آئین نامه چگونگی تشخیص و تعیین افراد نیازمند موضوع تبصره یک ماده 14 قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور

آئین نامه چگونگی تشخیص و تعیین افراد نیازمند موضوع تبصره یک ماده 14 قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور

آئین-نامه-چگونگی-تشخیص-و-تعیین-افراد-نیازمند-موضوع-تبصره-یک-ماده-14-قانون-بیمه-همگانی-خدمات-درمانی-کشور

وکیل


شماره 24401 / ت 15210 هـ 17/5/1374
سازمان برنامه و بودجه ـ کمیته امداد امام خمینی
هیات وزیران در جلسه مورخ 11/5/1374 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و کمیته امداد امام خمینی و به استناد تبصره یک ماده 14 قانون بیمه همگانی خدمات درمانی ـ مصوب 1373 ـ آیین نامه چگونگی تشخیص و تعیین افراد نیازمند موضوع تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ در اجرای قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور و در چهارچوب تعاریف موضوع بند 4 ماده 1 قانون یاد شده افراد و خانواده هایی که به لحاظ موقعیت اقتصادی و اجتماعی و عدم استطاعت مالی فاقد پوشش بیمه ای خدمات درمانی هستند ، در مشمول گروهها و افراد تحت حمایت برنامه بیمه اقشار نیازمند قرار گرفته و مشمول استفاده از تسهیلات و امکانات منظور شده در برنامه یاد شده خواهند بود .
افراد مزبور عبارتند از :
الف ـ از کار افتادگان و معلولان نیازمند که توانایی مالی اداره زندگی خود را ندارند و افراد تحت تکفل آنها .
ب ـ زنان و کودکان بی سرپرست و نیازمند موضوع قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست مصوب 1371 .
پ ـ خانواده های زندانیان نیازمند ، در مدت زندانی بودن سرپرست خانواده .
ت ـ آسیب دیدگان ناشی از حوادث طبیعی و غیر طبیعی که امکانات اولیه زندگی خود یا وسایل اشتغال خود را از دست داده اند تا زمانی که امکانات اولیه یا وسایل اشتغال خود را به دست آورند .
ث ـ عایله نیازمند تحت تکفل سربازانی که درآمدی برای اداره زندگی ندارند ، در مدت سربازی و حداکثر تا پایان سال 1374 .
تبصره ـ افراد این بند از ابتدای سال 1375 مشمول بند 5 ماده 13 قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور خواهند بود و در مورد آنان مطابق آیین نامه مربوط به بند یاد شده عمل می شود .
ج ـ مشمولان طرح شهید رجایی
چ ـ سایر مواردی که مشمول بندهای فوق نیستند و تحت پوشش سازمانهای امدادی از قبیل کمیته امام خمینی یا سازمان بهزیستی کشور هستند یا باید تحت پوشش سازمانهای یاد شده قرار گیرند ، با تشخیص کمیته امداد امام خمینی .
تبصره 1 ـ تشخیص موارد فوق الذکر بر اساس تعاریف مصوب قانونی بر عهده کمیته امداد امام خمینی است که بر حسب مورد بنا به معرفی دستگاههای ذی ربط مشخص می شوند .
تبصره 2 ـ مواردی که در حیطه مسؤولیت سازمان بهزیستی کشور است به طور مستقیم تحت پوشش بیمه نیازمندان قرار می گیرد .
ماده 2 ـ افرادی که مشمول بیمه نیازمندان می شوند صرفاً تا زمانی که شرایط فوق را دارا باشند مشمول بیمه همگانی خدمات درمانی هستند و کمیته امداد امام خمینی موظف است حداکثر هر دو سال یک بار براساس اطلاعاتی که از دستگاههای ذی ربط می کند ، بیمه آنان را تمدید نماید .
ماده 3 ـ اقدام به تامین پوشش بیمه ای خدمات درمانی گروههای فوق منوط به حصول اطمینان از عدم تامین و پوشش بیمه خدمات درمانی آنان از طریق دیگر مراکز و مراجع دولتی و غیر دولتی است .
ماده 4 ـ فرزندان ذکور بیمه شدگان اصلی تا پایان 18 سالگی و مادام که به تحصیل اشتغال داشته باشند ، تا پایان 25 سالگی و فرزندان اناث مادام که ازدواج نکرده باشند مشمول استفاده از پوشش حمایتی بیمه خدمات درمانی خواهند بود .
ماده 5 ـ سازمانها و نهادها ذی ربط مکلفند حداکثر تا پایان مرداد ماه سال 1374 فهرست اسامی و مشخصات خانواده ها و افراد تحت پوشش خود را که واجد شرایط و نیازمند به استفاده از پوشش حمایتی بیمه خدمات درمانی هستند .
با تعیین بیمه شده اصلی ، بیمه شدگان تبعی و آدرس محل سکونت ـ با ذکر روستا ، دهستان ، بخش ، شهر ، شهرستان و استان ـ به کمیته امداد امام خمینی (ره ) ارایه نمایند .
ماده 6 ـ افراد و خانواده های نیازمند که تاکنون تحت پوشش اقدامات حمایتی مستمر کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار نگرفته اند و واجد شرایط مذکور در ماده (1) این آیین نامه و متقاضی استفاده از برنامه بیمه خدمات درمانی اقشار آسیب پذیر هستند باید تقاضای کتبی خود را به نزدیکترین شعبه یا واحد کمیته امداد خمینی (ره) ارسال کنند . مسوولین شعب و واحدهای کمیته امداد امام خمینی (ره) موظف هستند با تشکیل پرونده برای هر متقاضی ، درخواستها را مورد تحقیق ، بررسی و تصمیم گیری قرار دهند .
ماده 7 ـ حداکثر تعداد فرزندان مورد قبول برای بیمه درمان سه فرزند است .
تبصره ـ در خصوص فرزندان افراد مشمول ماده یک این آیین نامه ، رعایت مفاد ماده یک قانون تنظیم خانواده و جمعیت ـ مصوب 1372 ـ الزامی است .
ماده 8 ـ کمیته امداد هر استان موظف است کمیسیونی با عضویت نمایندگان دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ، سازمان بهزیستی و انجمن حمایت از زندانیان تشکیل و نسبت به ایجاد امور هماهنگی امور بیمه نیازمندان اقدام نماید جلسات کمیسیون حداقل هر سه ماه یک بار تشکیل می شود .
ماده 9 ـ خانواده ها و افرادی که موجبات سوء استفاده افراد غیر مشمول را از مزایا و امکانات اختصاصی بیمه خدمات درمانی اقشار نیازمند فراهم کنند ، با تشخیص و تایید کمیسیون موضوع ماده 8 این آیین نامه از شمول خدمات حمایتی خارج شده و تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند .
ماده 10 ـ کمیته امداد امام خمینی (ره) در اجرای تبصره 2 ماده 14 قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور ، از همکاری و اقدامات پشتیبانی وزارتخانه ها و سازمانهای مذکور در ماده 14 و واحدهای استانی وابسته به دستگاههای یاد شده برخوردار و دستگاههای مزبور موظف به همکاری و همیاری لازم بنا به درخواست کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 14694

تاریخ تصویب : 1374/05/11

تاریخ ابلاغ : 1374/05/28

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور - كمیته امداد امام خمینی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.