هیئت رئیسه موقت در جایگاه هیئت رئیسه مجلس نمایندگان حاضر در مجلس بررسی نهائی قانون اساسی بترتیب ماده 13 مراسم سوگند بجای آورده و ذیل صورت قسم نامه را امضاء می نمایند.
ماده 12 ـ رئیس مجلس موقت متعاقب تکبیر صورت قسم نامه را بحالت قیام و خضوع در مقابل قرآن کریم و کتب آسمانی اقلیتها که در پیش روی نمایندگان در صدر اجلاس قرار دارد با بیان شمرده قرائت می کند نمایندگان حاضر در جلسه نیز در حال قاطع و شمرده آنرا تکرار می نمایند و پس از قرائت قسم نامه کلیه نمایندگان بترتیب از اولین ردیف پیشین مجلس بمحل تریبون خطابه که ورقه قسم نامه روی آن گشوده است می روند و ذیل صورت قسم نامه را امضاء می نمایند.
ماده 13 ـ صورت قسم نامه مجلس بررسی نهائی قانون اساسی بشرح زیر می باشد:
ماده 13 ـ صورت قسم نامه مجلس نهائی قانون اساسی بشرح زیر می باشد:
بسم الله الرحمن الرحیم
ما به پروردگار یکتا و در برابر خلق قهرمان ایران بقرآن و دیگر کتب آسمانی سوگند می خوریم که در بررسی و تدوین قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران همواره اصول ذیل را رعایت نموده به تحقق آنها متعهد باشیم :
1 ـ به رژیم جمهوری اسلامی ایران که به تایید ملت رسیده وفادار و مؤمن بوده در راه استحکام و دوام آن کوشش نمائیم .
2 ـ تمامیت ارضی مملکت و همبستگی همه اقوام ایرانی را در تحت لوای جمهوری اسلامی ایران مد نظر قرار دهیم.
3 ـ بمسئولیت خطیر خود در مقابل خدا و ملت مسلمان ایران و ماموریت تاریخی که این ملت بما واگذار کرده توجه عمیق مبذول داشته در جریان بررسی قانون اساسی احقاق حقوق پایمال شده ملت ستمدیده ایران در طول 25 قرن سلطه جباران بر این مملکت و اهداف انقلاب اسلامی را که متضمن مصالح ملی جامعه ایران است نصب العین قرار دهیم .
ماده 14 ـ نمایندگانی که در جلسه ادای سوگند حضور نداشته و بعدا وارد مجلس می شوند باید در اولین جلسه حضور در مجلس صورت قسم نامه را قرائت نموده و ذیل آنرا امضاء کنند.
فصل سوم ـ تشکیل کمیسیون ـ شعب و هیئت رئیسه دائم
ماده 15 ـ بمنظور بررسی نظریات رسیده و مواد پیشنهادی ،درمجلس بررسی نهائی قانون اساسی سیزده کمسیون تشکیل می شود که هر کمسیون دارای پنج عضو مرکب از رئیس و دو منشی و یکنفر دبیر خواهد بود . بررسی اصول قانون اساسی پیشنهادی بترتیب زیر کمسیونها محول میگردد :
اول :کمسیون شماره 1ـ که مسئول بررسی اصول کلی قانون اساسی از اصل 1تا12میباشد .
دوم :کمسیون شماره 2ـ مسئول بررسی فصول دین رسمی ـحاکمیت ملی و پرچم وزبان از اصل 13تا21میباشد.
سوم : کمسیون شماره 3ـ که در فصل حقوق ملت مسئول بررسی اصل 22تا34 است.
چهارم : کمسون شماره 4ـ که درفصل حقوق ملت بررسی اصل 35 تا45 است.
پنجم : کمسیون شماره 5ـ درفصل قوه مقننه مسئول بررسی اصل 48تا 54 است .
ششم : کمسیون شماره 6ـ مسئول بررسی قانون اساسی درفصل قوه مقننه از اصل 55 تا65 است.
هفتم :کمسیون شماره 7ـ درفصل قوه مقننه اصول 66تا 74 رایررسی خواهد کرد.
هشتم: کمسیون شماره 8ـمسئول بررسی اصل قانون اساسی در فصل قوه مجریه از اصل 75 تا 88 خواهد بود.
نهم : کمسیون شماره 9ـمسئول بررسی قانون اساسی در فصل قوه مجریه از اصل 89 تا 102 میباشد.
دهم : کمسیون شماره 10ـ مسئول بررسی در فصل قوه مجریه از اصل 103 تا 113 است.
