×

دستور العمل مصوبه شماره 5465 ش ت مورخ 28 2 68 شورایعالی تامین اجتماعی موضوع پرداخت کمک حق تاهل مغایر قانون نیست

دستور العمل مصوبه شماره 5465 ش ت مورخ 28 2 68 شورایعالی تامین اجتماعی موضوع پرداخت کمک حق تاهل مغایر قانون نیست

دستور-العمل-مصوبه-شماره-5465-ش-ت-مورخ-28-2-68-شورایعالی-تامین-اجتماعی-موضوع-پرداخت-کمک-حق-تاهل-مغایر-قانون-نیست

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ 15/5/73 شماره دادنامه 49 کلاسه پرونده 73/54
رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
با توجه به مقررات تبصره 43 قانون بودجه سال 1364 کل کشور بویژه بند هـ آن که مقرر داشته مشمولین این تبصره عبارتند از
1 - مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری که حقوق و مزایای آنان براساس مقررات قانون مذکور پرداخت شود.
2 - اعضاء ثابت کادر هیات علمی دانشگاهها و موسسات دولتی آموزش عالی و پژوهشی
3 - مستخدمین ثابت مشمول مقررات استخدامی شرکتهای دولتی مصوب 5/3/1352 .
4 - مشمولین قانون استخدام نیروهای مسلح
مصوبه شماره 5465 مورخ 28/2/68 شورایعالی تامین اجتماعی مبنی بر اجازه پرداخت هزینه کمک عائله مندی به کارکنان سازمان تامین اجتماعی از تاریخ 1/1/68 از لحاظ تاریخ پرداخت مغایر مقررات تبصره فوق الاشعار نمیباشد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری - اسماعیل فردوسی پور

مرجع رسیدگی : هسات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی- آقای خسرو رضائی
طرف شکایت : سازمان تامین اجتماعی
موضوع شکایت و خواسته : ابطال مصوبه شماره 5465 - 28/2/68 شورا ی عالی تامین اجتماعی .
مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته اند : براساس تبصره 43 قانون بودجه سال 1364 کل کشور که برای کلیه وزارتخانه ها و موسسات مشمول و غیر مشمول قانون استخدام کشوری لازم الرعایه بوده, از ابتدای سال 1364 معادل هشت هزار ریال بعنوان حق تاهل برقرار گردیده که این قانون در وزارتخانه ها نیز از همان تاریخ به اجراء گذارده شده, لیکن شورای عالی تامین اجتماعی طی مصوبه شماره 5465 ش ت - 28/2/68 تاریخ اجرای قانون فوق الذکر را از 1/1/68 تعیین و ابلاغ نموده که بدین ترتیب حقوق کلیه کارکنان ذینفع در سازمان تامین اجتماعی تضییع گردیده, بنابراین تقاضا دارد رسیدگی و ضمن صدور حکم بر نقض مصوبه مورد شکایت دستور لازم بر اجرای قانون در سامزان تامین اجتماعی از تاریخ پیش بینی شده در قانون (1/1/64) صادر فرمایند .
دفتر حقوقی سازمان تامین اجتماعی در پاسخ بشکایت مذکور طی نامه شماره 9266/د/10 - 28/7/72 اعلام داشته اند: با توجه ب عدم شمول تبصره 43 قانون بودجه سال 1364 به کارکنان سازمان تامین اجتماعی مقررات تبصره مزبور در تاریخ اجراء در سازمان متبوع مجری نگردید. متعاقباً پس از استعلام از دفتر حقوقی نخست وزیری (وقت) و پاسخ دفتر مزبور مبنی بر عدم شمول ممنوعیت بند و تبصره یاد شده بسازمان در صورت عدم استفاده از بودجه عمومی یا کمک دولت شورای عالی تامین اجتماعی براسا مصوبه 5465 ش ت - 28/2/68 در تایید مصوبه هیات مدیره مقرر داشت بدون در نظر گرفتن (شمول یا عدم شمول)تبصره 43 بودجه سال 1364 (کل کشور و در جهت تشویق به امر ازدواج و کمک هزینه کارکنان سازمان.... ماهانه هشت هزار ریال از فروردین ماه 1368 بعنوان حق تاهل به پرسنل مرد شاغل در سازمان که همسر آنان در وزارتخانه ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت شاغل نیستند پرداخت گردد, و قبل از تاریخ مذکور نیز بدلیل عدم وجود اعتلار و عدم پیش بینی در بودجه مصوب قابل پرداخت نبوده است.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه الاسلام و المسلمین اسماعیل فردوسی پور و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.
---------------------------------------------------
شماره : 28405 - 8/6/1368

