نظریه مدیران سازمان ثبت اسناد در مورد معافیت ادارات دولتی از پرداخت حق الثبت بابت مراتع و جنگلها و اراضی خالصه و اموال غیر منقولی که از طرف دولت تقاضای ثبت میشود صرفاً جنبه مشورتی داشته است

نظریه مدیران سازمان ثبت اسناد در مورد معافیت ادارات دولتی از پرداخت حق الثبت بابت مراتع و جنگلها و اراضی خالصه و اموال غیر منقولی که از طرف دولت تقاضای ثبت میشود صرفاً جنبه مشورتی داشته است

نظریه-مدیران-سازمان-ثبت-اسناد-در-مورد-معافیت-ادارات-دولتی-از-پرداخت-حق-الثبت-بابت-مراتع-و-جنگلها-و-اراضی-خالصه-و-اموال-غیر-منقولی-که-از-طرف-دولت-تقاضای-ثبت-میشود-صرفاً-جنبه-مشورتی-داشته-است

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ 10/4/74 شماره دادنامه 56 کلاسه پرونده 74/2
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی: جامعه سردفتران و دفریاران استان کرمان.
طرف شکایت: سازمان محترم ثبت اسناد و املاک کشور.
موضوع شکایت و خواسته: ابطال نظریه 30/4/71 مدیریان سازمان ثبت.
مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است:اعمال نظریه مورخ 30/4/71 توسط ادارات ثبت مخالف صریح با موارد قانونی دارد, لذا اعلام بطلان آن را دارم.
الف - ماده یک قانون معافیت ادارات دولتی از پرداخت هرگونه حق الثبت بابت مراتع و جنگلها و اراضی خاصله و موات که در این ماده قانونی قید جمله ( هرگونه حق الثبت) مفید باین معنی است که ادارات دولتی در تملیک و تملک اعیان غیر منقول مشمول پرداخت هیچ نوع حق الثبتی نیستند.
ب - تملک مندرج در ماده 29 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و ماده 2 از طریق اجرای ماده 56 قانون است که ربطی به دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبت ندارد , اینها که عرض شد همه دلائلی نقلی و قانونی بر معافیت ادارات دولتی از پرداخت حق الثبت در معاملات است.
مدیر کل دفتر حقوقی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طی نامه شماره 1113/11 - 26/2/74 در پاسخ بشکایت مذکور اعلام داشته اند :
اصولاً معافیت سازمانهای دولتی و نهادها و موسسات از پرداخت حقوق و هزینه های ثبتی مستلزم وجود نص صریح قانونی می باشد تا متصدیان مربوطه در موقع محاسبه با رعایت نص صریح قانون اقدام نمایند. اغلب واحدهای ثبتی و بعضی از سازمانهای دیگر از جمله جنگلبانی و مراتع کشور در مورد نحوه اقدام در خصوص ماده 29 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع مصوب مرداد ماده 46 منظور قانونگذار معافیت سازمان جنگلبانی در مرحله تملک منابع طبیعی ملی شده می باشد و از مفاد قانون مذکور معافیت از پرداخت حق الثبت معاملاتی که در دفاتر اسناد رسمی واقع میشود مستفاد نمی گردد. از قانون ( ماده اول معافیت ادارات دولتی از پرداخت حق الثبت و نیم عشر اجرائی مصوب 1334 معافیت ادارات دولتی از پرداخت حق الثبت بابت مراتع و جنگلها و اراضی خالصه و اموال غیر منقولی که از طرف دولت تقاضای ثبت میشود دچار ابهام و تردید شده اند , لذا سازمان ثبت را بر آن داشت که جهت تبیین قانون مذکور نظریه مشورتی سازمان ثبت را بیان نماید. این نظریه در چهارچوب قانون بیان گردیده , بنابراین ادعای شاکی محمل قانون ندارد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه الاسلام و المسلمین اسماعیل فردوسی پور و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره باتفاق آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.

رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
با توجه به اینکه نظریه مورخ 30/4/71 مدیران سازمان ثبت اسناد که مورد شکایت واقع شده, صرفاً جنبه مشورتی داشته و از مصادیق ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری, خارج می باشد, علیهذا باتفاق آراء موضوع قابل طرح تشخیص نگردید.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری - اسماعیل فردوسی پور

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 56

تاریخ تصویب : 1374/04/10

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.