قانون موافقتنامه همکاری علمی وفناوری بین دولت جمهوری اسلامی ایران ودولت جمهوری آفریقای جنوبی

قانون موافقتنامه همکاری علمی وفناوری بین دولت جمهوری اسلامی ایران ودولت جمهوری آفریقای جنوبی

قانون-موافقتنامه-همکاری-علمی-وفناوری-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-ودولت-جمهوری-آفریقای-جنوبی

وکیل


شماره 1709-ق 30/10/1380
حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمدخاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 24490/23140 مورخ 24/13805 دولت درخصوص موافقتنامه همکاری علمی و فناوری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آفریقای جنوبی که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 16/10/80 مجلس شورای اسلامی عینا" تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است ، در ارجای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست ارسال می گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

شماره 1709-ق 30/10/1380
حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدمحمدخاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 24490/23140 مورخ 24/5/1380 دولت در خصوص موافقت نامه همکای علمی و فناوری بین دولت جمهوری اسلامی ایران ودولت جمهوری آفریقای جنوبی که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 16/10/80 مجلس شورای اسلامی عینا" تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است ، در اجرای اصل یکصد و بیست سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست ارسال می گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

شماره 49433 8/11/1380
قانون موافقتنامه همکاری علمی و فناوری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آفریقای جنوبی که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ شانزدهم دیماه یکهزار و سیصد و هشتاد مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 27/10/1380 به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 1709-ق مورخ 30/10/1380 واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می گردد.
رئیس جمهور - سید محمد خاتمی

