صدور حکم به محکومیت دو نفر برای شکستگی ترقوه چپ که در اثر یک ضربه بوده صحیح نمی باشد

صدور حکم به محکومیت دو نفر برای شکستگی ترقوه چپ که در اثر یک ضربه بوده صحیح نمی باشد

صدور-حکم-به-محکومیت-دو-نفر-برای-شکستگی-ترقوه-چپ-که-در-اثر-یک-ضربه-بوده-صحیح-نمی-باشد
کلاسه پرونده : 320/3202
شماره دادنامه : 990/20
تاریخ رسیدگی : 25/9/69
مرجع رسیدگی : شعبه 20 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : آقایان (الف ) و (ب ) به اتهام ایراد ضرب عمدی تحت تعقیب دادسرای عمومی ... واقع شده و تقاضای مجازات آنان به استناد مواد55و43 قانون حدود و قصاص گردیده است. و در دادگاه کیفری یک به پرداخت نصف دیه کامل مردمسلمان محکوم شده اند (الف ) به ای رای معترض شده و تقاضای تجدیدنر نموده که دادگاه آن را نپذیرفته و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع گردیده است. حسب محتویات پرونده آقای (ج ) به پاسگاه ژاندارمری ... شکایت کرده که (ب ) و (د) فرزند ... اورا مضروب کرده اند بازو و دستش شکسته و (الف ) محرک این دعوابوده است.به گواهی پزشکی استخوان ترقوه چپ شکسته و قطعات شکسته شده جابجائی و درد و تورم و کبودی روی شانه ملاحظه گردیده است و به طورمعیوب جوش خورده و نقص عضو و عارضه ای ندارد. متعاقبا" (الف ) مراجعه و اعلام شکایت ایراد ضرب و جرح علیه (ج ) شاکی پرونده نموده که در دادسرا نسبت به آن اظهار نظر نشده و (الف ) نسبت به شکایتی که علیه (ج ) نموده نیز کرده که دادگاه کیفری یک به لحاظ آنکه در کیفرخواست مطرح نبوده مواجه با تکلیفی نبوده است. لکن اعتراض (الف ) نسبت به حکم محکومیت خو را نپذیرفته و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش ... عضو ممیز و ارواق پرونده و نظریه کتبی ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر تایید حکم صادره مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. بر حکم معترض عنه این اشکال وارد است که از گواهی پزشکی استنباط نمی شود که ضربه به شکستگی استخوان ترقوه بیش از یک ضربه باشد که معمولا" وسیله یک نفر وارد می شود و شاکی نیز نگفته که بیش از ی کضربه به وی وارد شده صدور حکم محکومیت دو نفر برای یک ضربه موجه نیست. رای معترض عنه نقض و رسیدگی به شعبه دیگر دادگاه کیفری یک ... محول می گردد. )

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراءدیوان عالی کشور 3
قصاص عضوودیه اعضاء یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول 1378

110

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 990

تاریخ تصویب : 1369/09/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.