اساسنامه بنیاد علمی اکو

اساسنامه بنیاد علمی اکو

اساسنامه-بنیاد-علمی-اکو

وکیل


ماده واحده - اساسنامه بنیاد علمی اکو مشتمل بر یک مقدمه و نوزده ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن به دولت داده می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
اساسنامه بنیاد علمی اکو
نظر به لزوم اتخاذ اقداماتی برای تاسیس بنیاد علمی اکو به منظور تامین پشتوانه ای از نیروی انسانی کاملا ماهر در زمینه های علمی و فنی و تقویت موسسات علمی و تحقیقاتی در کشورهای عضو، همچنین اهداف جنبی دیگر، بدین وسیله موارد زیر مورد تصویب قرار گرفت :
1 - عنوان اختصاری ، حیطه شمول و زمان اجرا:
الف - این سند را می توان اساسنامه بنیاد علمی اکو 1995 نام نهاد.
ب - حیطه شمول این اساسنامه تمامی منطقه اکو است .
ج - این اساسنامه پس از تایید شورای وزیران اکو برای هر کشور حسب تشریفات تنفیذ یا تصویب آن بر اساس مقررات ملی ، لازم الاجرا خواهد شد.
2 - تعاریف :
در این اساسنامه تا زمانی که مورد مغایری در متن یا موضوع نباشد، بنیاد به معنی "بنیاد علمی اکو" به کار می رود که بر اساس این اساسنامه تاسیس شده و به وسیله هیات مدیره و هیات امنا اداره می شود.
3 - تاسیس بنیاد:
الف - این بنیاد یک شخصیت حقوقی با نام "بنیاد علمی اکو" خواهد داشت . این بنیاد دارای ماهیت دائمی و مهر و نشان مشترک خواهد بود و بر اساس مفاد این اساسنامه اختیار کسب ، نگهداری و مصرف اموال منقول و غیر منقول را خواهد داشت و با نام یاد شده اقامه دعوی کرده و طرف دعوی قرار خواهد گرفت .
ب - مقر اصلی بنیاد در اسلام آباد پاکستان و مراکز رابط آن در کشورهای عضو مستقر خواهد بود.
4 - شرح وظایف بنیاد:
بنیاد به عنوان یک مرکز مالی ، هماهنگ کننده و تنظیم کننده جهت ترغیب و حمایت از فعالیت های کشورهای عضو در زمینه های زیر فعالیت می نماید:
الف - ارزشیابی امکانات آموزشی موجود درمنطقه وتنظیم برنامه های آموزشی جهت تامین نیروی انسانی کاملا ماهر در زمینه علوم و تکنولوژی .
ب - برنامه ریزی جهت تقویت موسسات علمی ، مهندسی ، تحقیقاتی و توسعه ای .
پ - بررسی زمینه های مشکلات کشورهای عضو در مورد تکنولوژی و ارزیابی تکنولوژیکی هر کشور عضو و تسهیل انتقال تکنولوژی .
ت - توسعه پروژه های تحقیقاتی هدفدار از جمله برنامه های تحقیقاتی مشترک ، توسعه پروژه های علمی در زمینه های ارزش های اقتصادی و یا بازرگانی که در برنامه های توسعه یا پروژه های کشورهای عضو دخیل هستند.
ث - مبادله اطلاعات علمی و تکنولوژیکی از طریق مراکز تعیین شده و موسساتی که به عنوان شبکه فعالیت می نمایند.
ج - تقویت همکاری های علمی از طریق ارتباطات نهادینه ، مبادله دانشمندان و برگزاری سمینارها و کنفرانس های مشترک در زمینه موضوعات عمده در رابطه با علوم و تکنولوژی در کشورهای عضو.
چ - ترغیب روش های پیشرفته در آموزش علوم .
ح - انتشار فصلنامه علمی که شامل مقالات تحقیقاتی دانشمندان کشورهای عضو در زمینه های علوم طبیعی ، پایه ، اجتماعی ، انسانی ، پزشکی ، کاربردی و تکنولوژی خواهد بود.
خ - برگزاری نمایشگاه های علوم و تکنولوژی با همکاری کشورهای عضو.
د - اعطای جوایز و تقدیرنامه به دانشمندان برجسته در زمینه علوم و تکنولوژی در منطقه اکو.
ذ - شناسایی سازمان های علوم و تکنولوژی برجسته به عنوان هسته های مرکزی در کشورهای عضو اکو.