یازدهم : کمسیون شماره 11ـ مسئول بررسی قانون اساسی در فصل قوه مجریه از اصل 114 تا 125 خواهد بود.
دوازدهم: کمیسیون شماره 12 ـ مسئول بررسی قانون اساسی در فصل قوه قضائیه از اصل 126 تا 140 می باشد.
سیزدهم : کمیسیون شماره 13 ـ مسئول بررسی قانون اساسی در فصول دیوان عدالت و شورای نگهبان فصول یازده و دوازده ا زاصل 141 تا 151 خواهد بود.
تبصره 1 ـ کمیسیونهای مسئول بررسی قانون اساسی در فصول قوه مقننه و مجریه می توانند از نظر ارتباط مسائل مورد بحث عنداللزوم جلسه مشترک تشکیل دهند.
تبصره 2 ـ اعضاء کمیسیون های 13 گانه بترتیب ورود به مجلس و ارائه اعتبار نامه و ثبت نام آنان در دفتر حضور نمایندگان به انتخاب خود و حتی الامکان با رعایت تخصص در یکی از کمیسیونها ثبت نام می کنند در صورتیکه اعضاء هر یک از کمیسیونها بحد نصاب مقرر(پنج نفر) برسد داوطلب در کمیسیون دیگری ثبت نام خواهد کرد.
تبصره 3 ـ قبل از تعیین هیئت رئیسه کمیسیونها اعضاء کمیسیونها می توانند بمنظور رعایت امر تخصص با توافق یکدیگر و با اجازه هیئت رئیسه موقت مجلس از کمیسیونی به کمیسیون دیگر منتقل شوند.
تبصره 4 ـ عضویت کلیه نمایندگان در کمیسیونها در کارت حاوی شماره کرسی آنان و در دفتر دبیرخانه مجلس قید خواهد شد.
تبصره 5 ـ عضویت آخرین 8 نفر از نمایندگان مجلس پس از تکمیل کمیسیونهای 13 گانه موکول به انتخاب هیئت رئیسه دائم مجلس و هیئت رئیسه شورای دبیران خواهد بود تا جای خالی اعضائی که از کمیسیونها بسمت هیئت رئیسه مجلس و هیئت شورای دبیران انتخاب شده اند پر کنند.
ماده 16 ـ انتخابات هیئت رئیسه کمیسیونهای 13 گانه بلافاصله پس از تعیین هیئت رئیسه دائم با رای مخفی و اکثریت نسبی بعمل خواهد آمد.
تبصره : انتخاب دبیران کمیسیونها حتی الامکان با رعایت صلاحیت علمی و تخصصی آنان صورت خواهد گرفت.
ماده 17 ـ بمنظور هم آهنگی بررسی نسبت به گزارشهای رسیده از کمیسیونهای مسئول بررسی اصول قانون اساسی (کمیسیونهای 13 گانه) و تهیه و تنظیم گزارش هر شور جهت تسلیم به هیئت رئیسه مجلس و طرح در جلسه عمومی شورائی تحت عنوان شورای دبیران مرکب از 17 عضو و شامل رئیس و نایب رئیس و یک منشی (هیئت رئیسه شورای دبیران) و 13 نفر دبیر از کمیسیونهای 13 گانه و یکنفر دبیر از طرف رئیسه مجلس تشکیل می شود.
ماده 18 ـ هیئت رئیسه موقت پس از انجام مراسم سوگند بدون تاخیر نسبت به انتخاب هیئت رئیسه دائم سپس تعیین یک رئیسه و یک نایب رئیس و دو منشی و یک دبیر و همچنین انتخاب رئیس و نایب رئیس و دبیر شورای دبیران با رای مخفی و اکثریت نسبی اقدام خواهد کرد.
فصل چهارم ـ وظایف کمیسیونها در بررسی اصول قانون اساسی
ماده 19 ـ نحوه بررسی اصول قانون اساسی بشرح زیر است :
اول ـ شور اول اصول قانون اساسی در کمیسیونهای سیزده گانه بمدت چهار روز.
دوم ـ شور اول شورای دبیران در اصول قانون اساسی بمدت دو روز (تدوین و تنظیم و فصل بندی ) .
سوم ـ شور اول اصول قانون اساسی در جلسات رسمی و علنی مجلس بمدت سیزده روز.
چهارم ـ شور دوم اصول قانون اساسی در کمیسیون های سیزده گانه بمدت دو روز .
پنجم ـ شور دوم شورای دبیران در اصول قانون اساسی بمدت یک روز.
ششم ـ شور دوم اصول قانون اساسی در جلسات رسمی علنی مجلس بمدت شش روز.
