×

قانون نحوه اهداء جنین به زوجین نابارور

قانون نحوه اهداء جنین به زوجین نابارور

قانون-نحوه-اهداء-جنین-به-زوجین-نابارور
شماره 33704 14/5/382
حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمدخاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
طرح نحوه اهداء جنین به زوحین نابارور که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 29/4/1382 مجلس شورای اسلامی با اصلاحاتی تصویب وبه تائید شورای نگهبان رسیده است در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم ( 123 ) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست ارسال می گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

شماره 26709 23/5/1382
قانون نحوه اهداء جنین به زوجین نابارور که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست ونهم تیرماه یکهزار و سیصد وهشتاد ودو مجلس شورای اسلامی تصویب ودر تاریخ 8/5/1382 به تائید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 33704 مورخ 14/5/1382 واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می گردد.
رئیس جمهور - سید محمد خاتمی

ماده 1 - به موجب این قانون کلیه مراکز تخصصی درمان ناباروری ذیصلاح مجاز خواهند بود با رعایت ضوابط شرعی شرایط مندرج در این قانون نسبت به انتقال جنین های حاصله از تلقیح خارج از رحم زوجهای قانونی وشرعی پس از موافقت کتبی زوجین صاحب جنین به رحم زنانی که پس از ازدواج و انجام اقدامات پزشکی ناباروری آنها ( هر یک به تنهایی یا هردو ) اثبات رسیده اقدام نمایند.
ماده 2 - تقاضای دریافت جنین اهدایی باید مشترکا" از طرف زن و شوهر تنظیم و تسلیم دادگاه شود و دادگاه در صورت احراز شرایط ذیل مجوز دریافت جنین را صادر می کند:
الف - زوجین بنا به گواهی معتبر پزشکی ، امکان بچه دار شدن نداشته باشند و زوجه استعداد دریافت جنین را داشته باشد.
ب - زوجین دارای صلاحیت اختلاقی باشند.
ج - هیچ یک از زوجین محجور نباشند.
د - هیچ یک از زوجین مبتلا به بیماریهای صعب العلاج نباشند.
و - هیچ یک از زوجین معتاد به موادمخدر نباشند.
و - زوجین بایستی تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند.
ماده 3 - وظایف و تکالیف زوجین اهداء گیرنده جنین و طفل متولد شده از لحاظ نگهداری و تربیت و نفقه و احترام نظیر وظایف و تکالیف اولاد و پدر و مادر است .
ماده 4 - بررسی صلاحیت زوجین متقاضی در محاکم خانواده ، خارج از نوبت و بدون رعایت تشریفات آئین دادرسی مدنی صورت خواهد گرفت و عدم تائید صلاحیت زوجین قابل تجدیدنظر می باشد.
ماد5 - آئین نامه اجرائی این قانون ظرف مدت سه ماه توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با همکاری وزارت دادگستری تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
قانون فوق مشتل بر پنج ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست ونهم تیرماه یکهزار وسیصد وهشتاد و دو مجلس وشورای اسلامی تصویب و در تاریخ 8/5/1382 به تائید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

نوع : قانون

شماره انتشار : 17033

تاریخ تصویب : 1382/04/29

تاریخ ابلاغ : 1382/05/29

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

قانون-حمایت-خانواده

قانون حمایت خانواده

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.