آئین نامه اجرائی نحوه فروش خانه های ارزانقیمت موضوع بند د تبصره 28 قانون بودجه سال 1366

آئین نامه اجرائی نحوه فروش خانه های ارزانقیمت موضوع بند د تبصره 28 قانون بودجه سال 1366

آئین-نامه-اجرائی-نحوه-فروش-خانه-های-ارزانقیمت-موضوع-بند-د-تبصره-28-قانون-بودجه-سال-1366

وکیل

شماره 3052 5/2/1366

وزارت مسکن و شهرسازی
هیات وزیران در جلسه مورخ 5/1/1366بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های مسکن و شهرسازی ،امور اقتصادی و دارایی و برنامه و بدجه و به استناد بند د تبصره 28 قانون بودجه سال 1366 آیین نامه اجرایی تبصره مذکور را به شرح زیر تصویب نمودند:

نحوه فروش خانه های ارزانقیمت
بخش اول ـساختمانهای موضوع این آیین نامه
ماده 1ـ کلیه واحدهای مسکونی ارزان قیمت که از محل طرح های عمرانی و سایر اعتبارات دولت توسط وزارت مسکن و شهرسازی احداث شده یا در دست احداث است اعم از تکمیل شده یا ناتمام مشمول این فصل آیین نامه می گردد.
ماده 2ـ در صورتیکه پروژه دارای پیمانکار بوده و ارزش کار انجام شده حداقل به 75%عملیات موضوع قرارداد رسیده باشد می توان پس از اعمال مواد 29و39شرایط عمومی پیمان نسبت به فروش واحدها اقدام کرد.
تبصره درصورتیکه پروژه دارای پیمانکار باشد ولی ارزش کار انجام شده به 75%عملیات موضوع قراردادنرسیده باشد می توان نسبت به پیش فروش واحدها اقدام نمود.لیکن چنانچه پیمانکار با فسخ قراردادو یا ادامه کار با خریدار جدید رضایت داشته باشد و به هر حال به هیچ نحوی از انحاء مطالبه خسارت ننمایدو هیچگونه ادهایی نداشته باشد و دستگاه اجرایی به مصلحت تشخیص دهد می توان به فروش آنها نیز به وضع موجود اقدام کرد.
ماده 3ـعرضه واگذاری ساختمانهای نیمه تمام که احداث آنها راسا وسیله وزارت مسکن و شهرسازی انجام می شود وپروژه فاقد پیمانکار است درهرمرحله از اجرای عملیات بلامانع است .
بخش دوم ـمقرات مربوط به واگذاری واحدهای مسکونی ارزان قیمت
ماده 4ـواحدهای مسکونی ارزان قیمت با توجه به شرایط و اولویتهای مندرج در ماده 5فقط قابل واگذاری به اشخاص حقیقی ،بنیاد شهید،شرکتهای تعاونی مسکن و سایر نهادهای انقلابی (مشروط براینکه از بودجه عمومی دولت استفاده ننمایند می باشد و فروش ساختمانها به وزارتخانه ها ، سازمانها و شرکتهای دولتی اعم از اینکه از بودجه عمومی دولت استفاده کنند یا نکنند و به نهادها و به موسساتی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی دولتی استفاده می کنند ( به استثنای بنیاد شهید )ممنوع است .
تبصره ـبانکها از شمول این ماده خارج بوده و می توانند فقط ساختمانهای نیمه تمام ارزان قیمت را خریداری و پس از تکمیل طبق مقررات خود واگذار نمایند.
ماده 5ـ در واگذاری ساختمانها مراتب و اولویتهای ذیل بایستی رعایت شود:
الف ـ مجتمع های آپارتمانی نیمه تمام به ترتیب اولویت برای فروش به شرکتهای تعاونی مسکن ،بانکها ،نهادهای انقلاب اسلامی و اشخاص حقیقی عرضه می شود.
