×

لایحه قانونی مبارزه با آفات و امراض نباتی

لایحه قانونی مبارزه با آفات و امراض نباتی

لایحه-قانونی-مبارزه-با-آفات-و-امراض-نباتی

وکیل


شماره 13240
4/ 7/ 31

ماده 1 - آفات و امراض نباتی به دو قسم تقسیم میشوند :
الف - آفات و امراض بومی که در داخل کشور وجود دارد و حوادث طبیعی که جلوگیری از آنها عملا میسر است .
ب - آفات و امراض قرنطینه که از خارج کشور به داخله سرایت میکند .
فصل اول - آفات و امراض بومی
ماده 2 - بطور کلی دفع آفات و امراض بومی بعهده مالکین است مگر آن قسمت از آفات و امراض بومی که موجب این لایحه و یا آئین نامه مربوط مبارزه با آن بعهده وزارت کشاورزی محول میباشد .
تبصره 1 - منظور از کلمه مالک در این لایحه مالک نبات یا ثمره آن و یا قائم مقام یا نماینده آنان خواهد بود .
تبصره 2 - در صورت بروز اختلاف بین مالکین نبات یا ثمره نظر شورای ( ده - دهستان - بخش - شهرستان ) قاطع است .
ماده 3 - وزارت کشاورزی برای دفع آفات و امراض بومی که بعهده مردم است از نظر حفظ بهبود محصول در هر نقطه که مقتضی بداند مالکین را به وسیله آگهی و یا به وسایل دیگر دعوت به مبارزه نموده اطلاعات زیر را در دسترس آنان خواهد گذاشت .
الف - نوع آفات و امراض
ب- حدود مناطق آلوده
ج - تاریخ شروع مبارزه و خاتمه آن
د- طرز مبارزه و نوع و تعداد ماشین و سایر وسایل
ه- محل تهیه وسائل و مواد لازم برای مبارزه
ماده 4 - دعوت مذکور در ماده 3 وقتی باید بعمل آید که ماشین آلات و سموم و سایر مواد مورد احتیاج در صورتی که در بازار آزاد به مقدار کافی وجود نداشته باشد از طرف وزارت کشاورزی تهیه و به معرض فروش گذاشته شده باشد .
تبصره - مالکین خودشان هم میتوانند وسائل و مواد مبارزه را تهیه نمایند در هر صورت عملیات مبارزه باید تحت نظر مامورین وزارت کشاورزی انجام گیرد وسایل مبارزه عبارت است از کارگر - سم - سمپاش و مواد دیگری که مورد احتیاج سمپاشی میباشد .
ماده 5 - پس از اعلام مبارزه دست جمعی مالکین موظفند اتحادیه ای تشکیل داده و به تناسب و سمت ملک و کشاورزی خود با تشخیص مامورین دفع آفات نباتی مبلغی به صندوق عمران و تعاون محل مربوطه بپردازد صندوق نامبرده از محل این درآمد با کمک مامورین کشاورزی و سازمان برنامه وسایل مبارزه دست جمعی آفات را فراهم کرده و کلیه مالکین مکلفند کارگر لازم را در اختیار مامورین دفع آفات گذارده و در عملیات مبارزه شرکت نمایند .
ماده 6 - چنانچه مالکین از اجرای عمل مبارزه خودداری کنند مامورین وزارت کشاورزی با اطلاع قبلی صندوق عمران و تعاون ( اگر تشکیل شده باشد ) و یا دادسرای محل عملیات مبارزه را انجام داده و پس از خاتمه امر صورت مجلسی از هزینه مبارزه تهیه نموده و به اضافه 050/0 بابت خسارت از درآمد املاک و یا آن قد دارائی مالکین وصول خواهد نمود .
هزینه مبارزه و پنجاه درصد خسارت بدین طریق وصول میشود که بدوا رونوشت صورت مجلس آن به مالک ابلاغ شود چنانچه مالک از نظر مقدار هزینه یا مساحت زمین یا تعداد نبات و غیره اعتراضی داشته باشد آن را به شورای . ( ده - دهستان - بخش - شهرستان ) تسلیم میکند و رای شورای مزبور قطعی است و بر اساس اجراء اسناد رسمی لازم الاجرا در ثبت محل قابل صدور اجرائیه و وصول خواهد بود .