هفتم ـ شور سوم اصول قانون اساسی در جلسات رسمی مجلس و اخذ رای نهائی بمدت دو روز.
تبصره ـ مقصود از شور در بندهای یک این ماده بررسی و اصلاح قانون اساسی بر مبنای اصول و احکام اسلامی و پیشنهادهای رسیده و اعمال نظرات نمایندگان می باشد.
ماده 20 ـ هر یک از کمیسیونها با توجه بمقررات فصل سوم در شور اول اصول قانون اساسی بررسی اصولی را که در جزوات جداگانه توسط دبیرخانه مجلس در اختیار دبیر کمیسیون گذارده خواهد شد جزء جزء مورد شور و بررسی قرار می دهند.
تبصره 1 ـ هر یک از کمیسیونهای مجلس برای تنظیم صورتجلسه و انجام امور دفتری و تسریع در جریان امور بایگانی و چاپ و تکثیر اوراق و اسناد یک مخبر اداری از اعضای دبیر خانه ستاد مرکزی انتخابات در اختیار خواهند داشت .
تبصره 2 ـ جلسات کمیسیونهای مجلس در دفاتر و اطاقهای جداگانه ای که توسط دبیرخانه تجهیز شده است تشکیل خواهد شد و تنظیم صورتجلسه و ثبت اسامی افراد حاضر در جلسه توسط مخبر اداری کمیسیون صورت خواهد گرفت و پس از ملاحظه و امضای رئیس کمیسیون تقدیم هیئت رئیسه مجلس خواهد شد.
تبصره 3 ـ هیئت رئیسه با اعزام اعضای خود و اعضای شورای دبیران به کمیسیونها کار آنها را از نظر زمان بندی اوقات کار نظارت می نماید.
تبصره 4 ـ هر یک از نمایندگان نظریاتی راجع بموضوعهای مطروحه در کمیسیونی که خود عضو آن نمی باشد داشته باشد آن نظریات را می تواند کتبا و به وسیله هیات رئیسه به اطلاع کمیسیون و یا کمیسیونهای مربوطه برساند .
ماده 21ـ در شور اول بررسی اصول قانون اساسی رئیس کمیسیون رسمیت جلسه را اعلام می نماید و یکی از دو منشی اصل به اصل مواد قانون را قرائت می کند و هر یک از اعضا با اجازه رئیس حداکثر 5 دقیقه با رعایت زمان بندی برنامه کمیسیون نظرات خود را بیان می دارد . و سپس با اعلام رئیس برای تایید یا اصلاح هر یک از اصول با رای مستقیم و بلند کردن دست اخذ رای بعمل می آید. و توسط مخبر اداری وضع رای گیری در اصل مورد شور صورتجلسه و به امضاء اعضا می رسد .
تبصره 1 ـ اصول مورد رسیدگی در شور اول پس از تایید و امضا برای رسیدگی مجدد قابل طرح در کمیسیون نمی باشد .
ماده 22 ـ هر یک از کمیسیون های مجلس باید در مدت مقرر گزارش شور اول کمیسیون را از طریق رئیس کمیسیون تسلیم هیات رئیسه مجلس نماید در غیر این صورت کمیسیون با نظر رئیس مجلس توسط سایر نمایندگان تقویت می شود تا قبل از انقضاء شور اول در شورای دبیران گزارش کمیسیون آماده گردد.
ماده 23 ـ پس از شور اول اصول قانون اساسی در کمیسیون های 13 گانه با دستور رئیس مجلس ، شورای دبیران تشکیل و گزارشات کمیسیونهای 13 گانه مجموعا مورد شور قرار می گیرد .
ماده 24 ـ کمیسیون دبیران در شور اول اصول قانون اساسی با توجه به گزارشهای کمیسیونهای 13 گانه گزارش هر کمیسیون را به ترتیب مورد بررسی قرار می دهد بدین صورت دبیر کمیسیون که گزارش همان کمیسیون در شورای دبیران مطرح است اصول مورد بررسی و گزارش کمیسیون متبوعه خود را قرائت و نظارت سایر دبیران در ارتباط با اصول دیگر قانون اساسی و هماهنگ ساختن آنها با اجازه رئیس شورای دبیران حداکثر در 10 دقیقه بیان می شود. نظرات دبیران حاضر در جلسه توسط رئیس کمیسیون دبیران تسلیم هیات رئیسه مجلس خواهد شد .
ماده 25 ـ شور اول جلسه رسمی مجلس بررسی نهایی قانون اساسی با اعلام رسمیت جلسه توسط رئیس و با طرح گزارش از اولین کمیسیون مجلس با حضور نمایندگان مجلس آغاز خواهد شد .