بسمه تعالی
دستور العمل مصوبه شماره 5465 ش ت مورخ 28/2/68 شورایعالی تامین اجتماعی موضوع پرداخت کمک حق تاهل
در اجرای مصوبه شماره 5465 ش ت مورخ 28/2/68 شورایعالی تامین اجتماعی مبنی بر موافقت با پیشنهاد شماره 800/1 مورخ 3/2/68 هیئت مدیره موضوع پرداخت ماهانه هشت هزار ریال از فروردین ماه سال 68 بعنوان حق تاهل به پرسنل مرد شاغل در سازمان مقتضی است با رعایت ضوابط و موارد مشروحه ذیل نسبت به پرداخت کمک مزبور به کارکنان واجد شرایط از محل اعتبار ابلاغی سال جاری برابر مقررات اقدام نمایند.
1 - حق تاهل به آن دسته از مستخدمین رسمی مرد سازمان پرداخت میشود که همسر دائم دارند و همسر آنان از وزارتخانه ها , موسسات و شرکت های دولتی, شهرداریها موسساتی که شمول قانون به آنها مستلزم ذکر نام است , نهادهای انقلاب اسلامی , بنیاد مستضعفان , و نیز سایر موسسات وابسته به دولت که بنحوی از بودجه عمومی یا کمک دولت استفاده می کنند, حقوق, دستمزد, اجرت یا حقوق بازنشستگی یا وظیفه مستمری و یا نظایر آن دریافت نمی نمایند.
2 - کمک مزبور به سه طریق ذیل به انتخاب کارمند واجد شرایط قابل پرداخت خواهد بود.
1 - 2 - در ازای مبلغ فوق کلیه کالاهای اساسی با رعایت بند 13 این دستور العمل از طریق فروشگاههای تعاونی , فروشگاههای زنجیره ای دولتی و یا سایر فروشگاههای ؟ و اختیار آنان قرار گیرد.
2-2- در مورد آن دسته از مستخدمین که صاحب منزل مسکونی شخصی نیستند کمک مزبور در چهارچوب آئین نامه تشهیلات اعطائی بانک مسکن با رعایت بند 14 این دستور العمل بنام مستخدم به حساب شرکت تعاونی مسکن و یا به بانک مسکن واریز شود.
3-2- در خصوص آن دسته از کارکنانی که روشهای مذکور در قسمت های (1) و (2) بند 2 را انتخاب ننمایند وجوه مذکور هر شش ماه یکبار به ترتیب در ماههای شهریور و اسفند ماه به آنان با رعایت نکات ذیل پرداخت خواهد گردید.
3 - به مستخدمین رسمی سازمان مادام که حققو و مزایای آنان توسط سازمان پرداخت میگردد کمک حق تاهل قابل پرداخت خواهد بود.
4 - به مستخدمین رسمی که بصورت مامور در موسسات غیر مامور بوده و حقوق و مزایای آنان توسط موسسات مزبور پرداخت می گردد کمک حق تاهل پرداخت نخواهد شد.
5 - در اجرای مقررات این دستور العمل مستخدمینی شاغل محسوب میشوند که در پست سازمانی مشغول انجام وظیفه باشند و یا از حقوق قانونی استعمال بهره مند شده و یا بواسطه بیماری از معذوریت استفاده می نمایند.
6 - ؟؟؟ که پیش از یک همسر دائم دارند و یکی از همسران آن ها از دستگاه های موضوع مفاد بند یک ؟؟؟ اجرت یا حقوق بازنشستگی و یا وظیفه مستمری و یک نظایر آن را دریافت می نمایند که هزینه حق تاهل پرداخت نمیشود.
7 - به مستخدمینی شاغل مورد که همسر دائم دارند مادام که همسر آنان از دستگاههای موضوع بند یک بنحوی از انحاء حقوق , دستمزد , اجرت و یا حقوق بازنشستگی با ؟؟مستمری و با نظایر آن دریافت نمی نمایند کمک هزینه حق تاهل قابل پرداخت میباشد.
