×

با سلام مادر بنده در قید حیات می باشد و دچار بیماری آلزایمر است. برا

با سلام مادر بنده در قید حیات می باشد و دچار بیماری آلزایمر است. برادر من با داشتن همسر و یک پسر فوت نمودند. خواهران و برادران من دست نوشته ای تهیه و امضا با اثر انگشت کردند که نسبت به حق ارثی که در آینده بعد از فوت مادرمان به برادر مرحوممان قرار بود برسد ادعایی نخواهند داشت. همچنین نسبت به یک ششم ارثی که از برادر مرحوممان به مادرمان می رسد نیز ادعایی نخواهند داشت. آیا با توجه به اینکه مادر ما در قید حیات است و قانونا ما هیچ اختیاری نسبت به ارثی که در آینده قرار است به ما برسد نداریم این نوشته ارزش قانونی دارد. در ضمن این نوشته دارای تاریخ امروز است. پیشاپیش از راهنمایی جنابعالی کمال تشکر را دارد.

با-سلام
مادر-بنده-در-قید-حیات-می-باشد-و-دچار-بیماری-آلزایمر-است.
برادر-من-با-داشتن-همسر-و-یک-پسر-فوت-نمودند.
خواهران-و-برادران-من-دست-نوشته-ای-تهیه-و-امضا-با-اثر-انگشت-کردند-که-نسبت-به-حق-ارثی-که-در-آینده-بعد-از-فوت-مادرمان-به-برادر-مرحوممان-قرار-بود-برسد-ادعایی--نخواهند-داشت.-همچنین-نسبت-به-یک-ششم-ارثی-که-از-برادر-مرحوممان-به-مادرمان-می-رسد-نیز-ادعایی-نخواهند-داشت.-آیا-با-توجه-به-اینکه-مادر-ما-در-قید-حیات-است-و-قانونا-ما-هیچ-اختیاری-نسبت-به-ارثی-که-در-آینده-قرار-است-به-ما-برسد-نداریم-این-نوشته-ارزش-قانونی-دارد.-در-ضمن-این-نوشته-دارای-تاریخ-امروز-است.
پیشاپیش-از-راهنمایی-جنابعالی-کمال-تشکر-را-دارد.
وکیل  با سلام دوست عزیز ضمن عرض تسلیت .سوال کمی مبهم است .برای مثال اکنون مادر شما از فرزندش ارث می برد نه بالعکس با فرض اینکه شما قصدتان این است که بگویید مبنا را بر فوت مادر قبل از فرزند نمایند و به همان میزان را صلح مشروط نمایند موضوع بحث عقد منجز و معلق و مشروط را مطرح می نماید که بحث بسیار مفصل و اختلافی است .برای مثال استادمرحوم دکتر کاتوزیان غالب عقودی را که گروهی از حقوقدانان معلق صد در صد می نامند را واکاوی و برداشت را نادرست می داند و آنان را مشروط تلقی می نماید و معتبر و فقط بایستی صبر کرد تا شرط برسد و ایرادی بر آن نمی گیرد ایشان می فرماید شرطی که حتما روی می دهد خدشه به عقد وارد نمی نماید مثلا مرگ افراد امری قطعی است زمانش معلوم نیست پس می تواند مبنای شرط قرار گیرد در مورد مالی که هنوز مالکیت پیدا نشده چگونه می توان تعهد داد باز رویه متفاوت است اگر با تنقیح مناط و تمثیل از گزاره اول وارد شویم باز میشود فرض کرد این تعهدی مشروط است یعنی اگر فوت نمود و مال در تملک او بود ما نسبت به سهم فلانی ادعایی نداریم بنظر می توان با این نگرش این را نوعی صلح مشروط و نافذ دانست .در موارد اینچنینی چون وارد بحث تعلیق میشوید و امور حقوقی طی ازمنه گوناگون برداشت متصدیان آن زمان را ملاک قرار می دهد پس احتیاط پیشه کنید از طرفی اگر مخالفتی پس از مرگ احتمالی مادر بر این موضوع نباشد بلافاصله در زمان تقسیم مال نسبت به آن بخش فورا وکالت بلاعزل فروش اخذ نمایید.تا موضوع قطعی شود خدا یار و یاورتان باد

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.