تبصره ـ گزارش مطروحه هر کمیسیون قبل از اعلام جلسه رسمی بین نمایندگان توزیع خواهد شد .
ماده 26 ـ تشخیص عده حاضر در جلسه رسمی به عهده منشیان هیات رئیسه و اعلام آن با رئیس مجلس می باشد .
ماده 27 ـ دستور جلسه شور اول مجلس برای هر روز در ساعت 8 صبح و قبل از انعقاد جلسه در کارت مخصوص ثبت و خارج از محل
جلسه روی تابلو نصب می گردد .
ماده 28 ـ با اجازه رئیس مجلس دبیر هر یک از کمیسیون های 13 گانه به ترتیب از اولین کمیسیون پشت تریبون خطابه قرار خواهد گرفت و گزارش و اصول مطروحه همان کمیسیون را قرائت خواهد نمود .
ماده 29 ـ پس از قرائت کامل گزارش شور اول هر کمیسیون بلافاصله با اعلام رئیس مجلس اصول مطروحه مجددا یک یک قرائت و تقاضای رای با قیام می شود .
ماده 30 ـ در صورتی که در نتیجه رای گیری گزارش یا قسمتی از آن به تصویب نرسید با اعلام رئیس مجلس اصول مذکور به نظر خواهی نمایندگان گذارده می شود .
ماده 31 ـ نظر خواهی و بیان نظرات نمایندگان به شرح زیر خواهد بود. :
1 ـ هر یک از نمایندگان عضو کمیسیونهای 13 گانه نظر و پیشنهاد خود را روی ورقه مخصوص ثبت و به رئیس کمیسیون متبوع خود تسلیم می نماید.
2 ـ در صورتی که رئیس هر یک از کمیسیونهای بررسی در پیشنهاد و نظرات اعضا کمیسیون متبوع خود را لازم بداند با اجازه رئیس مجلس جلسه فوق فوق العاده تشکیل می دهد .
3 ـ بلافاصله با اجازه رئیس مجلس جلسه فوق العاده هر یک از کمیسیونهای مورد تقاضا در اطاق همان کمیسیون به مدت سه ساعت دایر می گردد و در خاتمه نظرات جمعی هر یک از کمیسیونهای متشکله تحت عنوان تقریرنامه شور اول تنظیم و پس از امضای اعضاء توسط رئیس کمیسیون تسلیم هیات رئیسه می شود .
4 ـ بلافاصله پس از جلسات فوق العاده کمیسیونها مجددا جلسه رسمی با اعلام رئیس مجلس تشکیل و تقریرنامه های هر یک از کمیسیونها به ترتیب توسط دبیر همان کمیسیون از پشت تریبون خطابه قرائت و با جمله تاکید در اصلاح تسلیم مجلس می شود .
تبصره ـ در پایان قرائت تقریر نامه ها چنانچه اعضای کمیسیونی که گزارش آنان در دستور روز جلسه رسمی مجلس قرار دارد توجیح و یا پاسخ به تقریر نامه ها را لازم بداند بنا به تشخیص رئیس کمیسیون مربوط و به اجازه رئیس مجلس دبیر کمیسیون پشت تریبون خطابه قرار خواهد گرفت و در فرصت 5 الی 10 دقیقه توضیح یا پاسخ لازم را به استحضار مجلس خواهد رساند .
در پایان شور اول اجلاس رسمی مجلس و طرح دستورات روزانه کمیسیونها تقریر نامه ها و گزارشات و اصول مطروحه هر کمیسیون توسط رئیس مجلس برای شور دوم به کمیسیون های مربوط ارجاع و اصلاح گزارش و اصول مطروحه درخواست می شود .
ماده 32 ـ در اجرای گزارشهای جلسه رسمی به کمیسیونها باید کلیه مدارک و تقریر نامه ها و نظرات و اصول مطروحه اعم از آنکه به تصویب مجلس رسیده یا نرسیده باشد جمعا تحویل کمیسیونهای مربوط گردد .
ماده 33 ـ نحوه بررسی اصول قانون اساسی در شور دوم به همان ترتیب مراحل شور اول خواهد بود.که با نظم کامل اصول قانون اساسی در کمیسیونهای 13 گانه و شورای دبیران مورد رسیدگی قرار گرفته و سپس در دستور شور دوم جلسه رسمی مجلس گذارده خواهد شد.
