آئین نامه کارهای سخت وزیان آور

آئین نامه کارهای سخت وزیان آور

آئین-نامه-کارهای-سخت-وزیان-آور
شماره 5038 - 15/1/1372

ماده1-کار سخت وزیان آور کارهائی است که در آنها عوامل فیزیکی ،شیمیائی،مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد بوده که در اثر اشتغال کارگر تنشی بمراتب بالاتر از ظرفیتهای طبیعی (جسمی و روانی)در وی ایجاد میگرددکه نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن میباشد.
تبصره –کارهائیکه در آن عوامل و شرایط محیط کار بدلیل نقص یا عدم استفاده از امکانات فنی و مهندسی و موازین پیشگیری غیر استاندارد باشد چنانچه با رفع نقص و یا بکارگیری امکانات فوق بتواناین عوامل را بحد استاندارد و مجاز رسانید جزءکارهای سخت و زیان آور محسوب نمی گردد.
تشخیص این امر بعهده کمیته ماده 18این آیین نامه خواهد بود.بر این اساس کارهای سخت و زیان آور بشرح مواد آتی خواهد بود .
ماده2-کار در معادن اعم از تحت الارضی یا سطح الارضی که ایجاب مینماید کارگران در تونلها و راهروهای سر پوشیده باستخراج بپردازند .
تبصره-کار استخراج شامل جداکردن یا منفجر ساختن مواد از سطح کار حمل مواد عملیات مربوط بانفجار ،اداره تاسیسات آب و برق در داخل معدن وبطور کلی هرگونه مباشرت و نظارتی که ایجاب نمایدکارگر در تونلها ،راهروها ،یا میله های معدن انجام وظیفه نماید،میباشد .
ماده3-حفر قنوات و چاهها و فاضل آبها و تونلهای زیر زمینی و کار در مخازن سر بسته .
ماده4-تخلیه و حمل مواد مذاب از کوره های مشغول بکار و کار مستمر در مجاورت کوره های ذوب بنحوی که کارگر در معرض مستقیم حرارت یا بخارات زیان آور متصاعد از کوره باشد .
ماده5-کار گارگرانیکه مستقیما و مستمرا در امر تولید در کارگاههای دباغی ،سالامبور سازی و روده پاک کنی اشتغال دارند و کار مستمر در گنبد ابروها –جمع آوری ،حمل و دفن زباله شهری.
ماده6-کار کاگرانیکه مستمرابامر جمع آوری و انتقال وانبار کردن کود (نظافت مستمر طویله،استبل ،سالنهای پرورش طیور) در واحدهای دامداری و طیور اشتغال دارند .
ماده7-کار مستمر و مداوم در فضای باز و در ارتفاع بیش از پنج هزار متر از سطح زمین بر روی دکلها ،اتاقکها ی متحرک،داربستها ،واسکلتها .
ماده8-کار مداوم بر روی خطوط و پستهای انتقال برق با فشار ششصدو سه کیلو وات و بالاتر .
ماده9-مشاغل شن پاشی ،پخت آسفالت دستی ،قیر پاشی و مالچ پاشی .
ماده10-عملیات جوشکاری در داخل مخازن .
ماد11-کارهایی که استمرار آنها موجبات ابتلا به بیماریهای حاصل از اشعه را فراهم می آورد نزیر کار با مواد رادیو اکتیو و قرار گرفتن در معرض پرتوهای یون ساز به تشخیص مراجع ذی صلاح و به استناد قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب جلسه مورخ بیستم فروردین ماه1368مجلس شورای اسلامی .
ماده12-کاردر محلهای با فشار محیط بیش از حد مجاز از قبیل غواصی .
ماده13-کار مستمر در محیطهایی که با وجود رعایت مقررات حفاظتی و ایمنی موجبات بیماری های گوشی و یا کری کارگران را فراهم سازد .
ماده14-کار در امور سمپاشی باغات و اشجار و مزارع و ضد عفونی اماکن و طویله ها و آشیانه های مرغداری در زمان سمپاشی .
ماده15-کار کارگرانی که مستقسما در امر تولید و ترکیب سموم و حشره کشها اشتغال دارند در زمان انجام کار .
ماده16-کار با وسایل دارا ی ارتعاش در حدی که برای سلامتی کارگر زیان آور باشد .
ماده17-مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت و بهداشت کار حد مجاز و استاندارد هر یک از مواد شیمیایی و عوامل بیولوژیکی و فیزیکی که در این آیین نامه نام برده شده است پس از تشکیل کمیته های تخصصی تعیین وجهت تصویب به شورایعالی حفاظت فنی پیشنهاد مینماید.ترکیب کمیته ها ی تخصصی تعیین و جهت تصویب شورای عالی حفاظت فنی تعیین خواهد نمود.
