مزاحمت تلفنی از جمله جرایم کیفری است که به محض کشف فرد مزاحم، مجرم شناخته می شود و طبق قانون باید پاسخگوی عمل ناشایست خود باشد؛ مگر اینکه مجرم به کمک وکیل کیفری خود با ارائه دلایلی به دادگاه ثابت کند که عمل او از روی حسن نیت بوده و با هدف مشروع صورت گرفته است.
انواع مزاحمت تلفنی
مزاحمت تلفنی به اشکال مختلف صورت می گیرد:
• سوت کشیدن بدون وقفه پشت تلفن.
• فحاشی و بیان حرفهای رکیک نسبت به مخاطب و در مواردی دادن اخبار کذب و غیرواقعی به مخاطب. همچنین توهین و افترا به مخاطب.
• برهم زدن آرامش مخاطب و خانواده او با انتشار اخبار غیر واقعی
مرجع پیگیری مزاحمت تلفنی
مزاحمت تلفنی موضوعی است که علاوه بر امکان پیگیری از سوی شرکت مخابرات، از طریق دادسرا و در قالب شکایت کیفری نیز قابل پیگیری است.
برای این اقدام، کافی است به دادسرای محل سکونت یا کار خود یعنی جایی که مزاحمت در آن محل رخ داده است، مراجعه کنید. به همراه داشتن نامهای از مخابرات نیز میتواند باعث سرعت بخشیدن به پیگیری پرونده شود.
مجازات جرم مزاحمت تلفنی
برای میزان مجازات این جرم بایستی ماده ۶۴۱ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی بررسی گردد. همچنین تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران مصوب ۱۳۶۴ مورد توجه قرار گیرد.
ماده ۶۴۱ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی :
طبق این ماده مجرم محکوم به جرم مزاحمت تلفنی به حبس از یک تا شش ماه محکوم می گردد . نکات قابل ذکر در این ماده عبارت است از :
• جرم مذکور مطابق ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، جرم تعزیری درجه ۷ محسوب می گردد
• رسیدگی به این جرم به طور مستقیم و بدون نیاز به صدور کیفر خواست در دادگاه صالح مطرح می گردد.
• مطابق ماده ۶۶ قانون مجازات اسلامی مرتکبین جرائم تعزیری درجه ۷ مشمول مجازات جایگزین حبس می گردند مگر اینکه شرایط ماده مذکور را نداشته باشند .
بنابراین قاضی محترم دادگاه چنانچه مرتکب جرم مزاحمت تلفنی فاقد سوابق مذکور در ماده ۶۶ قانون مجازات اسلامی نباشد موظف است مرتکب را به مجازات جایگزین حبس محکوم نماید .
تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران:
مطابق این ماده خط تلفن شخص مزاحم برای بار اول به مدت یک هفته، برای مرتبه دوم به مدت سه ماه و در صورت تکرار برای بار سوم به طور دائم قطع می گردد .
شناسه : 759