دستورالعمل نحوه رسیدگی به پرونده های قاچاق کالا و از موضوع تبصره 1 ماده 4 قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز

دستورالعمل نحوه رسیدگی به پرونده های قاچاق کالا و از موضوع تبصره 1 ماده 4 قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز

دستورالعمل-نحوه-رسیدگی-به-پرونده-های-قاچاق-کالا-و-از-موضوع-تبصره-1-ماده-4-قانون-نحوه-اعمال-تعزیرات-حکومتی-راجع-به-قاچاق-کالا-و-ارز
شماره 74 /993 /م 13/3/1374

فصل اول ـ کلیات :
ماده 1 ـ از تاریخ تصویب این دستورالعمل رسیدگی به پرونده های قاچاق کالا و ارز از تشریفات آیین دادرسی و منحصرا طبق مفاد این دستورالعمل خواهد بود .
ماده 2 ـ در شهرستانها و بخشهایی که دادگاه انقلاب تشکیل نشده است دادگاههای عمومی به پرونده های قاچاق کالا و از رسیدگی خواهند نمود .
ماده 3 ـ رسیدگی به پرونده های موضوع این دستور العمل خارج از نوبت و در مهلت مقرر صورت گرفته و مسئولین مربوطه عند الاقتضاء
در شهر های بزرگ و مبادی ورود قاچاق شعبی را برای رسیدگی به این پرونده ها اختصاص خواهند داد .
ماده 4 ـ مراجع قضایی موظفند ظرف مدت 30 روز از تاریخ وصول پرونده رسیدگی نموده و رای قانونی صا در نماید چنانچه در مهلت فوق رسیدگی منجر به صدور رای نگردد بنا به درخواست سازمان شاکی پرونده پرونده به ادارات تعزیرات حکومتی ارسال خواهد گردید .
ماده 5 ـ به محض وصول گزارش یا شکایت به واحد قضایی بلا فاصله در دفتر کل ثبت و به شعبه مربوطه ارجاع خواهد گردید .شعبه مرجوع الیه خارج از نوبت و حداکثر تا 30 روز موظف است رسیدگی و رای قانونی صادر نماید .
فصل دوم ـ رسیدگی :
ماده 6 ـ چنانچه شعبه دادگاه تحقیقاتی را برای رسیدگی لازم بداند راساً نسبت به انجام آن را از ضابطین قوه قضاییه خواهد خواست در این صورت ظرف یک هفته باید دستور دادگاه اجرا و پرونده به دادگاه اعاده گردد . در غیر این صورت دادگاه موظف است پرونده را مطالبه و به نحو مقتضی برای صدور رای اقدام کند .
تبصره : سازمان شاکی موظف است ظرف پنج روز به استعلامات دادگاه پاسخ گوید و در صورتی که دادگاه حضور نماینده سازمان شاکی را جهت ادای توضیحات لازم بداند نماینده شاکی موظف به حضور می باشد .
ماده 7 ـ قرار تامین پرونده های کالا را و ارز منحصرا وثیقه متناسب با مجازات قانونی جرم یا بازداشت موقت در صورت بیم تبانی و اخفاء ادله جرم خواهد بود .
ماده 8 ـ عدم حضور متهم مانع از رسیدگی و صدور حکم نبوده و چنانچه شعبه رسیدگی کننده ادله جرم را کافی بداند یا متهم پس از تفهیم اتهام ظرف مدت مقرر در شعبه حضور نیافته و لایحه ای ارسال ندارد اقدام به صدور رای خواهد نمود .
تبصره : چنانچه متهم متواری گردد دادگاه در مهلت مقرر غیاباً رسیدگی نموده و رای مقتضی صادر خواهد کرد .
ماده 9 ـ مقررات تخفیف و تعلیق مجازات درمورد جریمه نقدی موضوع پرونده های قاچاق قابل اجرا نمی باشد .
ماده 10 ـ آراء محاکم در پرونده های قاچاق کالا و ارز باید مستند به مواد قانونی باشد که به موجب آن رای صادر گردیده است.
فصل سوم ـ صدور و اجرای حکم :
ماده 11 ـ آراءصادر در خصوص پرونده های قاچاق کالا و ارز قطعی لازم الاجراء می باشد و بلا فاصله بموقع اجرا گذاشته خواهد شد .
ماده 12 ـ محکوم علیه موظف است از تاریخ ابلاغ رای صادره ظرف 20 روز نسبت به پرداخت جریمه اقدام نماید در غیر این صورت از محل وثیقه سپرده شده یا فروش اموال وی غیر از مستثنیات دین جریمه خواهد شد .
ماده 13 ـ در مورد پرونده های موجود در دادگاههای انقلاب اسلامی نیز این دستور العمل قابل اجرا بوده و مراتب به سازمانهای شاکی جهت اعمال قانون اعلام خواهد گردید .
ماده 14 ـ این دستورالعمل در اجرای تبصره 1 ماده 4 قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز در 14 ماده و 2 تبصره در تاریخ 9/3/1374 به تصویب رییس قوه قضاییه رسیده و از تاریخ تصویب لازم الاجرا می باشد .
بسمه تعالی
مواد و تبصره های فوق مورد تصویب است .
محمد یزدی 9/3/1374

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 14644

تاریخ تصویب : 1374/03/09

تاریخ ابلاغ : 1374/03/28

دستگاه اجرایی : وزارت دادگستری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.