آئین نامه ایجاد مراکز کار آموزی جوار کار گاه و بین کار گاهی

آئین نامه ایجاد مراکز کار آموزی جوار کار گاه و بین کار گاهی

آئین-نامه-ایجاد-مراکز-کار-آموزی-جوار-کار-گاه-و-بین-کار-گاهی

وکیل

شماره52162 / ت 511 ه 13 / 11 / 1371
وزارت کار و امور اجتماعی
هیات وزیران در جلسه مورخ 27 / 10 / 1371 بنا به پیشنهاد شماره 68295 مورخ 22 / 10 / 1371 وزارت کار و امور اجتماعی و به استناد تبصره (2 ) ماده (110 ) قانون کار جمهوری اسلامی ایران ، آیین نامه ایجاد مراکز کار آموزی جوار کار گاه و بین کار گاهی را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- در اجرای ماده ( 110) قانون کار جمهوری اسلامی ایران و به منظور گسترش آموزشهای فنی و حرفه ای و تامین نیروی انسانی ماهر مورد نیاز ، کلیه کارفرمایان واحدهای صنعتی ، تولیدی و خدماتی مکلفند در ایجاد مراکز اموزش جوار کارگاه و بین کارگاهی با سازمان اموزش فنی و حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی همکاری لازم را به عمل اورند.


