آئین نامه امور خلافی روستائی

آئین نامه امور خلافی روستائی

آئین-نامه-امور-خلافی-روستائی

وکیل

شماره 6140/7 20/5/2536
در اجرای بند 1 ماده 14 قانون خانه انصاف مصوب خردادماه 2536 شاهنشاهی آئین نامه امور خلافی در سه ماده برای ساکنان روستاها بشرح زیر تصویب میگردد :
ماده اول ـ مرتکبین اعمال زیر به یکصد تا سیصد ریال جزای نقدی محکوم می شوند :
1. کسانیکه بدون مجوز پیاده یا سواره از باغها یا اراضی زراعی دیگران که کشت شده یا برای کشت آماده گردیده عبور کنند یا از عبور دامها و مواشی خود از این محلها جلوگیری بعمل نیاورند .
2. کسانیکه بدرخت های روستا آسیب رسانند و یا بدون اجازه میوه درخت ها را بچینند .
3. صاحبان یا مستحفظین دامها که با مشاهده بیماری در دام های خود از اطلاع دادن موضوع بمامور دامپزشکی و یا دهبان محل خودداری نماید و همچنین دهبانی که با اطلاع از وجود بیماری دامی مرتب را بمامور دامپزشکی یا بخشداری و یا ژاندارمری محل اعلام ننماید .
4. صاحبان یا مسئولین نگهداری دام ها و پرندگان بیماری که از جدا کردن دام و یاپرنده بیمار از سایرین غفلت نمایند و یا دام و پرنده سالم را در منطقه آلوده نگه دارند .
5. کسانیکه با اطلاع از بیماری دام خود اقدام بفروش و یا ذبح آن نمایند .
6. کسانیکه در صورت وجود واحد دامپزشکی در روستا قبل از معاینه و تجویز دامپزشک اقدام بکشتن دام نمایند و یا دام آبستن را ذبح کنند .
7. کسانیکه در موقع تلقیح اجباری یا تجدید آن از تلقیح حیوان متعلق بخود ممانعت نمایند .
8. - کسانیکه چارپای بیمار یا از کار افتاده را بکار وادارند و یا درمحوطه داخل ده رها نمایند .
ماده دوم ـ مرتکبین اعمال زیر به سیصدو یک ریال تا ششصد ریال جزای نقدی محکوم می شود :
1. کسانیکه در معابر و امکنه و محل هائی از قبیل یخچال های عمومی و آسیاب ها و جلوی خانه ها و دکاکین کود یا کثافات بریزند یا منابع و مجاری آبها را که مورد استفاده عمومی است با ریختن کثافات و یا شستشوی حیوانات و سایر اشیاء آلوده نمایند .
2. کسانیکه در موقع تلقیح اجباری یا تجدید آن از تلقیح خود یا افراد تحت سرپرستی خود ممانعت نمایند .
3. کسانیکه با اطلاع از مرض هاری حیوانات خود مراجع دولتی یا کدخدای محل را آگاه ننمایند و همچنین کسانیکه خود و یا دامها و پرندگان آنان وسیله حیوان مبتلا به مرض هاری گزیده شود و از اطلاع دادن به مراجع مذکور خودداری نمایند .
4. پیشه ورانی که در محل کسب خود مراعات نظافت و بهداشت را در حدود امکانات روستا ننمایند و همچنین تهیه کنندگان مواد لبنی که در تهیه لبنیات نظافت و بهداشت را رعایت نکنند .
5. کسانیکه با وجود غسالخانه و گورستان عمومی مردگان خود را در نقطه دیگر از ده غسل داده و یا به خاک بسپارند و همچنین مسئولین و مباشرین غسالخانه و گورستان که از رعایت نظافت و بهداشت در حدود امکانات روستا خودداری نمایند : تغسیل و تدفین اموات غیر مسلمان تابع تشریفات خاص مذهب متوفی خواهد بود .
6. کسانیکه لاشه حیوان تلف شده را در معابر روستا یا شوارع عمومی بیاندازند .
ماده سو م ـ مرتکبین اعمال زیر به ششصدو یک ریال تا یک هزار ریال جزای نقدی محکوم می شوند :
1. کسانیکه در گذرگاه عمومی مبادرت بحفر چاه و گودال نموده و برای جلوگیری از از ورود آسیب به عابرین علائمی در محل نصب ننمایند .
2. کسانیکه آب نوبتی متعلق به دیگران یا روستا را قطع نموده و یا هرز دهند و همچنین کسانیکه بحکم ضرورت برای بردن آب نوبتی خود از راه عمومی استفاده نموده و پس از آن راه را به حالت اولیه برنگردانند .
3. کسانیکه با انداختن آب یا ریختن سنگ و شن وخاک در اراضی و منازل دیگران و همچنین ریختن برف برخلاف معمول ده بخانه همسایه موجبات زحمت صاحبان اراضی و ساکنان منازل را فراهم سازند .
4. کسانیکه فاضل آب حمام یا مستراح یا سایر تاسیسات مخالف بهداشت را در منابع یا مجاری آبها وارد کنند .
5. کسانیکه با اخطار مقامات صلاحیت دار رسمی راجع به تخریب یا تعمیر بنا هائی که در شرف انهدام و موجب خطر است از اقدام لازم کوتاهی نمایند .
6. کسانیکه بوسیله تحریص سگ و یا تحریک هر حیوان ترس و وحشت در دیگران ایجاد نمایند بدون اینکه آسیبی باشخاص وارد آید .
7. کسانیکه نسبت به دیگران فحاشی و هتاکی و اهانت نمایند .
8. - کسانیکه بعلت بی احتیاطی موجب ایجاد حریق در حاصل یا خرمن یا اشجار غیر جنگلی متعلق به غیر شوند ویا بی احتیاطی آنها بسوختن ابنیه و اموال دیگری منجر گردد .
9. کسانیکه مرتکب عملی شوند که وسائل موتوری کشاورزی و آبیاری و راهسازی از حرکت و ادامه کار باز ماند .
10. کسانیکه علائم مهندسی و نقشه برداری و یا سایر علائم ادارات دولتی و سازمانهای محلی و راهنمائی را برداشته یا محو نموده یا تغییر محل دهند .
11. کسانیکه وسائل مربوط به تاسیسات عمومی روستا از قبیل تیر و سیم های تلفن و تلگراف و برق و لوله های آب و امثال آن را بی جهت و بدون اجازه دستکاری نمایند .
12. کسانیکه از اجرای تعالیم و راهنمائی های عمومی سپاه دانش یا بهداشت یا ترویج و آبادانی در مورد امور مربوط به آنها در حدود مصوبات وزارت خانه های مربوطه بدون عذر موجه خودداری یا ممانعت به عمل آورند .
13. کسانیکه در انجام وظایف قانونی اعضاء یا منشی خانه انصاف اخلال یا مشکلاتی ایجاد نمایند .
وزیر دادگستری ـ غلامرضا کیانپور

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 9515

تاریخ تصویب : 1356/05/20

تاریخ ابلاغ : 1356/05/29

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

نظامنامه-بلدیه

نظامنامه بلدیه

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.