ر - تقویت کتابخانه های علمی و تکنولوژیکی در کشورهای عضو.
5 - هیات امنا:
تعیین خطمشی و تامین اعتبار بنیاد به هیات امنا محول می گردد.
اعضای این هیات عبارت اند از:
الف - کلیه وزیرانی که مسئولیت علوم و تکنولوژی را در کشورهای عضو به عهده دارند یا مسئولین موسسات ملی مربوط که توسط وزیر مشخص می گردند.
ب - دبیر کل اکو.
ج - ریاست بنیاد علمی اکو به عنوان عضو یا دبیر. نخستین اجلاس هیات امنا در پاکستان تحت ریاست وزیر علوم و تکنولوژی آن کشور برگزار خواهد شد. اجلاس های بعدی تحت ریاست وزیران اکو بر اساس حروف الفبا برگزار خواهد شد.
هیات امنا حداقل سالی یک بار گردهمایی خواهد داشت .
6 - هیات مدیره :
ریاست کلی ، اداره و مدیریت امور بنیاد، از جمله هزینه نمودن اعتبارات ، به هیات مدیره محول می گردد که اعضای آن عبارتند از:
اعضای تمام وقت :
1 - رییس .
2 - عضو.
هیات امنا لیست اعضای هیات دانشمندان را به شورای وزیران جهت تایید رییس و اعضای تمام وقت تهیه و ارسال خواهد نمود.
اعضای نیمه وقت :
الف - یک دانشمند یا مهندس به وسیله هر کشور عضو به عنوان عضو فنی هیات مدیره معرفی خواهد شد.
ب - شورای وزیران اکو حقوق و سایر قیود و شرایط استخدام رییس و اعضای تمام وقت هیات مدیره را مشخص خواهد نمود.
7 - رییس هیات مدیره :
رییس هیات مدیره ، رییس بنیاد نیز خواهد بود و به طور دوره ای از میان اتباع کشورهای عضو که در مدیریت و برنامه ریزی علوم و تکنولوژی تجربه کافی داشته باشند به مدت (3) سال به این سمت منصوب خواهد شد.
شورای وزیران می تواند در هر زمان بر اساس پیشنهاد هیات امنا بدون هیچگونه تذکر و ارائه دلایلی حکم انتصاب رییس و سایر اعضای هیات مدیره را لغو کند.
8 - دوره خدمت اعضای هیات مدیره :
اعضای هیات مدیره به مدت (2) سال فعالیت خواهند نمود و حق انتصاب مجدد را خواهند داشت . اعضای تمام وقت بیش از دو نوبت متوالی نمی توانند در این پست باقی بمانند.
9 - اجلاسیه های هیات مدیره :
الف - اجلاس هیات مدیره حداقل سالی یکبار برگزار خواهد شد.
رییس جلسه ، رییس هیات خواهد بود و در غیاب وی یک عضو ارشد که به وسیله رییس معرفی شده است ، ریاست جلسه را به عهده خواهد داشت .
ب - کلیه تصمیمات در اجلاسیه به اتفاق آرا اتخاذ خواهد شد و در صورت اختلاف عقیده بر اساس اکثریت آرای کشورهای عضو (6 عضو) تصمیمات گرفته می شود.
10 - حد نصاب رسمیت یافتن اجلاس هیات مدیره :
جهت رسمیت یافتن اجلاس هیات مدیره حضور حداقل (دو سوم ) اعضا ضروری است .
11 - کمیته اجرایی :
کمیته اجرایی متشکل از رییس ، اعضای تمام قوت و دو نفر از متخصصان که به وسیله هیات مدیره از میان اعضای نیمه وقت معرفی شده اند، خواهد بود. کمیته اجرایی حداقل هر شش ماه یک اجلاس خواهد داشت .
12 - تفویض اختیارات :
هیات مدیره می تواند در مواقع مقتضی و مورد درخواست ، آن میزان از اختیارات و وظایف خود را که ضروری تشخیص می دهد به رییس یا کمیته اجرایی تفویض کند.
13 - کمیته های کارشناسی :
بنیاد می تواند نسبت به تشکیل کمیته های کارشناسی به منظور بررسی دقیق و مرور طرح های تحقیقی ارائه شده به بنیاد و ارزیابی نتایج تحقیقات تحت نظر بنیاد، اقدام نماید.
14 - سرمایه های بنیاد:
سرمایه بنیاد مرکب خواهد بود از:
الف - سهمیه هر یک از کشورهای عضو اکو.
ب - هبه و وقف .
ج - منابع ناشی از دیگر سازمان های بین المللی .