ب ـ مجتمع های آپارتمانی تکمیل شده به ترتیب اولویت به شرکتهای تعاونی مسکن ، بنیاد شهید ، اشخاص حقیقی و نهادهای انقلابی واگذار می گردد.
ج ـ ساختمانهای تک واحدی اعم از تکمیل شده یا نا تمام به ترتیب اولویت به اشخاص حقیقی ،بنیاد شهید ، سایر نهادهای انقلابی و شرکتهای تعاونی مسکن واگذار می شود.
بخش سوم ـ کمیسیون ویژه و شرایط و نحوه تعیین اولویتهای متقاضیان خرید واحدهای مسکونی ارزان قیمت
ماده 6ـ جهت تشخیص خانه های قابل فروش و تعیین واجدین شرایط و اولویتها و امتیاز گذاری متقاضیان ، کمیسیونی متشکل از استاندار یا معاون وی ، مدی کل امور اقتصادی و دارایی و مدیر کل مسکن و شهرسازی تشکیل ، خواهد شد. اداره کل مسکن و شهرسازی نقش دبیر خانه کمیسیون ویژه را به عهده داشته و تصمیمات کمیسیون به اکثریت آراء معتبر است .
ماده 7ـ در مورد اشخاص حقیقی و اعضای شرکتهای تعاونی مسکن منقاضی و فرزندان تحت تکفل وی از تاریخ تصویب این آیین نامه بایستی فاقد واحد مسکونی یا زمین شهری قابل ساختمان در محل باشند و حداقل 25 سال سن و یا افرادی را تحت تکفل داشته باشند.
ماده 8ـ شرکتهای تعاونی مسکن بایستی به ثبت رسیده باشند.
تبصره 1ـشرکتهای تعاونی مسکن کارکنان دولت نسبت به سایر شرکتهای تعاونی مسکن در اولویت می باشند.
تبصره 2ـ در شرایط مساوی نحوه احتساب امتیازات شرکتهای تعاونی مسکن برابر است با میانگین مجموع امتیازات اعضای شرکت به نسبت تعداداعضاء .
ماده 9ـ در کلیه مواردیکه متقاضی واجد شرایط حاضر به پرداخت بهای واحد مسکونی به صورت مقد باشد اولویت داشته و نیاز به امتیاز بندی ندارد و در غیر این صورت امتیازات متقاضیان به شرح زیر محاسبه می شود:
1ـتاهل 8 امیتاز
2ـهرفرزند تحت تکفل 4 امتیاز
3ـ هرفرد تحت تکفل (باستثنای همسرواولاد) 2 امتیاز
4ـ بازای هر سال عضویت پیوسته درشرکت تعاونی
مسکن 2 امنیازحداکثر10 امتیاز
5ـ بازای هرسال سن بیشتر از 25سال 1 امتیاز حداکثر10 امتیاز
6ـ بازای هرسال سابقه سکونت در محل 2 امتاز حداکثر20امتیاز
7ـ داشتن حکم قضایی از مراجع قضایی باالزام به
تخلیه خانه سازمانی 20 امتیاز
8ـکارمند رسمی دولت 30 امتیاز
9ـ بازای هرماه خدمت در جبهه از سال 1364
به بعد 10 امتیاز
ماده 10ـ در مورد واگذاری به بنیاد شهید و سایر اشخاص حقوقی کلیه واگذاریها مستقیما به بنیاد و یا موسسه مربوط صورت گرفته و راسا مسؤل پرداخت بهاء می باشند.
بنیادشهید وبانکها درواگذاری مذکور به افراد واجد شرایط طبق مقررات خود و سایر مقررات مربوط عمل می کنند لکن سایر اشخاص حقوقی درفروش واحدهای مسکونی به متقاضیان ملزم به رعایت شرایط مندرج دراین فصل از آیین نامه می باشند.
ماده 11ـ کمیسیون موضوع ماده 6ـ در هراستان موظف است حدااکثرظرف ظرف یک ماه از تاریخ تصویب و ابلاغ این آیین نامه نسبت به تعیین واحدهای مسکونی ارزان قیمت قابل فروش و عرضه آنها از طریق آگهی در روزنامه کثیرالانتشار اقدام نماید. متن آگهی بایستی شامل تعدادواحدهای مسکونی محل احداث ، مشخصات آنها از قبیل تکمیل شده یا نا تمام (با ذکر درصد عملیات انجام شده )،آپارتمانی یا تک واحدی ،متراژ با ذکر قیمت و اینکه احتمال تغییر قیمت وجود و با قید عنوان جهت فروش یا پیش فروش و ذکر اولویتها و شماره حساب بانکی در هر محل و حداکثر تاریخ مهلت ارسال تقاضا باشد.