فصل پنجم ـ انتظامی مجلس
ماده 34 ـ پس از تعیین هیئت رئیسه مجلس و شورای دبیران با اعلام رئیس مجلس رسمی تشکیل خواهد داد و پس از معرفی اعضاء و هیئت رئیسه کمیسونها وظایف هر کمیسیون توسط رئیس مجلس به رئیس کمیسیون مربوط ابلاغ می گردد و تاریخ تشکیل و ساعات شروع و ختم جلسات تعیین و باطلاع نمایندگان حاضر در مجلس می رسد.
ماده 35 ـ هر یک از نمایندگان که مطلب مهمی داشته باشد در ارتباط با دستورالعمل روز مجلس می تواند با ثبت نام در فاصله قبل از شروع و ورود مجلس در دستور و یا با اجازه رئیس و رعایت نوبت بعنوان نطق قبل از دستور خود اظهار نماید .
تبصره ـ نطق نمایندگان قبلا تنظیم و یک نسخه آن هنگام ثبت نام تقدیم رئیس مجلس می شود .
ماده 36 ـ نمایندگانی که برای نطق قبل از دستور اجازه گرفته اند با اعلام رئیس مجلس پشت تریبون خطابه قرار خواهند گرفت و حداکثر پانزده دقیقه مطالب خود را اظهار می نماید.
ماده 37 ـ نمایندگان از جایگاه کرسی خود حق ایراد سخن ندارند مگر با اجازه رئیس مجلس .
ماده 38 ـ در هر جلسه رسمی حداکثر پنج نماینده می توانند نطق قبل از دستور ایراد نمایند.
ماده 39 ـ ثبت نام نمایندگان برای نطق قبل یا بعد از دستور باید در جدول مخصوص نطق که روی تابلو خارج از جلسه مجاور کارت دستور روز جلسه رسمی نصب می شود صورت گیرد و نمایندگان شخصا نام خود را در جدول ثبت نمایند.
اجازه نطق توسط رئیس مجلس مطابق ردیف ثبت نام در جدول و از روی نوبت خواهد بود.
ماده 40 ـ نمایندگان نباید از موضوع مباحثه و نطق دستور روز مجلس خارج شوند در غیر این صورت رئیس مجلس باو تذکر می دهد و اگر نماینده مذکور مجددا از موضوع مباحثه خارج شود توسط رئیس باو اخطار داده می شود و چنانچه نماینده مذکور به اخطار رئیس توجه ننمود رئیس مجلس ناطق را از ادامه نطق منع و در اینصورت نماینده باید تریبون خطابه را ترک نماید.
ماده 41 ـ قطع کلام ناطق یا توهین و استعمال الفاظ نامربوط و زشت و یا توضیحات شخصی و یا هر گونه حرکات و رفتار و تظاهرات که موجب بی نظمی مجلس باشد ممنوع و توسط رئیس مجلس ابتدا تذکر و سپس اخطار داده می شود.چنانچه نماینده ای که موجبات بی نظمی مجلس را فراهم کرده است مجددا توسط رئیس اخطار داده شود آن نماینده از جلسه رسمی اخراج و برای ورود در تمام مدت آنروز ممنوع می شود.
ماده 42 ـ در صورتیکه ضمن مذاکرات مجلس نسبت سوئی نسبت بیکی از نمایندگان مجلس داده شود یا عقیده و اظهارات او را بخلاف جلوه دهند چنانچه نماینده مذکور برای رد اتهام با رفع اشتباه و سوء تفاهم از رئیس مجلس اجازه نطق بخواهد بدون رعایت نوبت به نماینده مذکور برای پنج دقیقه اجازه نطق داده می شود.
ماده 43 ـ مواخذاتی که از لحاظ حفظ نظم می توان نسبت به نمایندگان مجری داشت بشرح زیر است :
1 ـ تذکر ـ رئیس نسبت به نمایندگان که از موضوع مذاکره خارج می شوند و یا بدون اجازه صحبت می کنند و همچنین نمایندگانی که مدت زمان نطق را رعایت ننمایند و یا به اقسام و موارد دیگر رعایت نظامات مجلس را ننمایند تذکر می دهد.
2 ـ اخطار ـ در صورتیکه رئیس بیک نماینده تذکر داد و نماینده مزبور توجه ننمود و از حدود خارج گردید رئیس به او اخطار می دهد.
3 ـ توبیخ ـ در صورتیکه رئیس بیک نماینده دو بار اخطار داد نماینده مزبور از جلسه مجلس می گردد.
ماده 44 ـ انتظامات جلسات کمیسیونها مانند جلسات رسمی و علنی محبس و بدستور رئیس کمیسیون اعمال خواهد شد.
نخست وزیر

نوع : قانون

شماره انتشار : 10088

تاریخ تصویب : 1358/06/14

تاریخ ابلاغ : 1358/07/19

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.