1-7- به مستخدمین مرد که همسر دائم بصورت پیمانی , قراردادی, خرید و یا حق التدریس و یا نظایر آن در دستگاههای موضوع بند یک بخدمت اشتغال دارند مادامیکه حقوق , دستمزد یا اجرت به آنان پرداخت میوشد کمک هزینه حق تاهل پرداخت نمی شود.
2-7- چنانچه همسر دائم مستخدم مرد بعلت مرخصی بدون حقوق و یابهر دلیل دیگری مدتی از دریافت حقوق بنرخ بند (7) و (1-7) محروم باشد در این مدت کمک مزبور طبق مدارک مستند به مستخدم مرد قابل پرداخت خواهد بود.
8 - پرداخت کمک حق تاهل به مستخدمین شاغل مستلزم صدور حکم کارگزینی نمیباشد.
9 - به کلیه کارکنان مرد مشمولین قانون استخدام کشوری و یا موسسات دیگر که در سازمان مامور میباشند ؟ حقوق و زایای خود را سازمان دریافت می نمایند با رعایت کلیه مقررات مربوط ه کمک هزینه حق تاهل قابل پرداخت خواهد بود.
10 - به مشمولین این دستور العمل که به تشخیص واحد از خانه های سازمانی استفاده می نمیایند کمک هزینه حق تاهل قابل پرداخت نخواهد بود.
11 - مستخدمینی که از کمک هزینه استفاده می نمایند مکلفند اطلاعات ؟ به اشتغال همسران خود را بلافاصله پس از تغییر در اختیار واحد متبوع قرار دهند.
12 - احراز شتغال یا عدم اشتغال همسران مشمولین این دستورالعمل بعهده واحد امور اداری پرداخت کننده هزینه حق تاهل خواهد بود.
13 - واحدها مکلفند در خصوص ان دسته از مستخدمینی خود که متقاضی دریافت کالاهای اساسی هستند با کسب موافقت اداره بازرگانی محل اعتبارات مربوط به کمک هزینه حق تاهل این قبیل کارکنان خود را در دو نوبت اول اردیبهشت و آبان هر سال یکجا ؟ که وزارت بازرگانی اعلام خواهد داشت و واریز نمایند ؟ همه کمک مزبور را بصورت در اختیار مشمولین قرار دهند.
14- واحد ها مکافند در خصوص آن دسته از مستخدمینی خود که صاحب منزل مسکونی شخصی نیستند و استفاده از تسهیلات وزارت مسکن و بانک مسکن را انتخاب نموده اند با کسب موافقت واحدهای ذیربط همه ما هه اعتبارات مروبط به کمک هزینه حق تاهل این قبیل کارکنان خود را طبق آئین نامه مربوط به بانک مسکن واریز نمایند.
15 - کلیه واحدها مکلفند دو نسخه فرم استفاده از حق تاهل (بپیوست این دستور العمل ) را در اختیار کارکنان واجد شرایط جهت استفاده از کمک مزبور گذارده تا پس از تکمیل فرم نسبت به برقراری کمک متعلقه اقدام نمایند. نسخه اول فرم به واحد حسابداری ارسال و نسخه دوم در پرونده پرسنلی واحد بایگانی خواهد شد.
16 - با توجه به معافیت کمک عائله مندی موضوع تبصره 42 قانون بودجه سال 64 کل کشور از کسر قانونی , کمک مذکور نیز مشمول پرداخت کسور قانونی نخواهد بود.
مسئول حسن اجرای این دستور العمل مدیران , روسا و مسئولین اداری و مالی واحدها خواهد بود.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل
دکتر ابوالفضل غرضی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 49

تاریخ تصویب : 1373/05/15

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.