ماده واحده - موافقتنامه همکاری علمی وفناوری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آفریقای جنوبی مشتمل بر یک مقدمه و ده ماده بشرح پیوست تصویب و اجازه مابدله اسناد آن داده می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه همکاری علمی وفناوری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آفریقای جنوبی
دولت جمهوری اسلامی ایران ودولت جمهوری آفریقای جنوبی که من بعد (طرفین نامیده می شوند:
با توجه به اینکه توسعه روابط علمی و فنی به طور دو جانبه برای هر دو کشور مفید خواهد بود.
با تمایل به تحکیم همکاری بین دو کشرو به ویژه در زمینه های علمی وفناوری 0
با عنایت به اینکه این همکاری باعث ارتقاءو گسترش روابط دوستانه موجود بین دو کشور خواهد شد، بشرح زیر موافقت نمودند:
ماده 1- اهداف
طرفین توسعه همکاری در زمینه های علمی و فناوری بین دو کشور را براسا سماوات ومنافع دو جانبه ترغیب خواهند کرد.
ماده 2- ساختارهای همکاری
همکاری بین طرفین در زمینه های علمی وفناوری موارد زیر را شامل می شود:
الف - تبادل دانشمندان ، محققان ، متخصصان و اندیشمندان.
ب - مبادله مدارک و اطلاعات علمی و فنی 0
ج - سازماندهی سمینارها و دوره های علمی و فنی دو جانبه در زمینه های موردعلاقه دو طرف ، و
د- شناسائی مشترک مشکلات علمی وفنی ، تنظیم واجرای برنامه های مشترک تحقیقات و به کارگیری نتایج حاصله در صنایع ، کشاورزی و سایر زمینه هاو مبادله تجارب و دانش فنی حاصل از آنها0
ماده 3- الگوهای همکاری
1- طرفین همکاری بین سازمانها، تشکیلات و موسسات مربوط خودرا در خصوص علم وفناوری گسترش خواهند داد تا در صورت نیاز بتوانند در چارچوب این موافقتنامه ، قراردادهای مربوط را منعقدکنند.
2- قراردادهائی که اساس توسعه همکاری میان سازمانها،تشکیلات و موسسات ذکر شده در بند(1) خواهد بود طبق قانون داخلی لازم الاجراء در کشور مروبط ونیز تعهدات بین المللی امضاء خواهد شد. طرفین سازمانها، تشکیلات و موسسات مذکور را تشویق خواهند نمودتا در صورت امکان موارد زیر را در قراردادهای خود بگنجانند:
الف - مابه ازای صدور مجوز دانش فنی ای استفاده ازحق امتیاز،
ب - مبادله امتیازات ، به کارگیری مشترک امتیازات براساس پروژه های مشترک تحقیاقت وتوسعه و تعیین شرایطی برای تجاری نمودن آنها به وسیلههر طرف یا به طور مشترک توسط آنها در دو کشور یاکشور ثالث ،
ج - شرایط عرضه برای تولید و تحقق تولیدوبازدهی ،
د - شرایط ومقررات مالی ، و
ه - قیود و شرایط به کار گرفته شده در زمینه اطلاعات به دست آمده توسط سازمانها، تشکیلات وموسسات مذکور با انجام پیمانها و قراردادهای فوق 0
ماده 4- وسائل و تجهیزات
1- تحویل تجهیزات مورد نیاز برای تحقیقات مشترک ومطالعات آزمایشی بر روی دستگاهها که به منظور پیشبرد این موافقتنامه مقرر شد اند، به صورت کتبی بین طرفلین یا بین سازمانها،تشکیلات و موسسات همکاری کننده توافق خواهد شد، به گونه ای که در هر یک از مواد قابل اجرا باشد.
2- تحویل وسائل و تجهیزات از یک کشور به کشور دیگر که در حین اجرای این موافقتنامه به مرحله تولید رسیده باشد، طبق شرایط موافقتنامه بازرگانی میان طرفین یا به گونه ای که ممکن است بین آنها توافق شود، انجام خواهد شد.
ماده - موسسات
طرفین همکاری میان کتابخانه های علمی ، مراکز اطلاعات علمی و فنی و موسسات علمی را جهت تبادل کتب ، نشریات ادواری وکتابنامه ها گسترش خواهندداد.
ماده 6- افشاء اطلاعات
هیچی یک از طرفین ، اطلاعات به دست آمده توسط خود یاکارکنان خود به موجب این موافقتنامه را بدون رضایت مشخص طرف دیگربرای هیچ طرف ثالثی افشاء نخواهد نمود.
ماده 7- مخارج
1- مخارج سفر دانشمندان ومتخصصان بین دو کشور بر عهده کشور فرستنده است ولی سایر مخارج بر اساس شرایط توافق دو جانبه کتبی بین طرفین تقبل خواهد شد.
2- مخارج مربوط به همکاری بین سازمانها، تشکیلات وموسسات مربوط، به موجب ماده (3)، طبق شرایط توافق دو جانبه بین سازمانها، تشکیلات وموسسات مذکور تقبل خواهد شد.
ماده 8- قوانین و مقررات
هر یک از طرفین با رعایت قوانین داخلی و تعهدات بین المللی خود تمامی تسهیلات و امکاناتی را که اتباع طرف دیگر طی اقامت در سرزمین او برای انجام وظایف محوله طبق مفاد این موافقتنامه نیاز دارند، تامین خواهد کرد.
ماده 9- لازم الاجراء شدن و خاتمه
1- طرفین پس از تکمیل الزامات قانون اساسی مربوط به خود برای لازم الاجراء شدن این موافقتنامه ، مراتب را از طریق تبادل یادداشت سریعا" به اطلاع طرف مقابل خواهند رساند.تاریخ لازم الاجراء شدن ، تاریخ دریافت آخرین اطالعیه خواهدبود.
2- این موافقتنامه برای یکدوره پنج ساله اعتبار دارد وخود به خود برای یک دوره پنج ساله دیگر تجدید می گردد، مگر آنکه یکی از طرفین دوازده ماه قبل طرف دیگر را از قصد خود برای خاتمه موافقتنامه مطلع نماید.
ماده 10- اصلاحات
این موافقتنامه در هر زمان با توافق طرفین طبق مراحل قانونی در دو کشور از طریق تبادل یادااشت از مجاری دیپلماتیک قابل اصلاح می باشد.
در تایید مراتب فوق ، امضاء کنندگان زیر که از طرف دولتهای خود در این رابطه دارای اختیارات می باشند این موافقتنامه رادر دو نسخه به زبانهای فارسی وانگلیسی که هر دو نسخه دارای اعتبار یکسان می باشند، امضاء نمودند.
منعقده در تاریخ یازدهم خرداد ماه 1379 هجری شمسی (برابر با سی ویکم می سال 2000 میلادی )0
از طرف از طرف
دولت جمهوری اسلامی ایران دولت جمهوری آفریقای جنوبی

قانون فوق مشتلم بر ماده واحده منظم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و ده ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ شانزدهم دی ماه یکهزار و سیصد و هشتاد مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 27/10/1380 به تایید شورای نگهبان رسیده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

نوع : قانون

شماره انتشار : 16586

تاریخ تصویب : 1380/10/16

تاریخ ابلاغ : 1380/11/13

دستگاه اجرایی : وزارت علوم و تحقیقات و فناوری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.