15 - بودجه :
بنیاد بیانه ای را در مورد درآمدها و هزینه های هر سال مالی خود تهیه خواهد کرد که این بیانیه به تایید هیات مدیره و هیات امنا خواهد رسید.
16 - حساب ها و حسابرسی :
الف - سرمایه های بنیاد در بانک های معتبر، مشخص و تایید شده توسط کمیته اجرایی نگهداری خواهد شد.
ب - حساب های بنیاد به شکل و شیوه ای که هیات مدیره مشخص می کند نگهداری خواهد شد.
ج - حساب های بنیاد توسط هیات حسابرسی که توسط هیات امنا بر اساس پیشنهاد کمیته همکاری آموزشی ، علمی و فرهنگی منصوب خواهد شد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت .
هیات حسابرسی مرکب از سه حسابدار رسمی از کشورهای عضو اکو که توسط کمیته همکاری آموزشی ، علمی و فرهنگی بر مبنای پیشنهاد کشورهای عضو انتخاب می شوند، خواهد بود.
17 - انتصاب ماموران و کارمندان :
الف - کمیته اجرایی می تواند با تصویب شورای وزیران اکو پیشنهاد انتصاب ماموران و کارمندان را ارائه دهد و در صورت اقتضا مشاوران و کارشناسانی را به منظور اجرای کامل وظایف خود تحت شرایط و قیودی که مناسب تشخیص دهد، به کار گیرد.
ب - بنیاد، تشریفات و مقررات اقتصادی و اداری خود را تنظیم خواهد کرد و این امور طی یک سال پس از شروع کار بنیاد باید به تصویب هیات امنا برسد.
ج - به منظور تثبیت مدت و شرایط استخدام ماموران و کارمندان ، بنیاد موازین پرداخت ، مقرری و شرایط استخدام را با ترتیبات استخدام تعیین شده در مقررات استخدامی بنیاد تطبیق خواهد داد.
18 - گزارش سالانه :
گزارش سالانه بنیاد که از میان دیگر امور باید به وضوح منافع متعلق به کشورهای عضو را که در نتیجه فعالیت های تحت نظر بنیاد حاصل شده است ، مشخص نماید از سوی رییس باید تهیه شده و به انضمام حساب های بررسی شده بنیاد از طریق هیات بنیاد برای تصویب به شورای وزیران اکو تسلیم شود.
19 - اصلاحات اساسنامه ، اساسنامه می تواند در صوت مقتضی بر مبنای پیشنهاد هیات مدیره یا یک کشور عضو یا رییس مورد بازبینی قرار گیرد. اساسنامه اصلاح شده بنیاد علمی اکو باید مورد تصویب هیات امنا و شورای وزیران اکو قرار گیرد. این اساسنامه در تاریخ بیست و پنجم اسفند ماه سال یک هزار و سیصد و هفتاد و سه هجری شمسی برابر با پانزدهم ماه مارس سال یک هزار و نهصد و نود و پنج میلادی در یک نسخه انگلیسی تدوین شد که نزد دولت جمهوری اسلامی پاکستان به امانت باقی خواهد ماند و نسخه های تایید شده ، توسط آن دولت طی مدت سی
روز از تاریخ بالا به کلیه کشورهای امضاکننده ارائه خواهد شد.
از طرف دولت اسلامی افغانستان از طرف جمهوری آذربایجان
از طرف جمهوری اسلامی ایران از طرف جمهوری قزاقستان
از طرف جمهوری قرقیزستان از طرف جمهوری اسلامی پاکستان
از طرف جمهوری تاجیکستان از طرف جمهوری ترکیه
از طرف ترکمنستان از طرف جمهوری ازبکستان
اساسنامه فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن اساسنامه شامل مقدمه و نوزده بند در جلسه روز یکشنبه شانزدهم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1/3/1375 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رییس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری




نوع : اساس نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1375/02/16

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.