آئین نامه اجرائی طرح طبقه بندی و ارزیابی مشاغل کارگاهها ، «موضوع تبصره یک ماده 49 قانون کار »

آئین نامه اجرائی طرح طبقه بندی و ارزیابی مشاغل کارگاهها ، «موضوع تبصره یک ماده 49 قانون کار »

آئین-نامه-اجرائی-طرح-طبقه-بندی-و-ارزیابی-مشاغل-کارگاهها-،-«موضوع-تبصره-یک-ماده-49-قانون-کار-»

وکیل

شماره 53170 - 26/2/1371

ماده 1ـ در اجرای ماده 49 قانون کار جمهوری اسلامی ایران کلیه کارفرمایان مشمول قانون مزبور که تا کنون طرح طبقه بندی مشاغل کارگاه خود را طبق نظام ارزیابی وزارت کار و امور اجتماعی تهیه و اجرا ننموده اند مکلفند در تاریخهایی که توسط این وزارتخانه تعیین میشود طرح طبقه بندی مشاغل کارگاه خود را تهیه و پس از تایید وزارت کار و امور اجتماعی به مورد اجرا گذارند .
تبصره 1 ـ کارگاهها می توانند قبل از تعیین مهلتهای مقرر نسبت به تهیه و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل خود مبادرت نموده و آن را به تایید وزارت کار و امور اجتماعی برسانند . در این صورت ماخذ شمول طرح در مورد کارکنان ، تاریخی است که تقاضای تهیه و اجرای طرح در این وزارت خانه به ثبت رسیده باشد .
تبصره 2 ـ کارگاههایی که براساس ضوابط مبادرت به ثبت توافقنامه تهیه و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در وزارت کار و امور اجتماعی نموده اند و در تاریخ تصویب این آئین نامه طرح آنان به تایید نهایی رسیده کماکان براساس توافقنامه قبلی عمل خواهند کرد .
ماده 2 ـ تهیه و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در کارگاههایی که در تاریخ تصویب این آئین نامه یا بعد از آن دارای بیش از 500 نفر کارگر تابع قانون کار بوده و مشمول مصوبه 17/4/69 شورای عالی کار قرار نگرفته باشند ، الزامی است . تاریخ شمول طرح درباره کارگاههای مزبور ، حسب مورد ، تاریخ تصویب این آئین نامه و یا تاریخی است که به حد نصاب مزبور می رسند .
ماده 3 ـ ملاک تعیین حد نصاب تعداد کارگران برای شمول این آئین نامه در مورد کارگاهها ، تعداد کارگران دائم آنها می باشد .
ماده 4 ـ واحدهایی که تحت عنوان گروه یا مجمع و نظایر آنها تابع یک شخصیت حقوقی بوده و شامل چند کارگاه مختلف می باشند از نظر ماده یک این آئین نامه از لحاظ تعداد کارگران یک واحد محسوب می گردند .
ماده 5 ـ هر نوع تغییر حقوقی در وضع مالکیت کارگاه از قبیل فروش یا انتقال به هر شکل ، تغییر نوع تولید ، ادغام در موسسه دیگر ، ملی شدن کارگاه ، فوت مالک و امثال آنها مانع از ادامه روند تهیه و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل نمی شود و هنگام چنین تغییری تعهدات و آثار اقدامات کارفرما با مدیریت قبلی در زمینه طرح مذکور عینا به کارفرما یا مدیریت جدید منتقل می شود .
ماده 6 ـ طرح طبقه بندی مشاغل که هدف آن استقرار مناسبات صحیح کارگاه با بازار در زمینه مزد و مشخص بودن شرح وظایف و دامنه مسئولیت مشاغل مختلف و ایجاد یک نظام مزدی صحیح است ، شامل عناوین و تعاریف مشاغل ، شرح وظایف جاری و ادواری شغل ، شرایط احراز ، مهارتها و تواناییهای لازم برای تصدی هر شغل ، عوامل تعیین کننده امتیازات شغل ، جدول تخصیص امتیازات عوامل ، جدول مزد ، دستورالعمل اجرائی طرح و لیست تطبیق وضع کارکنان با ضوابط طرح می باشد که تهیه و تنظیم و اجرای آن براساس ضوابط و رویه ها و دستورالعملهای وزارت کار و امور اجتماعی خواهد بود .
تبصره ـ برای دستیابی به استاندارد مشاغل در صنایع و حرف و فعالیتهای مختلف در هر صنعت یا حرفه ، وزارت کار و امور اجتماعی با همکاری کارگاههای ذیربط ، مشاغل را از نظر رسته و رشته و شرایط احراز و مهارتها و توانایی ها ، گروه یا طبقه شغلی ، شرح وظایف ، امتیازات متعلقه و نظایر آنها بتدریج استاندارد نموده و به واحدهای ذیربط خواهد کرد .
ماده 7 ـ کارفرمایان مکلفند ما به التفاوت احتمالی مزد ناشی از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل را از تاریخی که کارگاه مشمول اجرای طرح میشود به کارگران مشمول پرداخت نمایند .
ماده 8 ـ هرگونه اصلاح و تجدید نظر در طرحهای طبقه بندی مشاغلی که به تایید رسیده اند ، موکول به تایید مجدد وزارت کار و امور اجتماعی است .
این آئین نامه در 8 ماده و 3 تبصره در تاریخ 12/2/71 به تصویب وزیر کار و امور و اجتماعی رسیده است .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1371/02/12

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.