به منظور حسن اجرای مقررات این آیین نامه کمیته ای متشکل از اعضای زیر:
(1)-مدیر کل کار و امور اجتماعی استان که ریاست کمیته را عهده دار خواهد بود .
(2)-بازرس کل استان به انتخاب مدیر کل کار و امور اجتماعی .
(3)-یک نفر نماینده سازمان تامین اجتماعی استان .
(4)-یک نفر پزشک یا کارشناس بهداشت حرفه ای با معرفی سازمان منطقه ای بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی استان .
(5)-یکنفر نماینده کار فرما بانتخاب و معرفی کانون اتحادیه های صنفی استان .
(6)-یکنفر نماینده کارگر باانتخاب و معرفی کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان یا کانون انجمنهای ویا کارگران استان و یا مجمع نمایندگان کارگران استان .
(7)-یکنفر نماینده اداره کل صنایع استان .
(8)-یکنفر نماینده اداره کل صنایع سنگین استان .
(9)-یکنفر نماینده اداره کل معادن و فلزات استان
(10)-یکنفر نماینده اداره کل کشاورزی استان .
(11)-یکنفر نماینده صنعت نفت استان .
(12)-یکنفر نماینده سازمان حفاظت محیط زیست استان .
(13)-یکنفر نماینده سازمان جهاد سازندگی استان .
(14)-یکنفر از اساتید دانشگاه با معرفی دانشگاه استان .
در هر استان و محل اداره کل کار و امور اجتماعی وبا وظایف زیر تشکیل می گردد.
(الف)-تطبیق مشاغل سخت وزیان آور با مواد این آیین نامه واعلام آن به مراجع ذی ربط .
(ب)-بررسی مشاغلی که در این آیین نامه به عنوان کارهای سخت و زیان آور ذکر نگردیده است و از طرف کارگران یا کارفرمایان و یا سایر مراجع سخت وزیان آور آن تقاضا شده و اعلام نتیجه به شورایعالی حفاظت فنی .
(ج)-بررسی مواردی که شغل یا مشاغل به اتخاذ تدابیر لازم حالت سختی و زیان آوری آنها از بین رفته و در عداد مشاغل عادی درامده اند و اعلام آن به مراجع ذی ربط به منظور حذف مزایایی که به عنوان مزایای کار سخت و زیان آور پرداخت می گردیده است .
تبصره1-جلسات کمیته مذکور با حضور حداقل 7نفر از اجزای رسمیت یافته و تصمیمات کمیته با اکثریت آرا حاضرین درجلسه معتبر خواهد بود .
تبصره2-کمته قبل از اتخاذ تصمیم موظف است نظریات کار شناسی را در خصوص ارزیابی محیط کار از نظر حد مجاز عوامل فیزیکی و شیمیایی و مکانیکی شرایط کار و سایر استحفاظی جمعی و فردی از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت و بهداشت کار ویا سایر مراجع مورد تایید وزارت کار و امور اجتماعی تحصیل نماید .
ماده19-کلیه کارفرمایان مکلفند قبل از ارجای کارهای سخت وزیان آور به کارگران جدید الاستخدام ویا کارگرانی که می خواهند جدیدا به این گونه کارها گمارده شوند ترتیب انجام معاینات پزشکی آنان را از لحاظ قابلیت و استعداد جسمانی متناسب با نوع کارهای مرجوع بدهند .
ماده20-مقررات این آیین نامه به استناد تبصره ماده 52قانون کار جمهور ی اسلامی ایران می باشدو ارتباط به تصمیمات کمیته های موضوع قانون بازنشستگی پیش از موعد بیمه شدگان تامین اجتماعی موضوع مصوبات مورخ 28/2/1367و24/6/1370مجلس محترم شورای اسلامی که مطابق با ضوابط ومقررات خاص خود ودر ارتباط باشخص وزمان وموقعیت کار به مورد اجرا گذاشته شده است ،ندارد.این آیین نامه مشتمل بر بیست ماده و4تبصره به استناد ماده 52قانون کار جمهوری اسلامی ایران در جلسه نهایی مورخ 4/3/1370شورای عالی کار تهیه و پس از بررسی مجدد و اصلاحاتی در جلسات متعدد شورایعالی حفاظت فنی در جلسه 12/8/71تایید ودر تاریخ 29/971به تصویب وزرای کار و امور اجتماعی و بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی رسید.
وزیر کار و امور اجتماعی - وزیر بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی
حسین کمالی - رضا ملک زاده

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1372/01/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.