ولی قهری حق گذشت از طرف صغار را بدون رعایت غبطه واخذ دیه آنها از قاتل ندارد

ولی قهری حق گذشت از طرف صغار را بدون رعایت غبطه واخذ دیه آنها از قاتل ندارد

ولی-قهری-حق-گذشت-از-طرف-صغار-را-بدون-رعایت-غبطه-واخذ-دیه-آنها-از-قاتل-ندارد

وکیل


کلاسه پرونده : 23/4911/27
شماره دادنامه : 3012
تاریخ رسیدگی : 15/10/73
فرجامخواه : محکوم علیه
فرجامخوانده : اولیای دم مقتول
فرجامخواسته : دادنامه شماره 29452/5/73 صادره از شعبه 6 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 27 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : آقای (الف ) فرزند ... 16 ساله اهل وساکن روستای ... از توابع ... متهم است به قتل عمدی مرحوم (ب )با شلیک گلوله به وی با اسلحه کمرشکن بدین توضیح که متهم ابتدا همه چیز را تانکار کرده و گفته است : (ساعت 11 شب سه نفر ناشناس آمدندو (ب ) را بودند و من خبری از وی ندارم ) ولی بعدا" اظهارات خود را تکذیب کرده و گفته است : ( در تاریخ 18/11/72 صبح به اتفاق مرحوم (ب ) گوسفندان را از آغل بیرون کردیم تا به صحراببریم. و گفت آغل خیس است آن را مرتب کن و اسلحه را بردار و بیاصحرا0 گفتم اسلحه فشنگ ندارد. گفت خودت بیا0 وقتی آغل را مرتب کردم رفتم سراغ اسلحه دیم یک تیر فشنگ دیر زیر اسلحه است.آن را بر داشتم و به صحرا رفتم ، دیدم او نان و چای درست کرده ، نشستیم با هم خوردیم ، بعد بلند شیدم و مشغول چرانیدن گوسفندان شدیم. داشتم با اسلحه بازی می کردم او گفت خطر دارد، فشنگ آن را بیرون بیاور که فشنگ روی اسلحه را برداشتم ولی چخماخ را نچکاندم. بعدازچند قدمی که رفتیم دوباره فشنگ را دخل اسلحه گذاشتم و به شوخی گفتم اگر این بره را کشتم چند می دهی ؟ او با شوخی گفت ده تومان که ناگهان انگشت من روی مشاه رفت و چون چخماخ آن بالا بودتیر شلیک شد. دیدم (ب ) روی زمین افتاد. وقتی دست روی قلب او گذاشتم دیدم مرده (است.) ترسیدم ، با چوبدستی که داشتم جسد را زیر خاک کردم و مبلغ دوهزار تومان داشت برداشتم. .. )
پزشکی قانونی علت مرگ را اصابت تیر از فاصله نزدیک به کپل آن مرحوم و خونریزی و شوک اعلام نموده است. به دنبال شکایت اولیای دم دادسرای عمومی با انجام تحقیقات به موجب کیفرخواست شماره 21951/3/73 تقاضای تعیین مجازات وی را طبق ماده 205 قانون مجازات اسلامی نموده است و دادگاه کیفری یک ... (شعبه 6محاکم عمومی ) به موضوع رسیدگی کرده و متهم اظهارداشته (من نمی خواستم اورابکشم ، گلوله از دستم بیرون رفت و او کشته شد. ) وکیل تسخیری متهم نیز دفاعیات خودرا مشروحا" بیان داشته و اجمالا" قتل راغیرعمدی دانسته (است.) سرانجام دادگاه پس از اعلام ختم رسیدگی بشرح دادنامه شماره 73452 از مجموع اظهارات متهم و قرائن و امارات بزه انتسابی به وی را محرز تشخیص داده (قاضی محترم علم به قتل عمدی حاصل نموده ) و حسب درخواست اولیای دم استناد به ماده 257 قانون مجازات اسلامی به قصاص نفس متهم رای صادر کرده مشروطا" به اینکه سهم الدیه صغار راولی قهری آنها تودیع نماید که رای صادره مورداعتراض محکوم علیه قرار گرفته و پرونده جهت امعان نظر به این شعبه ارسال و ارجاع گردیده است. اخیرا" دو برگ فتوکپی رضایتنامه رسمی واصل وضمیمه شده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده مشاوره نموده چنین رای می دهند
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده صرفنظر از اینکه دلایل موجود در پرونده برای عمدی بودن قتل کافی نمی باشد، حداکثر ممکن است ازبعضی قرائن وامارات لوث اثبات شود. ولی با توجه به اعلام رضایت از سوی اولیای دم کبیر مقتول اگر حکم قصاص بلااشکال هم بود متوقف می گردید. علی هذااقدامی ندارد،النهایه متذکر می گردد چه اینکه قتل عمدی باشد و یا غیرعمدی ، ولی قهری صغار حق گدشت از طرف صغار را بدون رعایت غبطه و مصلحت صغار و اخذ دیه آنها از قاتل ندارد و باید حق صغار رعایت شود. )

مرجع :
قانون مجازات اسلامی درآیینه آرا دیوان عالی کشور(قتل عمد)جلد2 تالیف یداله بازگیر ،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ، 1376
49

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 3012

تاریخ تصویب : 1373/10/15

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.