تبصره – در این ایین نامه سازمان اموزش فنی حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی (( سازمان )) و مرکز جوار کارگاه یا بین کار گاهی (( مرکز)) نامیده میشود.
ماده 2- الف- مرکز جوار کار گاه مرکزی است که از لحاظ تجهیزات اموزشی مستقل از جریان تولید بوده و +یک واحد به تنهایی یا چند واحد به اشتراک میتوانند ان را تاسیس و اداره نمایند.
ب – مرکز بین کار گاهی مرکزی است که در ان امر اموزش با استفاده از امکانات خط تولید انجام میشود.
ماده 3- به منظور برنامه ریزی و اجرای دورههای اموزشی مورد نیاز ، کا فرمایان واحد های صتعتی ، تولیدی و خدماتی که بیش از 36 نفر کارگر دارند ، باید فردی مطلع به امر اموزشهای فنی و حرفه ای را به عنوان مسئول اموزش انتخاب و ومنصوب نمایند.
تبصره – وظایف مسئول اموزش به شرح زیر است:
الف – ارتباط مستمر با سازمان به منظور هماهنگی در اجرای دوره های اموزشی و رعایت استاداردهای مصوب سازمان و تبادل اخرین اطلاعاتی فنی تخصصی و تکنولوژیکی.
ب- بررسی مستمر نیازهای اموزشی واحد مربوط و اقدام جهت برنامه ریزی و اجرای دوره های اموزشی برای کارگران فاقد مهارت.
ج- برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزشی جدید جهت ارتقای مهارت کارگران شاغل متناسب با رشد صنعت و تکنولوژی .
د- همکاری با سازمان در تهیه و تدوین استانداردهای آموزشی مورد نیاز صنعت مربوط.
ه- همکاری در اجرای طرح کار و دانش نظام جدید متوسطه .
ماده 4- به منظور تشویق واحدهای مختلف صنعتی ،تولیدی و خدماتی به مشارکت بیشتر در فعالیتهای آموزشی و تربیت نیروی ا نسانی کمیته ای به نام (( آموزش در صنایع )) ، با ترکیب زیر تشکیل می شود :
1 - نماینده وزیر کار و امور اجتماعی .
2 - رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور یا نماینده تام الاختیار سازمان .
3 - نماینده وزارتخانه صنعتی ذی ربط.
4 - یک نفر نماینده کارفر ما( شرکت ، کارخانه ، یا واحد تولیدی و خدماتی ذی ربط ) با معرفی وزارتخانه مربوط حسب مورد .
تبصره 1- جلسات کمیته با حضور کلیه اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت آراء معتبر است .
تبصره 2- جلسات کمیته به دعوت سازمان - حسب مورد – تشکیل و دستگاههای ذی ربط موظفند نماینده خود را کتبا معرفی نمایند.
تبصره 3 - نحوه تشکیل جلسات کمیته طبق آیین نامه داخلی است که به تصویب اعضای کمیته می رسد .
ماده 5 وظایف و ا ختیارات کمیته آموزش در صنایع به شرح زیر است :
1 - نظارت بر حسن اجرای برنامه های کارآموزی مراکز جوار کارگاه و بین کارگاهی .
2 - بررسی و اظهارنظر درخصوص درخواستهای صاحبان صنایع و کارفرمایان جهت تاسیس مراکز جوار .
3 - بررسی و مطالعه هزینه های کارآموزی درمراکز جوار جهت اعمال معافیتهای موضوع قانون کارآموزی .
4 - بررسی و ا ظهارنظر درباره میزان مشارکت کارفرما و سازمان جهت تسهیل و تسریع در احداث و راه اندازی مرکز جوار و ا عمال معافیتهای موضوع قانون کار آموزی .
5 - تصویب ضوابط مربوط به آموزشهای ضمن کار .
ماده 6 - کلیه واحدهای صنعتی ، تولیدی و خدماتی می توانند با درخواست کارفرما و تایید کمیته آموزش در صنایع و مجوز کتبی سازمان نسبت به ایجاد مرکز اقدام نمایند. رعایت مفاد ماده 3 این آیین نامه الزامی است .
تبصره : سازمان در مراحل مختلف احداث و تجهیز مرکز بر حسب نیاز با اعزام کارشناسان مربوط در ارائه اطلاعات فنی و انجام مشاوره با کارفرما همکاری می نماید. کارفرما ، پس از پایان عملیات احداث و تجهیز ، با هماهنگی سازمان شروع دوره های آموزشی و افتتاح مرکز را اعلام می کند.
ماده 7- سازمان ، استاندارهای مهارت و آموزشی و جزوه های مورد نیاز مرکز را تهیه و در مورد تعلیم و تامین مربیان با کارفرما همکاری می نماید .
تبصره : مسوول و مربیان مرکز موظف به شرکت در دوره های آموزشی که از طرف سازمان ، برنامه ریزی و در مقاطع مختلف اعلام میشود ، و اخذ گواهینامه مربوط هستند.
ماده 8- برنامه های کارآموزی باید به منظور آموزش کارگران غیر ماهر ، یا بازآموزی و ارتقای مهارت کارگران ماهر و استاد کاران و سرپرستان اجراء گردد.
ماده 9- سازمان و کارفرمایان واحدهای صنعتی ، تولیدی و خدماتی می توانند بر اساس توافقنامه ای از امکانات و فضاهای آموزشی یکدیگر استفاده نمایند.
ماده 10- سازمان مکلف است ضمن نظارت و کنترل مستمر بر دوره های کارآموزیی مراکز و همکاری جهت برگزاری آزمون و تعیین صلاحیت فنی ، به قبولشدگان گواهینامه مهارت اعطاء نمایند.
تبصره : کارفرما مکلف است به هنگام تعیین امتیازات مربوط به طبقه بندی مشاغل ، گواهینامه های مهارت را در نظر بگیرد . وزارت کار وامور اجتماعی در زمینه منظور داشتن این امتیازات اقدامات قانونی لازم را به عمل می آورد .
ماده 11- انحلال مرکز و یا هر گونه تغییر ساختار در سیستم کارآموزی منوط به تایید کمیته آموزش در صنایع است.
ماده 12- کلیه وزارتخانه ها ، سازمانها ، شرکتهای دولتی و وابسته به دولت ،شهرداریها ، نهادها و بنیادها و سایر دستگاههایی که شمول مقررات بر آنها مستلزم ذکر نام است ، موظفند حسب درخواست سازمان در اجرای این آیین نامه همکاری نمایند .
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 13968

تاریخ تصویب : 1371/10/27

تاریخ ابلاغ : 1371/11/27

دستگاه اجرایی : وزارت كار و امور اجتماعی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.