حضور عاقله در دادرسی و انتخاب نوع دیه

حضور عاقله در دادرسی و انتخاب نوع دیه

حضور-عاقله-در-دادرسی-و-انتخاب-نوع-دیه
کلاسه پرونده : 204/3412
شماره دادنامه : 452/4
تاریخ رسیدگی : 31/6/70
تجدیدنظرخواه : ...
تجدیدنظرخوانده : ...
فرجامخواسته : دادنامه شماره 497/2/1370 صادره از شعبه 9 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 4 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : ...

خلاصه جریان پرونده : گزارش شماره 69/13977/5/1369 پاسگاه ژاندارمری ... به دادسرای عمومی ... حاکی است : (در ساعت نه مورخه 6/5/1369 شخصی به نام عباس ... طی گزارشی مدعی گردیده ک ه برادرزاده اش توسط تفنگ بادی شخصی به نام (ب )به قتل رسیده ... ) گزارش معاینه جسد به وسیله پزشک قانونی حاکی است :(جنازه متعلق به پسر بچه ای است حدود 12 ساله با سرو صورت خون آلود. در معاینه سوراخی در بین دو ابرو و به قط کمتر از نیم سانتیمتر مشاهده گردید. در رادیوگرافی مشاهده می شود سوراخ مربوط به گلوله تفنگ بادی است که وارد جمجمه گردیده و در وسط جمجمه باقی مانده است. این گلوله در اثر ایجاد خونریزی داخل جمجمه باعث فوت شده است.) پدر و مادر مقتول از متهم شکایت کرده اند. (الف )، متولد1354 (متهم ) جریان را چنین شرح داده است : (بنده روزجمعه بعدازظهر ... به اتفاق مقتول (ب ) که هر کدام دارای یک قبضه تفنگ بادی 5/4 بودیم جهت شکار به طرف باغ رفتیم. بعد از شکار سه عدد پرنده رفتیم کنار باغ با تفنگ خود نشانه بزنیم. اول من تخته ای را در دست گرفتم و مقتول تیراندازی کرد و بعد نامبرده تخته را در دست گرفت و پشت درخت بید قرار گرفته و تخته را بیرون گذاشت که در دستش گرفته بود بعد بنده نشانه رتفم چون تیراندازی را به تاخیر اندختم نامبرده سر خود را از پشت درختان بیرون آورد در همین حین چون دست من در ماشه بود تیراندازی کردم که درنتیجه به پیشانی وی اصابت کرد و به زمین افتادو بعد نامبرده را به بیمارستان انتقال (دادند) و در بیمارستان فوت نمود. .. (ج ) در محل بود. اسلحه بادی که من با آن تیراندزی می کردم انحراف تیر دارد چون کهنه می باشد. .. با همدیگر دوست بودیم و اختلافی نداشتیم. )
گواه (ج ) فرزند. .. ،14 ساله ، علیه متهم مطابق اظهارات وی شهادت داده است.(د) فرزند ... هم علیه متهم شهادت داده است.
شعبه نهم دادگاه کیفری یک ... به موضوع رسیدگی کرده (است.)پدر مقتول و متهم و پدر وی حضور داشته اند. پدر مقتول از متهم شکایت کرده و گفته دعوا کرده اند و عمدی زده است. متهم مشابه اظهارات قبلی خود جریان را شرح داده و پدر متهم (عاقله وی ) از انواع دیه درهم را انتخاب کرده است.
دادگاه مبادرت به صدور رای کرده است و به موجب آن با احراز وقوع جرم و اقرار متهم و سن وی که در زمان حادثه کمتر از15 سال قمری داشته ، به استناد بند ج ماده 8 بند 5ماده 11 قانون دیات و بند 6 ماده 8 قانون مذکور عاقله متهم را به پرداخت ده هزاردرهم نقره در ظرف سه سال از تاریخ حادثه محکوم کرده است ولی متهم تجدیدنظر خواسته ا ست و با بقای دادگاه بر رای خود، پرونده با دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزراش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر تایید دادنامه و دادنامه شماره 497/2/1370 تجدیدنظرخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(حکم صادره بلااشکال است ، اعتراض وارد نیست ، ورد می شود و حکم صادره به استناد بند ب ماده 10 قانون تعیین موارد تجدیدنظراحکام دادگاههاتایید می شود. )

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

78

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 452

تاریخ تصویب : 1370/06/30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.