ماده 7 - در مواقعی که مالکین از دفع آفات نباتی خودداری کنند و صندوق عمران و تعاون نیز فاقد اعتبار باشد وزارت کشاورزی میتواند از محل اعتبار آن وزارتخانه مبارزه را شروع نموده و هزینه پرداختی را بر طبق مقررات این لایحه از مالک دریافت و به جمع اعتبارات خود منظور نماید .
ماده 8 - شرکتها یا موسساتی که با سرمایه دولت تشکیل شده و عملیات کشاورزی را انجام میدهند?A????????????? ??????????????????œ???????????????????????|????????? نظارت خواهد داشت چنانچه عملیات مبارزه موسسات غیر دولتی مطابق اصول فنی نباشد وزارت کشاورزی مکلف است از ادامه عملیات موسسات مزبور بوسیله شهربانی یا ژاندارمری جلوگیری نماید .
ماده 10- آفات و امراض بومی که مبارزه با آنها از لحاظ اهمیت بعهده دولت است عبارتند از :
الف - ملخ مراکشی .
ب- سن ( با کمک مالکین طبق آئین نامه جداگانه )
ج- موش در مواقعی که خطر هجوم و مهاجرت دست جمعی آنها باشد .
د- ملخ بومی در اماکنی که مبارزه با آن از قدرت افراد خارج باشد وزارت کشاورزی مبارزه با ملخ بومی را ضروری تشخیص دهد.
ه- مبارزه آزمایشی و مبارزه نمایشی که از نظر آشنا ساختن مردم به طریق دفع آفات امراض نباتی مورد لزوم میباشد .
فصل دوم - آفات و امراض قرنطینه
ماده 11- آفات و امراض نباتی که از خارج به کشور سرایت کرده و یا بعدا میکند جزو آفات قرنطینه محسوب میشود و مبارزه با آن از وظایف وزارت کشاورزی است .
ماده 12- برای جلوگیری از سرایت آفات و امراض قرنطینه به مناطق سالم وزارت کشاورزی میتواند مراکز آلوده زراعتی و باغات را بهر وسیله که مقتضی بداند از وجود آفات و امراض نباتی پاک کند .
ماده 13- از کسانی که در مبارزه و دفع ( آفات قرنطینه ) و قلع و قمع آن تشریک مساعی نمایند از طرف وزارت کشاورزی به یکی از طریق زیر تشویق بعمل خواهد آمد .
الف- دفع آفات و امراض بومی باغات و مزارع آنها تا حدود ( 5 ) هکتار مجانا و بلاعوض .
ب- اهدا ء مدال مخصوص مبارزه با آفات قرنطینه .
ج- انتشار نام و تقدیر کتبی از عملیات آنها
تبصره - اعتبار جوائز مذکوره در این ماده از محل خسارتی است که مستنکفین به مبارزه با آفات بومی اخذ میشود .
ماده 14- چنانچه شیوع آفات و امراض قرنطینه به جایی برسد که صورت آفت بومی به خود بگیرد و کمک کشاورزی نیز برای دفع آن لازم باشد وزارت کشاورزی موضوع را در شورای عالی دفع آفات مطرح و در صورت تصویب آفت یا مرض مزبور را جزو آفات یا امراض بومی محسوب و اعلام خواهد داشت
تبصره - ملخ دریایی جزو آفات قرنطینه محسوب میشود .
ماده 15- صادرکنندگان محصولات کشاورزی مکلفند محصولات خود را به طریقی که مورد پسند بازارهای دنیا هست رقم بندی نموده و گواهی بهداشت با ضد عفونی از اداره کشاورزی محل اخذ نمایند .
ماده 16- کلیه ادارات دولتی و ضابطین دادگستری هر محل موظفند با سازمان مبارزه با آفات تشریک مساعی نمایند .
ماده 17- آئین نامه های مربوط به این لایحه را وزارت کشاورزی تهیه کرده و پس از تصویب هیئت وزیران به موقع اجرا خواهد گذاشت .
ماده 18 - وزارتخانه های کشاورزی و دارائی و دادگستری و کشور و اقتصاد ملی و سازمان برنامه مسئول اجرای این لایحه قانونی میباشند .
بر طبق قانون اعطای اختیارات مصوب 20 مرداد 1331 لایحه قانونی مبارزه با آفات و امراض نباتی مشتمل بر ( 18 ) ماده و( 5)
تبصره تصویب میشود .
به تاریخ 3 مهر ماه 1331
نخست وزیر - دکتر محمد مصدق

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1331/07/03

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.