تبصره ـ در صورتیکه برای واحدهای ارزان قیمتی که قابل فروش تشخیص داده می شوند قبلا در روزنامه داده شده باشد به تشخیص کمیسیون موضوع ماده 6می توان از انتشار مجددآگهی صرف نظر نموده و به نصب اعلا نات محلی و ابلاغ مراتب به ادارات کل و سازمانها و نهادهای موجود دراستان و فرمانداریها وبخشداریها اکتفا نمود.
ماده 12ـ متقاضیان باید تقاضاهای خود را به انضمام فیش بانکی مبنی برپرداخت سیصد هزار ریال و مدارک خواسته شده به ادارات کل مسکن و شهرسازی تسلیم و رسید دریافت دارند.
ماده 13ـ در صورتیکه متقاضی واجد شرایط یا اولویت نباشد و یا از خرید خانه قبل از تنظیم سند یا قرارداد منصرف شود مبلغ پرداختی عینا به وی مستردمی شود ولی در صورت تعلق واحد مسکونی به وی مزبور بابت قسمتی از بهای خانه نحسوب خواهدشد.
بخش چهارم ـ نحوه قیمت گذاری و پرداخت بهای واحدهای مسکونی ارزان قیمت
ماده 14ـ بهای واحدهای مسکونی ارزان قیمت براساس قیمت کارشناسی با احتساب هزینه های زیربنایی و جنبی وسیله کارشناسان وزارت مسکن و شهرسازی یا ادارات کل مسکن و شهرسازی استانها طبق ضوابطی که وزیر مسکن و شهرسازی اعلام می نماید تعیین می شود. ضوابط مذکور حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه بایستی تهیه و ضمن ابلاغ به استانها یک نسخه برای وزارت برنامه و بودجه نیز ارسال شود.
ماده 15ـ در کلیه مواردیکه واحدها به صورت اقساط فروخته میشود،
پس از کسر پیش اقساط به ازای هر سال مدت باز پرداخت 1% (به عنوان تفاوت پیش فروش نقدی و اقساطی )فقط یک بار به باقی مانده کل بهای واحد مسکونی که به شرح ماده 14به دست آمده است اضافه می شود.درصدمذکور برای مناطق محروم موضوع تصویبنامه شماره 68284مورخ 13/10/1363هیات وزیران نیم درصدتعیین می گردد.
ماده 16ـ حداقل و حداکثر مبلغ پیش قسط و نحوه باز پرداخت اقساط واحدهای مسکونی اعم از تکمیل شده یا ناتمام به شرح جدول زیر تعیین می شود.تعیین میزان پیش قسط واحدهای مسکونی تکمیل شده با توجه به مقتضیان محل و بهای واحد مسکونی و امکانات متقاضیان وسیله کمیسیون موضوع ماده 6تعیین می شود و پیش پرداخت واحدهای مسکونی ناتمام حداکثر مبلغ پیش پرداخت
تعیین شده می باشد.لکن چنانچه واحد مسکونی ناتمام مشمول صدر تبصره ماده 2باشد در این صورت پیش پرداخت و اقساط آن نیز وسیله کمیسیون مذکور با توجه به قیمتهای مشابه در موارد تکمیل شده در قالب جدول زیر به صورت علی الحساب تعیین می شود:
بهای واحد درصدحداقل وحداکثر مدت بازپرداخت
مسکونی مبلغ پیش پرداخت اقساط به سال
تا 20ـ10
4000000 درصدکل بها 15
ریال
تا 25ـ15
6000000 درصدکل بها 20
ریال
بیش از 30ـ20
6000000 درصدکل بها 25
میزان درصدپرداخت باقی مانده بهای واحدمسکونی درطی دوره
4سال اول 4سال دوم 4سال سوم 4سال چهارم 4سال پنجم
*
20% 24% 28% 28%


