×

قانون اصلاح بند1 ماده 18 قانون گذرنامه

قانون اصلاح بند1 ماده 18 قانون گذرنامه

قانون-اصلاح-بند1-ماده-18-قانون-گذرنامه

وکیل


ماده واحده - بند 1 ماده 18 قانون گذرنامه به شرح ذیل اصلاح می گردد:
بند 1 - صدور گذرنامه و تمدید و صدور اجازه خروج انفرادی اشخاص کمتر از هجده سال تمام و کسانی که تحت ولایت یا قیمومیت می باشند با اجازه کتبی ولی یا قیم آنان فقط در موارد ذیل امکان پذیر خواهد بود:
الف - بیماران با معرفی شورای عالی پزشکی .
ب - افرادی که یکی از والدین یا قیم قانونی آنها مقیم خارج از کشور باشد.
ج - همسر و فرزندان کارکنان دولت جمهوری اسلامی ایران که مدت ماموریت آنان بیش از شش ماه باشد با تایید بالاترین مقام وزارتخانه نهاد یا سازمان دولتی .
د - گروههای کارآموزی و یا گردش علمی و یا شرکت در سمینارها و مسابقات علمی و فرهنگی و تیم های ورزشی با معرفی بالاترین مقام ارگان و نهاد مربوطه .
ه - جانبازان و مجروحین انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی با معرفی بالاترین مقام نهاد مربوطه در مرکز یا امضا مجاز معرفی شده توسط مقام مذکور برای معالجه .
و - همسر و فرزندان کسانی که برای فرصت های مطالعاتی بیش از شش ماه اعزام شده یا می شوند و نیز همسر و فرزندان دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور با تایید وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی .
ز - کسانی که با پروانه گذر زیارتی عازم مسافرت خارج از کشور می باشند.
تبصره 1 - افراد مزبور به جز موارد فوق الذکر در مواقع اضطراری با تشخیص کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارتخانه های کشور، اطلاعات ، امور خارجه و شهربانی و نماینده دادستانی کل کشور که به دعوت وزارت کشور و در محل این وزارتخانه تشکیل می گردد، مجاز به خروج انفرادی خواهند بود. متقاضیان این تبصره مکلفند مدارک مربوط را به اداره گذرنامه تحویل و از آن طریق به کمیسیون مزبور ارسال گردد.
تبصره 2 - صدور گذرنامه و اجازه خروج از کشور برای افراد کمتر از هجده سال که والدین آنها فوت شده یا به حکم دادگاه محجور تشخیص داده شود. و باتفاق قیم یا سرپرست قانونی خود قصد خروج از کشور را دارند، بلامانع می باشد.
تبصره 3 - صدور، تمدید، تفکیک و تجدید گذرنامه برای افراد کمتر از هجده سال به وسیله نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به جز در موارد استثنا در بندهای این قانون ممنوع می باشد.
>>تبصره 4 - افرادی که ولی آنها فوت شده و طبق حکم دادگاه به حد رشد رسیده و یا به ولی یا قیم دسترسی ندارند و دارای شرایط فوق الذکر باشند می توانند
با ارائه موافقت دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه ، گذرنامه و اجازه خروج دریافت دارند.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و چهار تبصره در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیست و سوم مرداد ماه یک هزار و سیصد و هفتاد مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 6/6/1370 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1370/05/23

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.