12% 16% 20% 24% 28%


6% 10% 14% 18% 22%
4سال ششم 1سا آخر

26% 4%
**
828درصدباقی مانده نسبت به سه سال آخر محاسبه می گردد.
**4درصدباقی مانده نسبت به یک سال آخر محاسبه می شود.
تبصره ـ در صورتیکه خریدار بانک باشد بهای واحد مسکونی تقدادرصورتیکه بنیاد شهید یا سایر موسسات یا نهادهای انقلابی باشنددر 4قسط مساوی سالانه دریافت می شود.
ماده 17ـ در صورت آماده بودن سند تفکیکی واحدهای مسکونی ارزان قیمت که تقدا فروخته می شود به صورت بیع قطعی واگذار می گرددو در مورد واحدهای مسکونی که به اقساط فروخته می شود واگذاری به صورت بیع مشتمل به رهن خواهد بود دراین صورت فروشنده ملزم است برای خود به مدت پنج سال خیار فسخ معامله را ملحوظ تا چنانچه خریدار از تاریخ انجام معامله لغایت پنج سال عین واحد مسکونی را به هر نحوی از انحاء بغیر واگذار یا منتقل نمود یا معلوم شد خریدار واجد شرایط مندرج در این آیین نامه نبوده فروشنده اختیار فسخ عقد را داشته باشد در صورت فسخ معامله مبالغ دریافتی پس از کسر اجرت المثل مدت استفاده و سایر هزینه های متعلقه به خریدار مسترد وواحد مسکونی به متقاضی واجد الشرایط دیگری واگذار می شود.چنانچه خریدار قبل از مضی مدت پنج سال با قی مانده بها را نقدا پرداخت کند اجازه انتقال به غیر خواهد شد.
تبصره 1ـ در صورتیکه خریدار اضطرارا ناگزیر از فروش واحد مسکونی خود باشد در این صورت به پیشنهاد کمیسیون ماده 6و موافقت وزیر مسکن و شهرسازی می تواند واحد مسکونی خود را به شخصی که طبق ضوابط مندرج در اینن آیین نامه مورد تایید اداره کل مسکن و شهرسازی باشد بفروشد.
تبصره 2ـ بانکها و شرکتهای تعاونی مسکن و نهادهای انقلابی مجازند پس از تکمیل واحدها نسبت به انتقال آنها به متقاضیان واجد شرایط و اعضای شرکت اقدام نمایند.لکن به هرحال شرکتهای تعاونی مسکن ونهادهای انقلابی (غیراز بنیاد شهید )میز ملزم به رعایت مفاد مندرج در ماده 17این آیین نامه می باشند.
ماده 18ـ چنانچه تکلیف عرصه واحدهای مسکونی ارزان قیمت روشن نبوده و یا دارای مشکلات ثبتی یا مدعی خصوصی باشد و یا به هرعلت دیگر اسناد واحدها آماده نباشد در این صورت اعیانی ساختمانها طبق قرارداد واگذار می شود وانتقال رسمی پس از رفع مشکلات ثبتی و آماده شده اسناد صورت خواهدگرفت .در این صورت اداره کل مسکن و شهرسازی اداره کل مسکن و شهرسازی مکلف است قبل از انعقاد قرارداد وضعیت عرصه را به اطلاع متقاضی برساند.
ماده 19ـ چنانچه جهت رفع مشکل عرصه نیاز به تشخیص نوع زمین در زمان تصرف از نظر موات ، بایر یا دایر بوده آن باشد در این صورت کمیسیون موضوع ماده 12قانون اراضی شهری موظف و مکلف است در صورت تصویب نهایی و ابلاغ لایحه اراضی صرف نظر از محل وقوع ملک با توجه به اسناد و مدارک و سوابق موجود نسبت به مورد اظهار نظر کند سپس طبق نظر کمیسیون مذکور اداره کل مسکن و شهرسازی محل نسبت به تعیین تکلیف عرصه طبق مقررات مربوطه اقدام خواهدکرد.
ماده 20ـ در صورتیکه عرصه واحدهای مسکونی وقفی و یااجاره ای باشدپس از انتقال اعیان خریدار جانشین مستاجر در ادای حقوق و دیون متعلق به عرصه خواهدبود.
ماده 21ـکلیه هزینه های متعلقه مربوط به فروش و واگذاری به عهده خریدار است .
ماده 22ـ چنانچه برای خانه های ارزان قیمت خریدار واجد شرایط وجود نداشته باشد با اجازه کمیسیون ماده 6 می توان خانه ها را به افرادی که فاقد بعضی از شرایط باشند واگذار نموده ودر صورتی که باز هم تمامی واحدها به فروش نرود مراتب به وزارت مسکن و شهرسازی اعلام می شود تا وزارت مذکور طی آگهی درروزنامه کثیرالانتشار واحدهای باقی مانده را به عموم عرضه نمایدودر این صورت چنانچه تعداد متقاضیان بیش از تعداد واحدهای موجود باشد مهاجرین از شهرهای بزرگ در خردی خانه هااولویت خواهندداشت .
ماده 23ـ ادارات کل مسکن و شهرسازی مکلف هستند با همکاری بانک مسکن (خصوصا در تهران )کلیه واگذاریهای انجام شده قبلی را کنترل نموده ودر صورتیکه با مواردی مواجه شوند که خریدار بیش از سه قسط عقب افتاده داردپس از یک اخطار 15روزه در صورت عدم مراجعه بدهکار جهت واریز اقساط معوقه یا دادن ترتیبی جهت پرداخت آن نسبت به فسخ قراردادو صدور اجراییه و تخلیه ملک وواگذاری آن به اشخاص واجد شرایط اقدام کنند.
همچنین ادارات کل مذکور مکلف هستند حداکثر ظرف مدت 3 ماه ازتاریخ ابلاغ این آیین نامه ساکنین واحدهای مسکونی ارزان قیمت را که بدون قراردادو موافقت اداره کل مسکن و شهرسازی اقدام به تصرف واحدهای مزبور کرده اند شناسایی و در صورت احراز شرایط لازم نسبت به اتعقاد قرارداد با آنها اقدام کنند و چنانچه متصرفین فاقد شرایط مندرج دراین آیین نامه باشند ادارات کل ملزم به تخلیه سریع واحدهای مذکور و واگذاری آنها به اشخاص واجد شرایط می باشند.
تبصره ـ متقاضی خرید خانه ارزان قیمتی که با موافقت اداره کل مسکن و شهرسازی در خانه ساکن شده ولی هنوز با توجه به آیین نامه مربوطه حسب مورد جهت انعقاد قراردادبا تنظیم سند اقدام نکرده است در صورت اخطار یک ماهه اداره کل مسکن و شهرسازی و عدم مراجعه ظرف مدت مذکور جهت انعقاد قرارداد یا تنظیم سند ، منصرف از خرید خانه محسوب شده و مکلف به تخلیه خانه و تحویل آن به اداره کل مسکن و شهرسازی می باشند و در صورت استنکاف در حکم غاصب خواهد بود.
مقررات متفرقه ماده
24ـ در صورتیکه خریدار خانه ارزان قیمت از کارکنان دولت بوده و یا در خرید واحد از مزایای عضویت در شرکتهای تعاونی مسکن (اعم از کارمندی و کارگری استفاده کرده باشد ، از این پس بایستی ضمن عقد بیع یا در قراردادی واگذاری به انها شرط شود که خریدار از تاریخ تحویل واحد مسکونی لغایت 5 سال ملزم به حفظ رابطه استخدامی خود با دستگاه متبوع می باشد مگر در موارد بازنشستگی یا از کارافتادگی و یا آنکه دستگاه مذکور راسا بعلت انتقال یا ماموریت و یا قطع رابطه استخدامی با وی (به هر دلیل) اقدام نماید. در صورت تخلف از این شرط باقی مانده بهای واحد مسکونی حال شده و خریدار بایستی بهای واحد مسکونی را یکجا پرداخت کند.
ماده 25ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است کلیه وجوه حاصل از فروش را به حساب شماره 67 خزانه به نام برنامه تکمیل خانه های ارزان قیمت نیمه تمام و تکمیل شده واریز نماید . برداشت از حساب مذکور به طریق مندرج در بند ب تبصره 28 و فقط با در خواست وجه وسیله ذیحساب طرحهای عمرانی وزارت مسکن و شهرسازی ممکن خواهد بود.
ماده 26ـ ادارات کل مسکن و شهرسازی موظف مس باشند در هر مورد یک نسخه از اعلامیه واریز وجه به حساب مذکور در ماده فوق را به ذیحساب وزارت مسکن و شهرسازی و هر سه ماه یک بار گزارش مربوطه را به وزارت برنامه و بودجه ارسال دارند.
ماده 27ـ در کلیه مواردیکه امر واگذاری دچار اشکال و ابهام شده و یا آیین نامه ساکت است ودر موارد استثنایی رفع ابهام یا اخذ تصمیم به عهده وزیر مسکن و شهرسازی می باشد.
نخست وزیر ـ میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12283

تاریخ تصویب : 1366/01/05

تاریخ ابلاغ : 1366/02/13

دستگاه اجرایی : وزارت مسكن و شهرسازی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.